Madteam > Rutas y Reseñas » Escalada en roca » Pirineo » Cara Nord del pic de Cataverdis

Cara Nord del pic de Cataverdis

Zona: Pirineo · Alta Vall de Tristaina   Autor: Martinetti

Introducción Primera ascensió el 10 d’agost de 1981.

Primera escalada absoluta a la paret nord del pic de Cataverdis(1) (2.812 m.), a l’alta vall de Tristaina (Andorra), realitzada per Jesús Martínez Calvo (Martinetti)i Jesús Lores i Vidal(2) (E.P.D). Heus ací una breu descripció de la via:

Primera ascensió el 10 d’agost de 1981.

S’assoleix la base de la paret per la Coma del Rat, a la vertical del cim, entre la bretxa d’Arcalis i el port del Rat.

Seguirem un díedre vertical, a l’esquerra d’una xemeneia, amb bones preses i bona roca, (IIIº) sup. La sortida del díedre es quelcom extraplomada, amb petites preses. (IVº) sup. De R0 a R1, 40 metres.

Seguir per un pendís herbós, inclinat i després per roca descomposta (IIº) fins acostar-se al peu d’una xemeneia. Rl a R2, 35 metres.

Deixar la xemeneia a l’esquerra i pujar un díedre molt obert (IVº) amb tendència a la dreta, fins el peu d’un altre díedre mol marcat (IIIº). De R2 a R3, 35 metres.

Pujar pel díedre ben marcat (IVº), després (IIIº) fins davall d’un extraplom, al peu d’un díedre-fissura. De R3 a R4. 35 metres.

Flanquejar vers la dreta del díedre-fissura; sortida espectacular però amb bones preses (IVº), seguir per unes plaques i després per un pendís d’herba (IIIº). De R4 a R5. 40 metres.

Des del peu, i a l’esquerra d’uns sostres amb líquens grocs, es puja per uns blocs, amb tendència a l‘esquerra, i després per unes plaques un xic inclinades (IIIº i IIº). De R5 a R6, 40 metres.

Seguir pujant gairebé pel llom d’un esperó, acabant el qual ja minva la dificultat. (IIIº). De R6 a R7, 40.

Des de R7 a R8, 60 metres. fins el mateix cim del Cataverdis, resta un fàcil recorregut per blocs i pedrera.

En total, la via té 265 metres de recorregut, amb un desnivell de 200 metres, i una dificultat mitjana de BD+. Ha estat batejada amb el nom de “Via 75 Aniversari.”

1).-Amb ocasió de celebrar el setanta-cinquè aniversari del Centre Excursionista de Lleida, que es va fundar l’any 1906, varem obrir aquesta via d’escalada en el Principat              d’ Andorra. En el mapa topogràfic de l’editorial Alpina de l’any 1970, consta com el pic de Cataverdis. Però actualment també es troba amb el nom de Cataperdis.

2).- Malauradament el meu amic i company Jesús Lores, ens a deixat, jo ja li havia proposat una sortida, per tornar a escalar-la aquest estiu de 2007.

Enviado por Carles el lunes 28 de julio de 2008

“El domingo 27.07.2008. Pasamos por esta via. y destacar unos aspectos técnicos que cualquier compañero escalador que se preste a reptir esta via, tiene que tener en cuenta. la roca da mucho que desear. esdecir que es muy mala en conjunto ya que esta muy rota. la graduación esta un poco baja ya que encima que la roca es mala las dificultades estan a la baja.y la via no esta muy clara a la hora de decidir por donde pasa. y sobre todo hay muchas hiervas y humedad. cuando decidimos bajarnos, fue muy complicado montar el rapel ya que la roca se rompe y los bloques son muy inestables. al recuperar las cuerdas a mi compañera le paso un bloque a medio metro de la cabeza que si le da la mata.
Esta montaña a mi modesta experiencia. es mejor escalarla con nieve. hay un corredor llamado BLAC-STRTET. muy estetico de 55º - 60º "VERTEX especial Andorra". y en verano hacer la cresta desde desde el port de Rat. que hay algun paso aislado de II grado, pero se hace bien."Asncesiones en andorra de CARLES GEL".
Siento hacer esta critica pero es lo que una cordada que escalamos muchas tapias de esta indole hemos visto en esta via.
Y sigo reiterándome, mis mayores respetos para los aperturistas. Ya que si no hubiese sido por ellos no hubieramos pasado por alli.
Muchas gracias.

comentar que es una critica informativa y les doy todo mis respetos a los señóres Martinetti y al compañer Jesús Lores. que bien seguro ellos la abrieron con toda la ilusión del mundo y con dos pelotas que es lo que hay que tener para poder meterse en una via de estas caracteristicas.