Madteam > Fotografía de montaña > FERRAN PEL GRAU SADIDORTA - PUIG DE SANT MARC - SANT ANIOL (ALTA GARROTXA)

FERRAN PEL GRAU SADIDORTA - PUIG DE SANT MARC - SANT ANIOL (ALTA GARROTXA)

Autor: Laieta 12 June 2016 41 219    Envia a tus amigos

Punt de sortida i arribada: Sadernes. Passat el Pont de Valentí­ i l'Hostal de Ca la Bruta seguim el sender evident que mena a Sant Aniol; a la part més alta d'un canvi de rasant es troba per l'esquerra la desviació cap el Grau de Sadidorta (315 m). El corriol emboscat enllaça amb la pista que arriba a la Quera; el seguim en sentit oest: uns metres més amunt unes fites indiquen el lloc per on s'ha de deixar. Trobarem fites i pintura vermella. Passada una tartera ens situem a la base del Grau Sadidorta (514 m). Si continuéssim en sentit nord arribarí­em a enllaçar amb el camí­ de Talaixà .
L'ascensió del Grau es fa primer per blocs calcaris, després per dos passos equipats amb corda i cinta, en que es necessita la força de braços, i finalment per una tartera tirosa de pedra petita i de mal fer. Les fites i la pintura la fan pujar per la dreta i després per l'esquerre fins sortir-ne d'ella. Per viarany més còmode s'arriba al Coll de Terres (728 m).
En sentit nord seguim camí­ fresat (fites i pintura vermella) fins el Ferran (958 m). El dia és rúfol i gris amb poques expectatives de tenir bones vistes dels cims i paratges que ens envolten. Es baixa fins a Talaixà  (732 m) per sendera que de vegades és fàcil perdre. Seguim corriol amb pintura groga: es passa pel costat de l'Esglèsia de Sant Martí­ (s XVII-XVIII), s'obvia la indicació cap a Camp del Roc (908 m) continuant en direcció nord-oest cap el Comanegra pel Pujant del Llop i el Pla d'en Quera. La pintura ens deixa a un collet (1251 m) previ al Coll de Sant Marc, on es deixa el sender que mena al Puig de les Bruixes; fen un gir de 90º el caminoi s'endinsa en una fageda i en curta ascensió s'arriba al Puig de Sant Marc (1315 m). Com ha succeït en el Ferran les vistes no són gaire bones. El cim és el punt zenital de la cinglera que tanca el Bac de Can Barrufa. Cap a l'est i al fons es veu Sant Aniol.
El descens el farem retornant al collet i després, seguint la pintura groga en sentit est en forta pendent per la fageda. Arribats a un altre collet (1104 m) desapareix la pintura i unes fites ens indiquen el punt per on hem de girar 90º en sentit sud (dreta). Després d`'un petit tram de fort desnivell es troba un caminoi que ve per la nostre esquerre. Encara que s'ha d'anar en sentit contrari el seguim per contemplar les Balmes d'Uja (992 m). Si seguim en aquesta mateixa direcció podem retornar a Talaixà . Retornem pel mateix lloc fins el camí­ per on hem baixat i seguim cap l'est.
Descens per l'Escaler o Passant del Joc (923 m). Passat aquest grau hem d'estar atents a una bifurcació que surt per l'esquerre (794 m) que fàcilment pot passar desapercebuda: és la que hem d'agafar. Si continuéssim recta arribaríem al Torrent del Bac de Can Barrufa i al Coll Joell.
Descens continuat per caminoi fresat amb fites; es passa per les restes de Can Barrufa (577 m) i més endavant s'arriba a Sant Aniol d'Aguja o d'Uja (477 m). Esglèsia romànica del s XI on abans hi havia un monestir benedictí­ (s IX). Al seu costat Cal Sastre reformat com a refugi i actualment en fase de reconstrucció³ pels Amics de Sant Aniol.
Ara només cal baixar fins a Sadernes per camí­ conegut de fàcil seguir.
Temps Total, 9:27 h; distància amb altures, 18'46 km; Desnivell +, 1485 m.

Tartera prèvia al Grau

base del Grau Sadidorta

Tartera del Grau

després del Coll Terres: Cingles de Guitarriu

el Ferran

Talaixà a sota de la Creu de le Marietes

Santa Martí de Talaixà

cara nord del Ferran

Coll de l'Arç des del cim