Madteam > Fotografía de montaña > Pic de l´Home & Serra de Canras

Pic de l´Home & Serra de Canras

Autor: Amunt! 12 julio 2012 74 466    Envia a tus amigos

Quan al novembre de 2.009 el Salvador em va dir d’anar a la vall d’Orgeix per fer un pic anomenat Cimet, poc em podria imaginar que hi tornaria tantes vegades a aquest indret proper a la Reserva d’Orlú a l’Arièja. Tant és així, que, entre una cosa o altra, ja és el quart cop que hi vinc i en aquest cas per a repetir (en unes condicions completament diferents) un dels cims que tanca el circ de l’estany d’Aigua Llonga, el Pic de l’Home (2.464 mts.). Per enllestir el mes de juny, el Llorenç em va comentar que hi volia anar i com que l’altre cop (al maig del 2.011) em vaig quedar amb les ganes de fer el cordal de la Serra de Canras (que és una elevació superior, al tenir 2.486 mts.) fins al coll d’en Sur o de les Clotes, doncs no m’ho vaig pensar dos cops i, junt amb el Joan, vam formar un trio de pes en direcció a la contrada.
Per molt que he buscat, no he trobat a internet cap ressenya o track que parli de l’enllaç entre el Pic de l’Home i el de la Serra de Canras, més enllà d’un croquis amb una explicació brevíssima en francès que diu que es pot fer. Per tant, hem anat una mica a l’aventura, amb l’intenció de tirar enrere si la cosa es complicava, doncs, en principi, per a mi aquesta mena de terrenys han passat a millor vida. La resta de la ruta no presentava cap dubte, ja que de l’orri de la Coma al coll de les Clotes ja hi havia anat i el sender que l’uneix al cim de la Serra de Canras surt ressenyat, fonamentalment com a ruta hivernal, indicant-ho amb sender marcat. Finalment, hem pogut descobrir que es tracta d’una unió de cims absolutament factible (igual amb neu o glaç la cosa esdevé una mica delicada, ja que es tracta de baixar per un llom força dret i una mica penjat). Dels plans de la Llau, on es deixa el cotxe, fins al Pic de l’Home, la pujada ja la tinc explicada en l’anterior galeria, per tant, em centraré al que ve després. Al costat de la fita cimera del Pic de l’Home, vers el vessant de la dreta, segons mirem el pic de la Serra de Canras, és a dir a l’est, hi ha alguna fita escadussera que davalla per un grup de rocs i que a estones mostra una traça de corriol. Doncs el Joan i jo hem baixat per aquí, mentre que el Llorenç ho ha fet seguint el fil de la cresta. Als pocs metres ens hem trobat, ja que el que es tracta és de pedre alçada fins situar-nos sota el collet intermig dels dos cims. No sembla que hi hagi una via marcada, però, en tot cas, la direcció és evident, ja que uns metres per sota sí que es veu un camí marcat, al que ens dirigim. Probablement provingui del propi coll de la Parada, però sense pujar al Pic de l’Home.
A flanqueig per sota la cresta i per sobre l’estany Tort, remuntem de forma dreta un llom herbat amb traça de pas, que humit deu ser força emprenyador i nevat tot un festival. Un cop dalt del cordal carener, arribem a un pla, amb dues puntes. La de l’esquerra, que queda una mica enretirada, però a la línea carenera, és el cim al que ens hem de dirigir. S’hi arriba en un tres i no res i veiem la cresta que l’uneix al pic de l’Home. Un cop aquí, sembla que el tram complicat el trobem al collet que hi ha just a sota el Pic de l’Home, ja que la resta sembla poc exposada.
No hi ha cap mena de fita, però el GPS ens diu que estem dalt del segon cim de la jornada, a 2.486 mts. d’alçada i en el punt zenital de tota la zona de la vall d’Orgeix. De totes maneres, la fita cimera està a l’altra punta, a la que s’hi arriba seguint el perímetre d’aquest pla somital (igual Canras ve a dir Camp Ras; crec que podria ser) que és una mica més baixeta, però que ens dóna una vista a vol d’ocell de la vall d’Orgeix, quedant-nos la barraca de l’orri de la Coma molts metres avall i pràcticament en vertical. La vista des d’aquí als cims de la zona de la Reserva d’Orlú és molt complerta, llevat de la seva Dent, que curiosament queda tapada precisament pel pic de Cimet.
La baixada és molt franca, tot i que hi ha un munt de senders fets pel bestiar i alguna que altra traça que pot arribar-nos a despistar. Cal baixar al coll que hi ha entre la Serra de Canras i el Serrat de Costa Rebenc, i flanquejar-lo per l’esquerra, sense perdre ni guanyar alçada, per un corriol que a estones es perd entre el sotabosc, però que sempre es recupera. També es pot anar pel mateix cordal, però ja duiem prou desnivell acumulat i no teniem ganes de pujar més. Si es careneja es puja una punta innominada de 2.438 mts. d’alçada, al centre mateix del Serrat de Costa Rebenc. D’aquesta manera, per dalt o a flanqueig, arribarem al coll d’en Sur o de les Clotes (2.260 mts.).
Un cop aquí el sender baixa decidit en diagonal, fins arribar a la cabana del Serrat d’en Sur, on hi ha una font una mica apartada però evident. La planúria on hi ha el tancat pel bestiar queda barrada per un grup de roques, doncs el sender passa pel mig i ja en fort pendent, arran del torrent, que no cal travessar encara, baixa decidit fent giragonses. Un cop el camí ens fa canviar de vessant de les aigües, aquest s’eixampla i ens acaba per deixar en el prat que hi ha al davant de l’orri de la Coma, just en el punt on hi ha un pal indicador de la ruta cap l’estany d’Aigua Llonga.
Passem el riu d’Orgeix per sobre una passera, al davant de la cabana, i seguint els senyals grocs als arbres, arribarem al punt en el que hem començat aquesta interessant volta, en la que hem fet dos cims, però que se’n poden fer més, si es tenen ganes de pujar a la punta del Serrat de Costa Rebenc o al Pic dels Estanyols, de 2.350 mts. d’alçada, que són els que tanquen el coll de les Clotes.
De les dades del GPS del Llorenç es dedueix que la ruta comporta superar un desnivell positiu acumulat proper als 1.300 mts., recorrent una distància d’uns 11,500 kms.

Dels plans de la Llau fins a l'orri de la Coma, anem seguint la riba esquerra orogràfica del riu d'Orgeix ...

... sempre per dintre el bosc seguint les marques grogues que veurem als arbres

Estem a punt de sortir del bosc i ja tenim la cabana a la vista i també el pic de l'Home al fons de tot

Doncs ara és qüestió d'anar remuntant la vall d'Orgeix, per un sender molt fresat, amb el riu a la nostra dreta

En Joan apunt de travessar el pont que el farà canviar de vessant, amb la cabana de l'orri de la Coma al darrere

El mateix protagonista a punt de travessar un dels diferents torrents que baixen de la Costa Rebenc. Fins a l'estany, l'aigua serà una companya de la caminada

A l'esquerra s'intueix el pic de l'Home, al fons destaca la cresta d'Aigua Llonga i a la dreta queden els contraforts del pic de les Perdius. El cim pròpiament dit encara no es veu

Mirada enrere per gaudir d'una bonica vista sobre la vall d'Orgeix amb el Saint Barthélemy mig tapat per la boira a l'horitzó

Un cop més el bonic perfil d'aquest vessant del pic de les Perdius

Al fons, destaca l'impecable cresta d'Aigua Llonga, amb el pic de l'Home mostrant-se a l'esquerra

El sender, abans d'arribar a una petita resclosa, fora de servei, ens deixa en una balconada on gaudim del paissatge que anem deixant enrere

Els companys, Joan i Llorenç, en una aturada per fer fotos i contemplar el que ens envolta

Seguim vall amunt, sempre ben aprop del curs del riu d'Orgeix ...

... que forma un petit estanyol, ben fotogènic

Tota l'estona anem seguint els senyals grocs del P.R. 35 que ens ha de dur fins a la riba de l'estany d'Aigua Llonga. És un terreny ideal per a passejar, fins i tot per a qui no tingui més motiu que gaudir de la natura

Ja es veu ben clara la cresta d'Aigua Llonga, amb el pic de la Gironella que la tanca per l'esquerra, sobre el coll de la Parada que està mig amagat a l'esquerra de tot

Darrers salts d'aigua abans d'arribar a l'estany d'Aigua Llonga ...

... situat en una preciosa cubeta, voltat d'un circ en el que hi té un paper destacat la seva cresta homònima

El coll de la Parada, al que ens hem de dirigir, vist des de la riba del llac

Una mica del mateix. A partir d'aquí les marques desapareixen i s'ha de seguir la traça clara del sender ...

... com fan els meus companys, mentre anem guanyant alçada sobre l'estany

El camí és molt marcat i va fent unes giragonses que fan més còmode el seu ascens

El pic de la Gironella i la cresta d'Aigua Llonga, un repte que no està a l'abast de tothom

Arribats al coll de la Parada, la vista sobre la zona del Pic de l'Estany Faurí es mostra realment interessant

Tanmateix és igual d'interessant cap el sector de la vall de Besines i els cims del vessant nord de l'estany de Lanós

I aquest és el sender que ens deixarà, 220 mts. més amunt i més de mig quilòmetre enllà, al pic de l'Home

De nou el pic de l'Estany Faurí a l'esquerra amb el sector del pic de Lanós més a l'horitzó. Tot això des del coll de la Parada

Impecable aquesta cresta que va del coll de la Parada al d'Aigua Llonga, passant pel pic de la Gironella, en primer terme

En Joan a un pas d'arribar al coll de la Parada, amb l'estany d'Aigua Llonga i el pic de les Perdius al seu darrere

Parada al coll homónim, per mirar metres de desnivell i distància que hem fet i els que ens queden

Panorámica de la cresta i l'estany d'Aigua Llonga

La cresta des del coll de la Parada, amb el sector del pic d'Auriol i del Puigpedrós de Lanós, al darrere

Tot plegat immens, des del pic d'Estany Faurí a l'esquerra fins l'Auriol a la dreta

Aquest pendent herbat l'anem salvant seguint el corriol que va flanquejant pel vessant que dóna sobre el llac. El dia que vam fer-ho amb neu em va impressionar una mica, al ser bastant penjat

Malgrat la ventolera que feia, qualsevol excusa era bona per aturar-se i fer una fotografia

El Joan avançant cap el cordal carener ...

... i el Llorenç fent el mateix, amb un panorama impecable al seu darrere

I ja tenim el cim a la vista. El sender dona un gir en sentit horari a un esperó que tanca el cordal i enfila a flanqueig per l'esquerra els darrers metres

Aquest és l'esperó que cal voltar ... tot i que el Joan l'ha passat per sobre

Darrers metres ...

... i hem fet cim!! Les panoràmiques sobre la Reserva d'Orlú impecables, però en un gir de 180º vèiem el massís de l'Aneto, el grup de la Pica d'Estats, les muntanyasses andorranes, ...

Aquesta és la fita cimera del Pic de l'Home, amb el de la Serra de Canras just a l'esquerra i darrere seu. A la dreta l'estany Tort i més enrere el Déroun

Doncs el que deia abans ... un trio de pes al cim (Joan, Llorenç i Xavier)

Iniciem el descens després de fer un descans i entrem en terreny desconegut. El segon objectiu del dia està a la vista i el camí que hem d'atènyer per pujar-hi també, però com s'hi arriba?

En Llorenç opta per seguir els rocs de la cresta ...

... i troba aquest bonic pont natural de pedra

Mentre el Joan i jo ho fem per la tartera, però acabem trobant-nos sota el collet que baixa del pic de l'Home

Finalment anem a petar a un sender que procedeix de la petita portella que veiem i que el mapa senyala que procedeix del coll de la Parada

Ampliem la panoràmica i al centre mateix de l'horitzó es veuen el Puigpedrós de Lanós i el Coma d'Or

L'estany Tort amb el cordal que uneix d'esquerra a dreta els pics d'Esquena d'Ase, el Nabre i l'Estany Faurí

Aquí es veu la traça del sender que seguim a flanqueig sota la cresta que va del Pic de L'Home (que tenim al darrere) i el de la Serra de Canras

Aquest és cim de la Serra de Canras, des d'on es veu la cresta esmentada, amb el Pic de l'Home com a segon relleu carener

El pla on ens deixa el camí que hem seguit, que puja per la dreta, vist des del cim de la Serra de Canras. A l'esquerra la segona punta i a la dreta el Pic del Cimet, amb la Dent d'Orlú al darrere

Vista sobre el vessant de l'estany Tort

I aquesta és la fita que hi ha a la segona punta (d'inferior alçada) de la Serra de Canras. El Pic del Cimet, esbelt com hi ha pocs, ens fa girar tota l'estona la vista cap a ell

I ara és qüestió de baixar per aquest llom per encarar la Serra de Costa Rebenc fins al coll de les Clotes, ja sigui per dalt o a flanqueig per l'esquerra com nosaltres hem fet

La fita amb el Pic de l'Home i la punta més elevada de la Serra de Canras com a teló de fons, on estan els meus companys (just al davant del Puigpedrós i el Coma d'Or). El pic de l'Home a la dreta

I aquesta és una panoràmica sobre l'altre vessant de la vall d'Orgeix, on es veuen els altres dos pics que vam venir a fer, el de les Perdius i el de Canals

Abans, però, el Joan deixarà sobre la fita el crani d'una ovella que s'ha trobat a la carena

Iniciem el flanqueig sobre la Serra de Costa Rebenc amb el cim de la Serra de Canras al darrere

El perfil del Pic dels Estanyols, amb el coll de les Clotes o d'en Sur a la dreta de la imatge. La baixada és fa en franca diagonal en direcció a la cabana i el tancat pel bestiar

Un cop al coll, és impossible apartar la vista sobre el Pic del Cimet

Què aquí veiem amb les darreres elevacions de la Serra de Costa Rebenc a l'arribar al coll de les Clotes, amb el sender que ens hi mena

Tota la carena de l'esmentat cordal

I ara la cabana - refugi de les Serres d'en Sur

Dóna l'impressió d'estar habitat, tot i que no hem trobat a ningú, però els sistemes energètics i l'estat en el que es troba fa pensar en que hi viu un pastor

Un descans per a fer un mos abans no reiniciem la marxa, pel dreturer camí que ens durà a la zona de l'orri de la Coma

Que arrenca just pel mig d'aquestes formacions de roques

És un camí força dret, per la qual cosa ens fa perdre alçada de forma directa i decidida

Per suavitzar-se una mica en arribar de nou a la vall d'Orgeix

A la que s'arriba al costat d'aquest torrent

De nou, a l'entrar al bosc que ens ha de dur als plans de la Llau, els salts d'aigua que va donant el riu Orgeix, a l'anar engorjat, ens acompanyen

I aquest és el croquis de la sortida, tot i que falta el petit tram de camí que va pel bosc des dels plans de la Llau i que forma part del full cartogràfic que s'anomena Orlú (aquest és el de Naguille)

« index fotografia

Contactar con Administrador Madteam.net o con el Club Excursionista Madteam

© David Oliveras 1997 - 2014Licencia de Creative Commons | Nota Legal | Política de cookies | BLOG