Madteam > Rutas y Reseñas » Escalada en cresta » Pirineo » Aresta est al Pic Vallhibierna i Culebras

Aresta est al Pic Vallhibierna i Culebras

Escalada en cresta

Zona: Pirineo   Autor: Tsalmeron

Introducción
Cresta de fàcil accés i assequible per iniciació a l'escalada en cresta (II y III) que ens permet encadenar diversos pics poc coneguts: Roques Blanques (2.944 mts.), Vallhibierna est (3.038 mts.), Vallhibierna (3.067 mts.) i Pic Culebras (3.051). Al mateix temps ens apartem de la ruta normal, molt atapeïda de gent, i amb vistes excel•lents al massís d' Aneto-Maladetes. Alguns trams molt aeris.

Inici. Llac de Botornàs)
Inici. Llac de Botornàs
Cresta Roques Blanques)
Cresta Roques Blanques
Seguin la cresta)
Seguin la cresta
Mes cresta)
Mes cresta
Vista des de Vallhibierna est)
Vista des de Vallhibierna est
Pas de cavall des del Pic Culebras)
Pas de cavall des del Pic Culebras

Presa de Llauset (aparcament) 2.200 m 6.46

S’inicia l’excursió pel GR 11 que hem de seguir fins a sota de l’estany de Botornàs.

Cabana de Botornàs 2.343 m [Aproximació: 52’ ]

Creuem un caos de blocs per enfilar-nos fàcilment per unes pendents herbades. Assolim una plataforma i comença l’escalada amb bona roca calcària Ier. Seguim per una cresta horitzontal molt descomposta, passos de IIon i IIIer. S’ha d’anar amb compte degut a la mala qualitat de la roca, tot es trenca. No ha estat necessari encordarnos, sembla que aquest era el tram més complicat. Fàcilment arribem al primer cim del dia, pràcticament imperceptible.

Pic est de les Roques Blanques 2.811 m 9.13

Lleuger canvi de direcció de l’aresta a sud-est; seguim amunt per una cresta fàcil, amb trams de Ier i passos aïllats de IIon. Tornem a trobar roca de color fosc, segurament gneis. La cresta és deixa fer, anem guanyant alçada i amb un tres i no res ens hem plantat al següent cim.

Pic de les Roques Blanques 2.944 m 9.50

Tornem a estar a un terreny calcari, aquí s’acaben les dificultats de l’aresta. Tot seguit baixem a un coll (2.925 m) on connectem amb la via normal. Una mica més amunt fem una parada per menjar i beure una mica. Ja sense dificultats Ier, però amb forta pujada s’arriba al primer tres-mil de la jornada.

Vallibierna est 3.038 m 10.23

Seguim per la cresta horitzontal de la via normal, que és una mica aèria, algun pas de Ier aïllat. Aquí dalt fa fred, ràpidament fem una foto i anem cap al pas de cavall.

Vallibierna 3.056 m 10.34

El famós pas de cavall consisteix amb un tram d’aresta molt estret, IIon exposat, d’uns 25 m de llargada. Aquí la roca calcària és molt bona i per tant es pot passar bé. Hi ha un clau a la meitat de l’esmolada cresta per si cal assegurar-se. Hem passat sense problemes amb les mans a l’aresta i els peus al costat nord, hi ha molt bones preses pels peus. Alguns excursionistes passen aquest tram a cavall, amb una cama a cada costat de l’aresta.

Tuca de les Culebres 3.051 m [Escalada: 2 h 54’ ] 10.40 / 10.58

He parat una estona a aquest cim; per menjar, beure i descansar. Tot seguit iniciem el descens per l’altra banda, direcció al coll de Llauset. Hi ha fites i un camí ben marcat, en algun moment et dona la sensació que el camí va al coll de Culebres, es ha dir cap a Benasque.

Coll de Llauset 2.904 m 11.25

Només falta baixar per la tartera fins a l’embassament de Llauset per un bon camí.

Presa de Llauset (aparcament) 2.200 m [Descens: 2 h 8’ ] 13.06Tuca de Culebres (3.051 m) Massís de la Maladeta