Madteam > Fotografía de montaña > Pilatus

Pilatus

Autor: Amunt! 5 julio 2012 100 545    Envia a tus amigos

El Pilatus (Pilatus Berg), la muntanya del Drac Vermell, constitueix el massís de més altura dels prealps suïssos, trobant-se al costat de la ciutat de Lucerna, encara que pertany també als cantons de Nidwalden i Obwalden. La seva punta més elevada, de 2.132 mts. s’anomena Tomlishorn, tot i que dins del seu cordal carener també s’accedeix a dues elevacions més, una que se’n diu Esel (2.118 mts.) i l’altra Oberhaupt (2.106 mts.), al sector pròpiament dit del Kulm. Inicialment se la coneixia amb el nom de Fräkmünt (muntanya partida), però una legenda local diu que Ponç Pilat va ser-hi enterrat i vet aquí que ha acabat agafant el seu nom. Al menys això és el que he vist escrit en diferents llocs.
Com passa a aquestes populars muntanyes helvètiques, les possibilitats per a pujar-hi són nombroses i per a tots els gustos. Al Pilatus s’hi accedeix amb telecabines des de Kriens o amb el tren cremallera des d’Alpnachstad, localitat situada a la riba del llac de Lucerna o dels Quatre Cantons. Es tracta d’un ferrocarril inaugurat el 4 de juny del 1.889, que salva un desnivell de 1.635 mts., en només 4,62 km., assolint un pendent de fins el 48% i una mitjana del 38%, fet que el converteix en el més inclinat del món. Per als excursionistes, les variacions són també amplíssimes, ja que hi ha un munt de senders amb diferents nivells de dificultat, desnivell i durada, tots ells perfectament senyalitzats en els rètols grocs dels wanderweg i en el plànol de la zona. També es pot consultar a la web wanderland.com, que és la que faig servir habitualment, donada l’exactitud amb la que ofereix aquesta informació.
Com a nosaltres ens agrada caminar, però també fer turisme, doncs hem planificat la sortida combinant les dues opcions. Hem sortit de Lucerna en vaixell fins a Alpnachstad (435 mts.) i d’aquí hem pujat amb el cremallera fins a l’estació intermitja d’Ämsigen, hem seguit a peu fins al Kulm, on hem pujat les tres puntes, i hem tornat pel G.R., pasant per Ober Lauelen, fins a Fräkmüntegg, on les telecabines ens han deixat a Kriens i d’aquí amb bus fins a Lucerna.
Centrant-nos amb el que suposa el recorregut a peu, que és el que interessa, dir que un cop a Ämsigen (ull, cal dir primer que vols baixar, sinó el cremallera igual no obre les portes, com per poc ens passa), a 1.359 mts., hi ha dues possibilitats. Seguir el G.R. que puja per la dreta de la via o bé travessar el pont i agafar un camí panoràmic que ho fa per l’esquerra. Nosaltres hem optat per aquesta segona opció. Més endavant, just per sobre la cota 1.600, el G.R. i el camí que seguim es troben i pujen plegats fins al coll de Chilchsteine. En aquest moment ens separem del cremallera, que entra en una zona de túnels i dures rampes, mentre nosaltres comencem una ascensió en còmodes, però inacabables, giragonses, sota les parets del Matthorn. Un cop arribats al coll, a 1.865 mts. d’alçada, el G.R. marxa a l’esquerra en direcció a Laubrisleten, mentre que nosaltres hem de seguir ziga-zagues amunt, però cap a la dreta, per un sender ben treballat a la tartera.
En aquest punt cal dir que, val la pena dedicar una hora (entre anar i tornar) per pujar la mola del Matthorn (2.041 mts.), per un sender molt marcat i fresat que marxa a l’esquerra. Si nosaltres no ho hem fet, ha estat perquè la boira ens tapava completament el cim i perquè hem pensat que igual aquesta hora ens faria falta més tard, ja que el darrer telecabina de Fräkmüntegg a Kriens surt a les 17,45 hores. Segurament hem pecat de prudents, però no teníem cap referència prèvia com a ajuda. Del coll de Chilchsteine fins a Pilatus Kulm, és qüestió de seguir un sender una mica empipador per les pedres de la tartera, però força ben traçat. En un punt ens apropa a les vies del tren i si tenim la paciència d’esperar que passi un, veurem una cosa molt curiosa, i és que com el pendent és tant pronunciat, el sistema de cremallera no és com el de Núria o Montserrat, vertical amb el dentat al centre de la via, sinó que fa servir un sistema de doble cremallera horitzontal anomenat Locher. D’Ämsigen al Kulm hi ha uns 710 mts. de desnivell positiu i uns 3,2 km. de distància, que hem fet en poc més d’una hora i mitja.
Un cop arribats al Kulm, a 2.070 mts., entrem de nou a la civilització pura i dura, doncs fins aquí s’hi arriba amb mitjans mecànics. Per tant, anem per feina i optem per a dirigir-nos al sostre del Pilatus, el Tomlishorn. Per fer-ho, cal seguir un bonic sender excavat a la roca, que marxa cap a l’oest, passat l’edifici i la terrassa de l’hotel, després de baixar per unes escales. És un camí molt curiós, semblat (salvant les distàncies) al de Mont-rebei o Carançà, ja que en horitzontal va resseguint el perfil de la muntanya al caire mateix dels caients de pedra. Una barana amb cable d’acer evita quasevol problema en cas de donar algun mal pas. Recordem que estem en un lloc turístic. Per això, el mirador del Tomlishorn poca cosa té a veure amb qualsevol dels cims que habitualment trepitjem. La boira no ens deixa veure gairebé res de res, per tant, tornem per on hem vingut. Aquest tram comporta un recorregut de 3 km. i un desnivell acumulat entre anar i tornar de 210 mts. Posa en els rètols que es fa en 40’ per sentit, però a bon pas i fent fotos trigues menys d’una hora. O sia, que fins aquí portem 930 mts. i uns 6,2 km., però cal pujar dues puntes més i les dues es troben sobre mateix de les instal.lacions de l’hotel, restaurant i demés parafernàlia. Ambués suposen afegir altres 85 mts. al desnivell acumulat. La més destacada és Esel, a la que s’hi arriba per un bon grapat d’escales que comencen a l’exterior de l’estació superior del cremallera, on trobem una piràmide metàl.lica com la del Rigi, i la segona és la d’Oberhaupt, on hi ha una creu, també després de pujar un grapat d’escales. Hi ha un altre mirador al costat, en un coll anomenat Chriesiloch, però no hi hem anat doncs no ens vèiem ni les botes.
La baixada ha donat més de sí del que ens esperàvem, ja que ha estat realment espectacular pel terreny per on va i per l’entorn que ens ha ofert. Del camí que va del Kulm al Tomlishorn i abans d’arribar a la zona anomenada dels Ecos, veurem un túnel que entra a la roca. És la galeria, on s’explica la legenda del drac, per això s’anomena Drachenweg. Amb un dia clar, deu ser una delícia passejar per aquest sender excavat a la roca i que torna al restaurant, donant la volta per sota d’Oberhaupt, ja que és una excel.lent balconada. Just passat el primer túnel, a l’esquerra pujen unes escales metàl.liques. Sembla que sigui un camí de servei que vagi a les instal.lacions i a les antenes, ja que hi ha una porta i un rètol de prohibit passar, però és el nostre camí de retorn. La marca vermella i blanca del G.R. ens ho confirma. L’explicació de tot plegat és que aquesta via queda tancada a l’hivern. Al ser cara nord i tenir un pendent molt pronunciat, el risc d’allaus o d’anar 500 mts. avall per la pala és molt elevat, per tant, des de Klimsen al Kulm, no s’hi pot passar. Ara a l’estiu es va per unes giragonses molt dretes i per un terreny on en cas d’estar humit cal parar compte. D’aquesta manera, amb una mica d’atenció i fent poques fotos, hem arribat al coll de Klimsen a 1.866 mts., on hi ha una capella i al darrere seu la punta més oriental del Pilatus, el Klimsenhorn, de 1.907 mts. Posats a fer, la pujem, per un sender una mica desdibuixat sobre el llom herbat. Llàstima de dia, ja que les vistes sobre les parets de pedra del Pilatus, el llac de Lucerna i tot el seu entorn han de ser immenses. Desfem el camí i un cop al coll hi ha dues opcions. Les dues per G.R. i les dues degudament senyalitzades. Una és baixar fins a Fräkmüntegg per Gsäss i Nauen, per una tartera que tenim clarament a la vista i que passa per sota el telefèric. És el camí més curt i el que fa servir molta gent per pujar des d’aquest vesant de la muntanya, al ser molt directe. L’altre opció és pel vessant invers del coll, que porta a Fräkmüntegg per Ober Lauelen i Lauelenegg. És un trajecte força més llarg i amb més desnivell, però ens ha semblat que seria més alpí. És una baixada distreta al principi, per un terreny amable, però que a l’arribar a la cota 1.600 davalla pel mig de les roques i els torrents amb un traçat molt dret, però segur. Ara bé, les plujes dels dies anteriors i les característiques del camí fan que s’hagi d’extremar el pas, ja que el risc de relliscar i caure de cul és gran. Per aquestes parets de pedra arribem al prat on hi ha la granja d’Ober Lauelen i la seva creu de fusta. Seguim el sender als peus de la muralla de pedra, travessem un filat, el seguim amunt i ens endinsem al bosc (aquí es perd una mica el traçat del camí i els senyals del G.R., però més endavant el recuperem). És un tram pessat, ja que ens cal guanyar 110 mts. de desnivell, però és per un camí ample i de bon fer. Un cop a Lauelenegg, a 1.442 mts. d’alçada, sota mateix del Klimsenhorn, però gairebé 500 mts. més avall, seguim planejant fins a Fräkmüntegg (de fet guanyem uns inapreciables 25 mts.), passant per unes de les atraccions més divertides del Pilatus, el Rope Park, amb les seves tirolines i ponts penjats i el tobogan del drac, de 1.350 mts. de longitud, amb un remuntador al final que et porta de nou a l’inici. Del Kulm fins aquí hem recorregut uns 4 kms., amb un desnivell negatiu de 870 mts. i un possitiu de 190 mts., que fa que, tot plegat, l’acumulat en pujada se’n vagi fins als 1.205 mts., que no està malament.
La web oficial de les principals excursions pel Pilatus i d’altres informacions respecte a la muntanya és aquesta : http://www.pilatus.ch/de/pilatus-aktiv/sommer/wandern/.

La silueta del Pilatus des de la riba del llac dels Quatre Cantons a la ciutat de Lucerna. Net de núvols, presagi d'una espectacular jornada ... però a Suïssa ni somniar-ho

Ara el veiem darrere el monument més conegut de Lucerna, el pont de la Capella, una autèntica meravella que recomano visitar

I aquest és el vaixell que ens durà fins a Alpnaschtad

Apropant-nos al nostre destí, apart de quedar meravellats pel paissatge veiem el núvol que comença a instal.larse al Pilatus ... ja marxarà

La cara sud del Pilatus en la seva totalitat, amb el poble d'Hergiswil al seus peus

L'estació inferior del cremallera a Alpnachstad

Pujant dalt d'aquest extraordinari trenet de muntanya, veiem l'Alpnachersee, que és un braç del llac dels Quatre Cantons, amb el Stanserhorn a l'horitzó

Arribats a Ämsigen travessem la via del cremallera per un pont i veiem el següent cremallera de pujada. Hi ha deu que pujen i baixen sense parar, però són petits, per tant, a Alpnachstad solen formar-se cues eternes

L'estació d'Ämsigen. El traçat del G.R. passa a tocar de l'edifici. El senyal groc de la dreta de tot ens ho senyala

A la dreta el Vierwaldstättersee o llac dels Quatre Cantons, amb l'estret pas que el separa de l'Alpnachersee

Comencem a caminar arran de la via del cremallera

Poc a poc ens apropem a les parets inferiors del Matthorn

El cremallera, company inseparable en aquest tram de la ruta

Aquest és el punt on el G.R. i el sender que seguim s'ajunten i ja segueixen junts, apartant-se cada cop més del traçat del tren

A la dreta, la muralla del Pilatus, per on avança el tren. Nosaltres iniciem un ascens molt directe per unes giragonses perfectament traçades

Al mig de la roca un rètol ens avisa que cal apartar-nos de la pujada natural per accedir al coll de Chilchsteine

Apropant-nos cada cop més a les parets rocalloses del Matthorn

Aprofitant que encara no hi ha boira ... ens fem una foto

La vall per on anem pujant, amb el llac dels Quatre Cantons al fons de tot

Arribats al coll de Chilchsteine, entrem definitivament a la zona de boira. El Matthorn ni es veu, per tant, una mica a contracor, el deixem estar

Per aquí marxa el G.R. 57 vall avall. A la dreta els caients del Tomlishorn i una mica a l'esquerra el rètol que marca la pujada al Matthorn

Aquesta és el que ens cal pujar fins al Kulm. A la dreta de tot s'alça la punta d'Esel

De sobte la boira s'esvaeix i veiem les instal.lacions dels hotels i restaurants, l'estació del cremallera i la mola de l'Esel. En primer terme de la tartera veiem un senyal del G.R.

Ha estat un miratge, ja que la boira torna a caure sobre nostre

Aquí es veu el curiós sistema de cremallera horitzontal, que permet al tren quedar ben penjat per fora la via

Una aturada per contemplar el Chilchsteine i intuir a la dreta de tot l'encara amagat Matthorn

Doncs ja hem arribat al Kulm, on travessem la terrassa de l'hotel anomenat Pilatus - Kulm (obvi, oi?)

Ens dirigim en direcció al Tomlishorn pel sender excavat a la roca

En aquesta panoràmica veiem el sender a la dreta, el Chilchsteine al centre (es veu el traçat de les giragonses), el Matthorn i el G.R. que marxa Laulisbreten avall

Aquí es veu millor el traçat del G.R. sota les parets del Matthorn, que sembla que vulgui treure el nas. A l'esquerra de tot el coll de Chilchsteine

Aquesta és l'encrestat cordal carener que, en condicions normals, ofereix al caminant un espectacular tallant de roca que mor al Laulenwald

Un cop al punt més elevat del Pilatus, el Tomlishorn, ens fem l'obligada foto de cim. Per darrere la Montse s'intueix el llac dels Quatre Cantons

Tornem, doncs, per on hem vingut

Al fons de tot l'Esel amb les instal.lacions del cremallera i l'hotel Bellevue als seus peus

Una de les curiositats d'aquesta muntanya és que de tant en tant, pots sentir un concert d'un instrument molt popular a Suïssa, l'alphorn

Des de l'Esel, veiem les instal.lacions turístiques, amb l'Oberhaupt i la seva creu a la dreta, el Chriesiloch i les antenes al centre i, dintre la boira, al fons, el Tomlishorn

Foto en solitari al cim de l'Esel

Aquesta és la panoràmica que es té des de l'Esel. Al centre el coll de Chilchsteine (es veuen clares les ziga-zagues per on hem pujat), amb el Matthorn a l'esquerra i el Pilatus a la dreta

La creu que hi ha a l'Oberhaupt (la boira ben tancada)

De cop i volta s'ha obert una mica i ens ha deixat gaudir una estona d'unes panoràmiques sobre el Matthorn i el seu entorn

Això és el màxim que hem pogut veure ...

... i això és el que es veu en una jornada clara. A la dreta de tot els grans cims de l'Oberland bernès a la zona d'Interlaken

A cop de zoom la mola cimera del Matthorn. A la seva dreta, en les zones més herbades, es veuen les giragonses que porten a la creu que es veu dalt de tot

Aquest és el rètol comú del sender que duu al Tomlishorn i que a la dreta ens ha de baixar, després de passar per la galeria, a Klimsen

La galeria en la roca anomenada Drachenweg on s'explica el per què el drac és el símbol d'aquesta muntanya

Anem baixant en ziga-zagues pedregoses en direcció a la capella i el coll de Klimsen, que tenim a la vista, junt amb la creu del Klimsenhorn

Una panoràmica de la zona. La petita vall que es veu abaix de tot és Ober Lauelen, a on ens hem de dirigir

I en aquesta altra panoràmica veiem a l'esquerra el Klimsenhorn, al fons el llac de Lucerna i al penjat a la dreta el telefèric que puja des de Fräkmüntegg a Pilatus Kulm

Pujem al Klimnsenhorn amb l'absis de la bonica capella a la vista, tot i que també es veu el telefèric enfilant-se davant de les roques

Per la dreta hem baixat i a l'esquerra es veu la tartera per on es pot baixar en direcció a Fräkmüntegg

La creu cimera del Klimsenhorn

A l'esquerra de la capella es veu el traçat del camí, nosaltres però baixarem per la dreta

El petit nucli de Fräkmüntegg sota de tot, amb Lucerna i el seu llac a l'horitzó. En un dia clar ha de ser una vista preciosa ...

Aquí s'intueixen les ziga-zagues per les que hem baixat del Kulm i el sender que ens ha de dur a Ober Lauelen, per la dreta de tot

Comencem a baixar pel G.R., per una zona a estones una mica penjada

Una darrera ullada a l'ermita de Klimsen, on s'hi celebren concerts d'alphorn

Seguint els senyals del G.R. arribarem al nostre destí

La punta del Klimsenhorn i la capella des d'uns metres més avall

El sender en aquest tram és realment preciós i còmode

Aquestes són les parets de la cara nord del Pilatus a la zona del Tomlishorn que, des de dalt no hem pogut veure

De sobte, el sender baixa molt més dret, per un terreny humit i on és fàcil relliscar

Al fons de tot els prats d'Ober Lauelen als que ens dirigim, però primer caldrà salvar una canal que hi ha sota nostre a la dreta

Un tram equipat amb una corda, que suposo que a l'hivern deu fer el seu servei, ara no deixa de ser un divertimento, com ho denota la cara de la Montse

Des d'aquí val la pena indicar que el sender pel que seguirem des d'Ober Lauelen a Lauelennegg no és el que es veu que marxa recte, sinó que és el que s'endinsa per la dreta al bosc

Per la dreta del salt d'aigua és per on hem baixat, costa veure el traçat del camí, però hi és

Ja hem deixat de baixar "a sac" per les parets del Pilatuis i ara deambulem una estona pels prats d'Ober Lauelen

Arribem, després d'una empipadora pujada, a Lauelenegg, on rebem un munt d'informacions sobre totes les rutes que hi ha en aquest coll. Diu que al Pilatus s'hi arriba en 2:30 hores, però crec que fan curts

Weg um Kriens, és un sender ample que porta al poble de Kriens, que seguirem fins a Fräkmüntegg

Des d'aquest petit nucli, veiem la cara est del Pilatus. Veiem el telefèric que puja (o baixa) al Pilatus i a la dreta (la creu l'identifica) el Klimsenhorn

S'ha acabat el caminar (fins a Kriens queden encara mil metres de desnivell i unes 2:30 hores) i agafem els telecabines

El Pilatus, amb el Matthorn a l'esquerra, l'Esel ben marcat al centre i el Klinsenhorn i el coll on hi la capella una mica més a la dreta, sense passar els cables del telecabina

Aquest és el traçat de la ruta realitzada sobre el mapa Pilatus del Topodate Wanderkarten (escala original 1:25.000)

I això és el croquis que et donen quan agafes el cremallera o vas a l'oficina d'informació del cim

« index fotografia

Contactar con Administrador Madteam.net o con el Club Excursionista Madteam

© David Oliveras 1997 - 2014Licencia de Creative Commons | Nota Legal | Política de cookies | BLOG