Madteam > Rutas y Reseñas » Excursionismo » Serralada Litoral Catalana » Ascensió a la Talaia del Montmell (861m) des de Coll d'Arca

Ascensió a la Talaia del Montmell (861m) des de Coll d'Arca

Zona: Serralada Litoral Catalana   Autor:

Introducción Resum: ruta alternativa a la “normal” o més comuna (des de la Juncosa o bé des de l’Àrea Recreativa Forestal). Una mica més llarga, aèria i completa. Grimpada opcional si agafem la carena pel dret (marques blanques). Seria bo una mica de sentit de l’orientació, encara que hi ha fites i marques.
Tenim dues opcions:
a) fer el cim i tornar pel mateix camí (1hora 20min.). Curt, però bona part en terreny cremat.
b) allargar l’itinerari una mica més per arribar-nos a la famosa creu, el Castell, baixar a l’Ermita Vella de Sant Miquel i tornar per un sender a mitja alçada que recorre la falda sud del Montmell. (2 hores 40min.)
Dificultat: baixa, sense exigències físiques.
Desnivell: a) 260m b) 400m aprox.
Notes: Recomanable dur pantalons llargs per evitar esgarrinxades, així com aigua per tot el trajecte. Si fa vent, en quedarem tips. Si en fa molt, més val ni acostar-s’hi.
Època recomanable: sobretot a l’hivern i principis de primavera, també a mitjans-final de tardor. Evitar l’estiu, ja que pot ser mortal i no ens faria gaudir gaire.

El perfil del Montmell des del Puig de la Cova, amb la ruta a seguir)
El perfil del Montmell des del Puig de la Cova, amb la ruta a seguir

Ascensió a la Talaia del Montmell (861m) des de Coll d’Arca

Tenim dues opcions:
a) fer el cim i tornar pel mateix camí (1hora 20min.). Curt, però bona part en terreny cremat.
b) allargar l’itinerari una mica més per arribar-nos a la famosa creu, el Castell, baixar a l’Ermita Vella de Sant Miquel i tornar per un sender a mitja alçada que recorre la falda sud del Montmell. (2 hores 40 min.)
Dificultat: baixa, sense exigències físiques.
Desnivell: a) 260m b) 400m aprox.

Aproximació: Des de la Bisbal del Penedès, (sortida AP-7), prenem la carretera que puja a la Juncosa del Montmell en un rotonda que marxa en direcció Llorenç del Penedès, abans d’una gasolinera. A la Juncosa entrem al poble a mà dreta, el travessem fent una essa, i el deixem per la zona esportiva, en direcció a Aiguaviva. La carretera puja i arriba al Coll d’Arca (600m aprox.), on deixem els cotxes en l’ampli tallafocs.

Itinerari:
· 0:00 · D’esquena a l’antena del Coll d’Arca, prenem el tallafocs en direcció N, el qual desapareix aviat per donar pas a un senderó amb marques verdes i blanques (PR) i blanques (Marxa Trenkakames).
· 0:06 · Arribem a la part cremada del Montmell, paisatge realment entristidor. Hem de seguir ascendint seguint les fites. Si volem grimpar hem d’anar a buscar la carena, seguint les marques blanques.
· 0:16 · Passem prop d’un esperó rocós d’uns vint metres per la dreta, seguint fites. Anem guanyant alçada i vistes sobre la Juncosa i el cim del Puig de la Cova o Santsuïes (673m) amb una barraca al cim.
· 0:25 · Arribem a un collet amb una gran fita, on hem de planejar cap a l’esquerra seguint marques verdes i blanques.
· 0:30 · Hem guanyat alçada fins els 780 metres aprox., i ja som a l’esquena del Montmell. El sender planeja per la carena ampla. Es veu Montserrat a la perfecció, i els Pirineus nevats també són visibles a principis d’any. A l’Oest es distingeix un pal indicador que atraparem amb un moment.
· 0:32 · Pal indicador. Per la dreta se’ns ajunta el sender que prové de la cantera de la cara obaga, que passa pel Pi de les Tres Branques (ruta recomanable per a nens). Seguim la direcció que dúiem, ja envoltats de vegetació, planejant.
· 0:40 · Cim de la Talaia del Montmell (861m). Hi ha un vèrtex geodèsic, un pal amb un pessebre, una senyera i un llibre de piades. Les vistes mereixen l’excursioneta. L’itinerari a) finalitza aquí el seu camí i ara tan sols heu de desfer el sender per on heu vingut. Si volem seguir l’itinerari b) cal abandonar el cim d’esquena al camí per on hem arribat, en direcció O-SO, seguint el camí que ascendeix per la “ruta habitual” (marques del PR verdes i blanques).
· 1:00 · Tot resseguint la carena pel senderó perdem alçada fins arribar a la creu (sovint confosa amb el cim), la qual ja haurem distingit abans. Des de la creu tenim davant per davant les runes del Castell del Montmell. Per baixar de la creu hem de desfer pocs metres de camí i desgrimpar a l’esquerra en direcció al pal indicador del collet entre la creu i el castell.
· 1:03 · Un cop al pal indicador podem dedicar deu minuts a visitar el Castell, emparrant-nos pel dret sender que passa arran de dues cavitats utilitzades pels antics ocupants del castell. La visita val la pena, està molt penjat i convida al repòs. Controlar els infants, bona timba. De tornada al pal, baixarem per la petita tartera en direcció S-SO, cap a l’ermita. ATENCIÓ a no baixar massa, ja que hi ha moltes dreceres “de cabra” que ens poden encigalar una mica: cal flanquejar cap a la dreta, seguint les marques del PR i anant a buscar un sender rocós des d’on veiem l’Ermita vella de St. Miquel a prop: hi anem.
· 1:22 · Ermita Vella de Sant Miquel, penjada ermita que també convida al repòs. L’abandonem per un senderó que marxa per l’esquerra i ens baixa ràpidament fins uns pals metàl·lics (marques negres i PR). Seguim el camí, que arriba a un encreuament.
· 1:30 · Encreuament al coll de Sant Pere. El camí que marxa a la dreta dóna la volta al Montmell per la part obaga, i forma un sender circular juntament amb el que prendrem ara. Prenem el camí de l’esquerra, que ens fa passar a prop de l’Església Nova de St. Miquel i abans d’arribar a una pista per 4x4 trobem un pal indicador (“Cal Magí Vidal, 2:10”), i girarem a l’esquerra (direcció E-NE) acompanyats d’uns “cartells botànics”.
· 1:35 · Ja som al sender que planeja a mitja alçada per sota el Montmell. Gaudim les vistes i els contraforts rocosos que esquivem. No té cap pèrdua, fins que passem a tocar del peu d’unes parets i pugem entre pins: arribem a la part cremada. Aquí haurem de pujar una mica per a buscar un pas (dues fites) per superar un contrafort pelat que ens barra el pas. Un cop superat, reconeixem el paisatge: és per on hem pujat.
· 2:15 · Del contrafort on som, baixem lleugerament de cara al collet amb fita de la carena que tenim davant, i trobem el camí per on hem pujat abans (marques PR). Desfem camí ja conegut, en direcció a Coll d’Arca (l’antena verda), perdem alçada, baixem per l’esquerra de la paret d’abans i aviat tornem a ser al tallafocs.
· 2:40 · Arribem a Coll d’Arca, on tenim el cotxe.