Madteam > Fotografía de montaña > SOBREPUNY DES DE MALANYEU PER SANT ROMÀ DE LA CLUSA

SOBREPUNY DES DE MALANYEU PER SANT ROMÀ DE LA CLUSA

Autor: Laieta 7 April 2015 68 390    Envia a tus amigos

05/04/2015. Sortida que transcorre per una part del extrem més occidental de la Serra de Catllaràs. L’inici és el petit i bonic nucli de Malanyeu que pertany al terme de la Nou de Bergadà. Camins be marcats (sender local, petit recorregut i GR) excepte a la part final. Per la seva posició gaudirem d’una visió molt complerta de les serralades que ens envolten: Roca Auró i Cogullò d’Estela, Ensija, Pedraforca, Cadí-Moixerò, Serra de Picancel, sud del Bergadà, etc.
Seguint la pista a la casa del Llomà es troba cartell indicador cap el Camí del Graell de Pujals (senyals grogues); es passa pel pas equipat (corda i escala) del Griell de Cal Pigot i la paret foradada que aboca al exterior; un pas una mica aeri sense dificultat fa arribar a la part superior del sallent. En ascens s’arriba a la part superior de la cinglera (petit pas amb corda) amb àmplies vistes de les serralades del nord del Bergadà i Pirineus; uns metres a l’esquerre es troba la Foradada, mirador imprescindible de la contrada.
Es continua pujant cap el Graell de Pujals; des del Pla de les Barraques ja podem veure part dels Cingles de la Tor i la Devesa del mateix nom: primeres vistes del Sobrepuny. El sender passa per la fageda de la cara nord dels cingles fins la Collada de la Batllia. Des d’aquí ja es pot baixar fins el Coll de la Plana per la Fonts dels Avets i Collada d’Emprius i escurçar considerablement l’excursió. Per l’ampli vèrtex del Serrat de Fulleracs es passa pel Cap dels Emprius, Coll del Porc (entre ells hi ha pista que també ens pot deixar al Coll de la Plana) i Cap de la Baga de Cabanelles. Al Collet de la Font del Tudó pal indicador: es pot baixar a Malanyeu o en aquest cas continuar pel Serrat de Sant Miquel (PR-C 199) cap el Cap de la Roca de la Clusa i Collada de Sant Miquel (des d’aquí també es pot baixar al punt d’inici pel PR-C 129).
Pel GR4 seguim direcció sud per pista forestal transitable amb vehicle passant a prop de la masia abandonada de Can Cabanelles. A l’alçada del Serrat dels Ous hi ha un mirador on es té una panoràmica interessant de la cara nord-est del massís: el Roig, Collada de Picamill, Sobrepuny i Coll de la Plana. En poca estona s’arriba a Sant Romà de la Clusa (Ermita romànica dels sXII que pertany al Castell de l’Areny) amb casa refugi al seu costat.
Es deixa el GR4 i es continua pel GR241 en sentit sud-oest; en ascensió progressiva es passa pel mig de Can Rossinyol fins el Coll de la Plana. Es deixa el GR i un pal indicador ens orienta per pujar al Sobrepuny pel Collet del Faig. Des de el modest cim vistes sobre la serra de Picancel i sud del Bergadà; cap el sud-est es veu la cara més abrupta del cim: les parets verticals dels Cingles de Sobrepuig que s’estenen més enllà del Sobrepuny de Baix; per arribar a aquest es va seguint marques del PR 199 que el deixarem a un petit coll; es continua cap l’oest i en pocs minuts s’arriba al Sobrepuny de Baix: àmplia panoràmica sobre la Nou de Bergada i els Plans de Margenet.
Es retorna al collet i entrem en una fageda (Llisos de Caselles); deixant de banda el camí cap a la Font del Faig i la Nou el PR-C 199 porta a la Jaça d’Espades. S’avança fins la pista que hem deixat al Coll de la Plana retrobant el GR 241 (Camí Ral de la Clusa a la Nou). Un cop a la pista la seguim passant per la casa d’Espades; de la corba següent surt el caminoi que es dirigeix als Cingles de la Creuta que es creuen pel rocós Grau d’Espades. A la l’altre banda es contempla la Casa de la Tor i la Devesa presidits pels Cingles de la Tor.
Quant la pista fa un gir al sud en direcció a la Nou (antic traçat del GR) agafem la que surt en direcció nord; es tracta d’un antic camí forestal que va resseguin la cinglera i que més endavant es bifurca. Es baixa per la dreta: el camí passa a corriol amb alguna fita que cada cop es més difícil de seguir ja que el sotabosc s’ha fet l’amo del terreny; es troben restes de murs i es busquen els millors llocs per anar avançant retrobant el que podria ser un camí poc trepitjat fa temps abandonat fins arribar a Malanyeu.

Temps Total: 7:40h; distància amb alçades: 18,91 km; ascensió acumulada: 1225m.

Griell de Cal Pigot

pas equipat

part superior del sallent

petit pas equipat per accedir ..

.. a la part superior de la cinglera

mirador de la "Foradada"

es segueix per la dreta

la Nou

Casa Espades

Cingles de la Creuta amb el Grau d'Espades a la dreta

els Cingles i Devesa de la Tor des del Grau

Casa de la Tor

arribant a Malanyeu

el cingles que dominen la petita vall