Madteam > Fotografía de montaña > L´Olla de Setcases

L´Olla de Setcases

Autor: Laieta 25 June 2016 35 259    Envia a tus amigos

L’Olla de Setcases es un recorregut que sortint d’aquesta acollidora població ens porta des del Cim de Pastuira i Puig de les Borregues fins al Roca Colom i Costabona en sentit horari.
La intenció és assolir els cims més emblemàtics d’aquesta zona del Ripollès: Cim de Pastuira, Puig de les Borregues, Gra de Fajol, Bastiments, Pic de la Dona, Roca Colom i Costabona.
Té dues parts diferenciades: la primera, més dura, des de Setcases fins a la Portella de Mentet i la segona, més suau, des d’aquesta fins retornar a la població pel GR 11.
Els camins i senders són fresats amb fites i diferents colors de pintura. El tram sense cap senyal és el primer, des de Setcases fins al Cim de Pastuira: des d’un dels pàrquings de Setcases (1262 m) ens dirigim cap l’església de Sant Miquel. A la seva dreta trobarem un carreró amb el nom de Camí de Pastuira. S’ha de seguir guanyant alçada per la solana. L’anem seguint sempre en sentit ascendent obviant totes les desviacions que anem trobant. L’antic camí va vorejant diferents camps de cultiu. Deixem a la dreta la Cabana de Planàs; ara el sender planeja per l’esquerre (oest) per a pujar cap el nord després d’un mur de contenció. Aviat superem per d’alt la Cabana d’en Bundanci. Just quant el camí surt a un prat l’hem de deixar continuant per la nostre esquerre per camí desdibuixat. Es passa per un filat. Seguim pujant per la camí que es dirigeix a la Crestella. A la nostra dreta trobarem un altre filat. Aquest és el punt per on s'ha d'abandonar la pista. Buscant els millors passos ascendim per la pineda de forma paral·lela al tancat fins sobrepassar el bosc i veure el Casal de Querornabós. Superades les restes d’aquesta construcció ens dirigim cap la Jaça dels Xais. Ens hem d’orientar en sentit oest (esquerre) en direcció al Pla de les Noufonts per sota de la pineda. Anirem seguint el límit del bosc en forta ascensió ara en sentit nord-oest. La referència és la cota 2354: segons l’Alpina aquesta no te cap nom; en canvi per l’ICGC es tracta del Puig de Pastuira. Continuant el fort desnivell per herbei es rodeja l’esmentada cota per la seva esquerre fins arribar a un collet que la separa del Cim de Pastuira (Alpina) o Cim de la Canal Mala (ICGC) al que s’arriba en poca estona (2425 m). Davant nostra es veu el Puig de les Borregues i els tres cordals que hi conflueixen: a l’oest la Serra del Catllar que finalitza al Puig de Fontlletera, al nord els Cims de la Coma d’Orri i al sud-est Les Arbretes, que és el que seguirem fins el cim (2693 m). Des d’ell ja es pot veure quasi la totalitat del circ que hem de completar. Comença a bufar el vent. Els núvols baixos avançant ràpidament des del sud tapant la petita vall pregona i els cims propers.
A partir d’aquí el caminoi és fresat i de fàcil seguir (fites). Es baixa al Coll de la Coma d’Orri (2499 m) i de forma directa es puja al Gra de Fajol (2712 m). Els núvols només permeten les vistes cap el nord. Descens al Coll de la Marrana (2529 m) força ventat, i llarg ascens al Bastiments, punt culminat de la jornada (2883 m). Des de fa estona la boira ho cobreix tot i la visió és minsa. Es continua per l’Esquena d’Ase el descens fins el Coll de la Geganta (2604 m) i un llarg flanqueig ens deixa al Pic de la Dona (2702 m). Vent fort i núvols baixos. Davallament a la Portella de Mentet (2411 m).
Sense perdre alçada i camí fresat arribem en sentit est a la Portella de Morens (2382 m), seguim el GR 11.6 fins la Portella de Concròs (Alpina) o del Callau (ICGC) passant pel Camp Magre amb una visió escadussera de l’entorn. Ascensió al Roca Colom (2506 m). Cim ventat completament tapat amb visió nul·la. Descens pel cordal seguint fites fins a un collet amb pal indicador. Toponímia francesa. Miro el navegador: efectivament he seguit la direcció equivocada. Retorno al Roca Colom i ajudat pel GPS m’oriento pel cordal correcte en sentit sud-est retrobant fites i senyals del GR que es perden amb facilitat. Arribats al Coll de Pal (2318 m) no es veu res de res. El Costabona està completament cobert pels núvols i encara que només em separen d’ell 147 m decideixo fer cas al meu cap i començar a baixar seguint la pintura (GR) i filat cap a la Collada Fonda (1902 m). Ara només queda el descens fins Setcases: des de la Collada seguim camí forestal (barrera) que rodeja el Puig Sistra; quant aquesta fa un gir brusc cap a l’esquerre veurem marques del GR 11 que per un torrent retroba la pista que abans hem abandonat (Jaça de les Eugues). Ara només cal seguir la pintura fins el Poble.
Punts per on podem deixar el circuit: Coll de la Coma de l’Orri fins la carretera que uneix Vallter 2000 amb Setcases; Coll de la Marrana fins Refugi d’Ulldeter; Coll de la Geganta, Portella de Mentet i de Morens fins Vallter 2000; Coll de Pal fins Setcases per diferents accessos.
Refugis: Ulldeter, Costabona (no guardat) i Jaume Ferrer (no guardat)
Altres cims opcionals: Pic de Coma Ermada (2496 m), Pic de la Llosa (2504 m), Roques Blanques (2456 m), Puig Sistra (1990 m)
Temps Total, 12:15h; Distància amb Alçades, 32 Km; Desnivell +, 2369 m.

Puig de les Agudes

Setcases

Cabanya del Planàs

el Llavaig

Cabanya d'en Bundanci

acabada l'ombra deixem el camí per l'esquerre

Casal de Querornabós i Jaça del Xai

cota 2354 m: la rodegem per la seva esquerre

Cim de Pastuira

cordal de les Arbretes i Puig de les Borregues

Costabona

Puig de Pastuira

Bastiments, Gra de Fajol, ...

Balandrau

Gra de Fajol

Coll de la Marrana i Bastiments

Cims de la Coma de l'Orri