Madteam > Fotografía de montaña > MONT-ROIG (PIC DE TARTERA O MONT-ROIG OCCIDENTAL) PER L’ESTANY DE LA GOLA

MONT-ROIG (PIC DE TARTERA O MONT-ROIG OCCIDENTAL) PER L’ESTANY DE LA GOLA

Autor: Laieta 4 September 2015 56 297    Envia a tus amigos

24-08-2015. El punt de sortida és el pàrquing situat a 1 Km aproximadament del nucli de Cerbi (1398 m). Pal indicador de vàries excursions. Seguim la pista apta per vehicles; en poca estona ja veiem l’extrem sud de la Serra del Mitjana amb la petita Ermita de Sant Beado. Es passa el Pont de Graus on hi ha pal indicador per enllaçar amb ella. Més endavant hi ha un pàrquing i barrera. Si arribem amb el vehicle fins aquí ens estalviarem 1h de marxa i uns 500 m de desnivell.
Ja es veu el petit circ que limita pel nord el Planell de Sartari (1954 m) i el petit salt d’aigua del Riu de la Gola (o d’Unarre segons l’ICC). Començarem a veure senyals grogues que marquen el sender fresat que amb llargues llaçades ens eleven fins els murs de contenció del Estany de la Gola (2250 m) després de passar pel costat del Refugi no guardat. Al nord-est podrem apreciar el Pic de Calberante. L’estany es supera per la banda esquerre i ascendint per la banda esquerre del torrent s’arriba al de Calberante (2360 m) dominat pel Pic Inferior de La Gallina. Continuem seguint la pintura groga i les fites que per la banda esquerre de l’estany i després d’un primer tram de grans blocs petris ens duen en sentit nord-oest fins el Coll Curiós (2423 m) pas natural de la Serra Mitjana. Al nord-oest ja tenim les primeres vistes del Massís de Mont-Roig i just en front a l’oest la Serra de Pilàs i l’Estany de Buixasse. Intentant no perdre alçada ens dirigim cap el nord-oest tenint com a referència el Coll de Tartera retrobant les fites espaiades. A mesura que anem avançant se’ns obre la panoràmica d’una part de la esquerpa cara sud-oest del massís del Mont-Roig que forma un petit circ amb els Estanyets i Basses de la Tartera al fons. Per arribar al Coll de Tartera es pot anar per l’esquerre o la dreta de l’Estanyet (2376 m); opto per la primera que inicialment és més directe i decidida (fites escadusseres) que després d’un primer replà es suavitza fins l’esmentat coll (2543 m) que travessa la Serra de Pilàs. Només queda el darrer tram d’ascens cap el Pic de Tartera. Seguirem caminoi fresat i sobretot les fites que ens duran pels millors passos. A mesura que avancem entrem en terreny rocós que obliga a fer una assequible grimpada final fins el cordal superior on veurem una gran fita i una mica més enllà el vèrtex geodèsic. Estem al Pic de Tartera o Mont-Roig occidental (2864 m). No es pot gaudir de la panoràmica ja que la boira i el núvols impedeixen una bona visió sobretot cap el nord encara que en algun moment podrem gaudir de la visió del Ventolau, Pics de Calverante i de la Gallina i dels Tres Estanys. Pel mateix motiu obvio arribar a la punta més alta del massís però la dono per feta.
Com que el temps sembla que s’està complicant inicio el descens pel mateix lloc. S’ha d’anar en compta el primer tram de la desgrimpada ja que hi ha molta pedra solta; seguir les fites que busquen els llocs més idonis. Arribats al Coll de Tartera seguirem les fites cap a les Basses de Tartera o Bassetes del Cap de Nyiri (ICC) i més a baix l’Estanyet de Tartera. Ara en direcció sud baixem a l’Estany de Buixasse (2240 m) i al Barranc de Nyiri amb varis salts d’aigua. Al Planell d’Ernari ja es veu un viarany poc definit que es dirigeix cap a S. Beado per l’esquerre encara que el pal indicador el trobarem més a baix. Continuem passant per les Bordes d’Aurós on es pot anar a la pista que hem fet a la pujada, i l’Oratori de Sant Marcel fins arribar a la part alta de Cerbi (església de Sant Serni). Ara ja només resta seguir la carretera fins el pàrquing.
Distància Total: 18’70 Km; Desnivell Positiu 1742 m (guany des de la sortida fins el punt més alt: 1441 m); Temps Total: 9:55 h.

Serra Mitjana

Sant Beado

Pic de la Gola, arribant al ....

Planell de Sartari

Refugi (cabana) de la Gola

àrea del Campirme

Estany de la Gola (a la dreta Pic de Calberante)

Pic Inferior de la Gallina

Estany de Calberante (Coll Curiós a l'esquerre)

Vall de Nyiri i Serra de Pilàs

Mont-Roig

Estany de Buixasse (Vall de Nyiri)

Estany i Coll de Tartera

Ventolau i Pic de Tres Estanys

... descens

Basses de Tartera

Estany de Buixasse cap el sud i...

...cap el nord

Pla Estirós

Planell de Nyiri

Sant Beado

Serra Mitjana: ascens per la dreta i descens per l'esquerre