Madteam > Fotografía de montaña > D’ARRÓS DE CARDÓS A ÀREU PEL PIC DE TUDELA

D’ARRÓS DE CARDÓS A ÀREU PEL PIC DE TUDELA

Autor: Laieta 1 September 2015 47 282    Envia a tus amigos

24-08-2015
Aquest itinerari uneix els pobles d’Arrós (Vall de Cardós) i Àreu (Vall Farrera) passant pel Pic de Tudela punt culminant de la serra homònima que separa les dues valls i bon mirador del Pallars Sobirà.
L’agradable i encisador poble Arrós de Cardós o simplement Arrós està situat a la dreta del torrent d’Esterri. És el nucli urbà juntament amb Benante més meridional de la petita vall formada per Esterri de Cardós (terme municipal) i Ginestarre a la part més alta. Geogràficament es situa a la Vall de Cardós (Noguera de Cardós) del Pallars Sobirà.
Àreu és el darrer nucli de la Vall Farrera i pertany al terme municipal d’Alins. Es situa als peus del Monteixo o Puig d’Àreu. Lloc de comunicació amb el País de Foix (França) i Andorra pel Port de Boet i de Baiau respectivament. Una mica més amunt es troba el nucli primigeni: la Força d’Àreu antiga vila amb castell.
Es surt d’Arrós (1030 m) seguint la carretera cap a la part alta de la vila; després d’una corba pronunciada veurem la Borda de Castellar amb pal indicador del camí que antigament comunicava les diferents poblacions d’aquestes valls. Seguint la pintura groga arribarem en poca estona a Esterri de Cardós (1190 m). Es travessa el poble sense fer cas de la bordada dels gossos esvarats continuant pel sender. Aviat veurem Ginestarre; tornarem a sortir a la carretera i a la corba següent reprenem el viarany per la dreta fins el petit poble passant pel costat de l’Església de Sta. Maria (1353 m). Les senyals ens portaran a la part més alta de la població en direcció al dipòsit d’aigua (1390 m) seguint indicacions cap a les Bordes de Llossaus en sentit oest. Cap al Nord-est aniríem a Boldís Jussà. Sense perdre alçada per la solana i després per una agradable bosc de bedolls arribem a les Bordes de Llossaus i més en concret a la de Bringué (1661 m). Val la pena arribar-hi ja que després de la feina de reconstrucció podrem apreciar com era una borda amb el seva característica coberta de palla. Des de la borda es domina tota la vall d’Esterri veien les tres poblacions que la formen amb el vigilant Pui Tabaca. A partir d’aquí es pot fer un altre caminada continuant en sentit sud per terreny boscós fins l’interessant Pla de Nequa i retornar a Esterri o Arrós.
Des de les bordes es continua en sentit nord per un dels senders fets pel bestiar cap el torrent d’Esterri passant a l’altre banda pel millor lloc que trobem. Estem a les Comes de Llossaus coberta per abundants matolls de bàlec popularment conegut al Pallars com “escobes” (piorno en castellà). Aquest arbust (genista purgans) colonitza les vessants solanes d’alta muntanya (1500-1900 m) i ocupa les àrees degradades de forma natural o artificial dels boscos. Floreix al juny adoptant un color groc intents passat el qual el seu aspecte és poc atractiu. Al principi el sender no marcat es va seguint sense problemes fins perdre’l completament degut a que les escobes poden prendre una gran mida dificultant-ne el pas. Sempre en direcció nord vaig cap a la dreta buscant els matolls més baixos més fàcils de creuar i terreny herbós passant per les restes de dues bordes fins trobar la pista que connecta amb Boldís Sobirà al Pla de les Guanes (1915 m).
A partir d’aquí seguirem la pintura del GR11 que comunica Tavascan amb Àreu en direcció cap el Coll de Tudela en sentit sud-est per un bosc de pi negre. Abans d’arribar-hi l’abandonem i anem a buscar en direcció nord el cordal de la Serra de Tudela fins arribar al suau cim del mateix nom (2328 m). Encara que la climatologia no acompanya es pot apreciar la part nord del Pallars Sobirà reconeixent els cims més emblemàtics encara que el predominant en tot moment és el Monteixo que des d’aquí sembla un gegant. Cap al fons de les valls es poden veure els pobles de la Vall d’Esterri al sud-oest i Boldís Sobirà al nord-oest. Al sud-est La Força i Àreu.
Es baixa cap el Coll (2239 m) i Pla de Tudela on es retroba el GR. A partir d’aquí anem cap a la Vall Farrera pel Camí dels Soldats (ICC) seguin la pintura per caminoi evident per un frondós bosc de pi negre: el Bosc de Tudela. El viarany baixa amb decisió; des d’un petit pas rocós es té una bona panoràmica del Pla i Bordes de Costuix. Reprenem el descens fins les esmentades bordes i la seva font (1716 m). Obviem la variant del Barranc d’Aigüeres i baixarem de forma directa fins la Força (1256 m) fent drecera de la pista forestal que comunica aquesta amb les bordes.
Distància Total 12.35 Km; Desnivell Positiu 1302 m; Desnivell negatiu 1128 m; Temps Total 5:07h
Dedicat a l’Àngels i en Vicenç de Casa Mora (Arrós de Cardós)

Arrós de Cardós

S. Julià

S. Pere i S. Pau (Esterri de Cardós)

Pui Tabaca

Sta. Maria (Ginestarre)

Esterri

Ginestarre i Esterri

per la solana de Ginestarre

Mata de Ginestarre i Pic d la Portella

Pui Tabaca i al darrera el Montcaubo

Borda de Bringué (Llossaus)

els pobles de la Vall d'Esterri

Vall de Cardós (les "escobes" en primer terme)

... cap el Pla de Nequa

Bordes de Costuix

Vall Farrera

Àreu

David Oliveras 1997 - 2024Licencia de Creative Commons | Nota Legal | Poltica de cookies | BLOG

Este sitio web utiliza cookies propias y de terceros para asegurarte una mejor experiencia. Al usar nuestro servicio, aceptas el uso de las mismas. Pulsa para ver ms informacin sobre las cookies