Madteam > Fotografía de montaña > PEDRAFORCA: POLLEGÓ INFERIOR DES DE GÓSOL

PEDRAFORCA: POLLEGÓ INFERIOR DES DE GÓSOL

Autor: Laieta 21 julio 2018 20 86    Envia a tus amigos

Si es vol un itinerari poc massificat pel Masss del Pedraforca aquesta proposta us pot interessar. Des de Gsol farem lascensi al poc concorregut Polleg Inferior per la Rasa de Prat del Reu, la Feixa Alta i la pujada directa al cim des de sota el Balc de la Joaquima.

Gsol (1414 m). Des da prop de la rotonda de lentrada al poble seguim el GR 107 en direcci sud-est fins el Coll del Cap de La Creu; pal indicador cap al Refugi Llus Estassen pel PRC 127. El seguim uns metres i abans de fer un gir pugem, per la dreta, el tals herbat de la carretera B-400 entre Gsol i Saldes. En direcci a aquest darrer veurem un dipsit (sal?) i una senyal de trfic de prohibit avanar. Per darrera daquesta intum un sender amb restes de pintura grisa, que ha tapat una anterior que correspon, segons el mapa Alpina Serra del Cad 2015, a un tram antic del PRC 127. Seguim el caminoi desdibuixat en algun punt en sentit nord-est fins una pista que ve per la nostre dreta, que prov de la mateixa B-400 i acaba a La Gravera.
Rasa de Prat del Reu (1535 m). El sender de la rasa no s evident. Reculem des de La Gravera (no hem darribar-hi) i atravessem un prat fins situar-nos al marge esquerra de la mateixa (la nostre dreta). Comencem lascens dins del bosc de lObaga de Prat del Reu seguint les rastres dun viarany en sentit sud-est que es perd en poc metres. Sense cam evident reprenem lorientaci nord-est continuant lascensi buscant els millors llocs per anar avanant dins de la pineda. Sabent que el fons de la rasa es troba a la nostre esquerre i que el caminoi que busquem s parallel, anem, sense perdre alada, cap a ell. Per fi trobem un sender fresat amb fites que coincideix amb el de lAlpina. A partir dara no hi ha prdua: fites i ms amunt pintura blava.
Crulla (2025 m). Lascensi es va intensificant a mesura que anem avanant. A una petita tartera als peus de la vessant sud del Fals Polleg trobem una crulla de senderons no gaire evident (pintura blava): en sentit nord (esquerre) podem arribar a la Tartera de Gsol per Les Llosanques (ICGC); i cap el sud (dreta) a Prat del Reu. Segons altes referncies podem continuar rectes cap a lest pel marge inferior de la tartera. Optem per anar al sud. El descens s moderat per com que no volem perdre gaire alada deixem la pintura, reprenem la orientaci est i per terreny, en ocasions, poc cmode (sentravessa alguna tartera de pedra petita) retrobem les fites que deuen venir de Prat del Reu o de la crulla. Ens aturem a un punt elevat des don tenim una bona perspectiva de la Feixa Alta i del Balc de la Joaquima.

Punt elevat (2085 m). Desprs dun merescut descans fem un breu per marcat descens per la base de la espectacular paret sud del Polleg Inferior fins el Clot de Prat del Reu; anem seguint el viarany i enfilem la Feixa Alta per sender fresat amb fites fins a un petit coll a la cresta que prov del Balc de la Joaquima. Si ens fixem veurem per lesquerre la Gran Diagonal que dna accs al cim per una via ms atrevida.
Collet (2110 m). Si be fins ara hem gaudit de les vistes al sud del masss, a partir dara ho farem de les del nord: la carena que baixa del Polleg Superior i del Calderer. A loest sala imponent, el Polleg Inferior. Des daqu al cim ens separen uns 300 m de pronunciada pendent. s qesti de pacincia. Seguim les marques verdes per la part ms superior de les Costes den Dou ajudant-nos amb les mans en el tram inicial; passem un terreny herbat fins situar-nos a sota del darrer tram de lascensi; un altre cop per rocam amb llocs de grimpada, superem un petit tram on una cadena ens ajuda a progressar; desprs la pendent es suavitza i en poca estona arribem al cim.
Polleg Inferior (2445 m). Cim solitari i poc freqentat en comparaci al populs Polleg Superior. De fet noms mhe creuat amb 4 persones i quant arribo a dalt estic completament sol. El cimal t forma d L, de llevant a ponent, poden anar dun extrem a laltre sense dificultat; el punt ms alt es situa a lest. Encara ms a loest el Fals Polleg. La panormica sobre lEnforcadura i de tota la cadena del Polleg Superior s admirable. No hem de tenir pressa. El descens es fa pel mateix lloc sempre seguint les gastades marques verdes.
Collet (2110 m). Un cop al collet seguim un corriol que ens deixa a sota del Balc de la Joaquima. Evitem la seva ascensi i continuem davallant en sentit nord. Trobem alguna fita escadussera; de sobte el rastre queda tallat en un ressalt rocs difcil de superar. Reculem i per no tornar a ascendir (les forces van una mica justes) fem una marrada intutiva per les Costes den Dou fins enllaar amb el PRC-123 que baixa per la tartera de Saldes (1950 m).
Tartera de Saldes (1950 m). Seguim el descens per sender fresat. Uns metres ms a baix del trencall cap al Balc de la Joaquima deixem el PR que es dirigeix al Refugi Llus Estasen, i seguim en direcci est per terreny pedregs i decompost (fites) fins un torrent on veurem pintura blava. Noms cal seguir-la sempre en descens cap lest fins trobar les indicacions del PRC-127 que circumvalla el masss (1625 m).
PRC-127 (1625 m). A partir daqu resten 7 km fins a Gsol per la pineda de la cara sud i oest del Pedraforca; espectacular visi de la paret del Balc de la Joaquima i del Clot de Prat del Reu amb el Polleg Inferior i la Gran Diagonal al seu damunt. A lalada de les cases de Sorribes creuem la B-400 i seguint la pintura groga i blanca arribem a Gsol (1441 m).
Distncia: 1480 Km; Temps Total: 8:45 h; Desnivell: +1254 m, -1245 m.

David Oliveras 1997 - 2018Licencia de Creative Commons | Nota Legal | Poltica de cookies | BLOG

Este sitio web utiliza cookies propias y de terceros para asegurarte una mejor experiencia. Al usar nuestro servicio, aceptas el uso de las mismas. Pulsa para ver ms informacin sobre las cookies