Madteam > Rutas y Reseñas » Excursionismo » Pirineo » Gran Quayrat - 3.060 m.

Gran Quayrat - 3.060 m.

Zona: Pirineo   Autor: Anna38

Introducción Ascensió a un 3000 poc freqüentat del Pirineu

Punt on surt el camí al coll d'Espingó)
Punt on surt el camí al coll d'Espingó
caldrà fer servir les mans)
caldrà fer servir les mans
El camí està ben senyalitzat)
El camí està ben senyalitzat

Situats a Vielha, hem de continuar direcció Bossòt. Just entrar al poble a mà esquerra, surt la carretera que va al coll del Portillon, baixant després cap a Bagneres de Luchon. Una vegada arribats al poble cal seguir els indicadors cap a Coll de Peyresourde. Uns dos quilòmetres abans d’arribar-hi, un trencall a ma esquerra ens assenyala el poble d’Oô, d’on surt la carretera cap al  Llac d’Oô i les granges d’Astau, un lloc molt freqüentat per francesos el cap de setmana on, a més de granges, hi ha bars i petits restaurants. Tot està molt ben senyalitzat.

Punt de sortida: Granges d’Astau (1.130 m), cap al Llac d’Oô (1.504 m), per un ample camí que no té pèrdua. Al cap d’uns ¾ d’hora arribarem a la presa, des d’on podrem veure la magnífica cascada. El refugi del llac és un bar-restaurant molt freqüentat els capsdesetmana.

Continuem pel marge esquerra de llac, on tindrem les primeres vistes del Gran Quayrat. En pocs minuts el camí que fins ara pujava suaument es redreça fins arribar en una hora al al coll i al refugi de l’Espingó (1.950m), ben atès i ben cuidat. Ara ens trobem en un circ envoltat per cims d’on sobresurten els de més de 3000 m.: el Gran Quayrat (3.060 m), el Lezat (3.107 m), l’Spijeoles (3.065 m.) i el Belloc (3.008 m.). Si volem continuar cap al Gran Quayrat hem d’agafar un caminet a ma esquerra que comença a enfilar-se suaument. Si hem decidir fer-ho en dos dies, a la dreta ens queda el llac d’Espingó i, continuant pel mateix camí que havíem pujat i molt més fressat que el que puja cap als Quayrats, baixant pocs metres, arribem al Llac de Saussat (1.921 m), magnífic lloc on passar la nit si teníem previst un vivac i on, si som a l’estiu, serà difícil està sols. Tingueu en compte que és lloc de pastures i que a mitja nit no és estrany que us desperti algun cavall que passeja a prop.

Agafem el caminet que des del coll de l’Espingó  (1.967 m) puja a mà esquerra (foto 1). Fins dalt al cim està senyalitzat amb fites. Al començament el camí puja en mig de l’herba. La primera tartera de pedra que hem de travessar, cal pujar-la per la banda dreta (foto 2). Quan s’acaben les pedres i torna a començar l’herba, baixa un petit rierol. Alerta! És l’últim lloc on hi ha aigua. Pocs metres després trobem una petita paret que cal superar utilitzant les mans, primer per la banda esquerra, per anar-nos obrint cap a la dreta. No és gens difícil de pujar, tot i que al baixar és un dels lloc on cal anar alerta pel cansament acumulat (foto 3).

Començarà aviat la zona de blocs, a estones pujant, a estones travessant sota les parets que baixen del Petit Quayrat (foto 4) i que ens menen cap al coll entre els dos Quayrats. Quan seguint les fites entre blocs arribem a un punt que sembla que una paret ens barra el pas, serà el segon lloc on fer servir les mans (foto 5). Les fites ens indiquen el punt feble de la paret. Tampoc és difícl. Molt bona roca, bona presa i pas curtet. Superat aquest pas, s’han acabat els blocs. Continuem pel camí que ara, estranyament, ens mena cap a l’esquerra, quan el coll ens queda a la dreta. El camí va a buscar el següent pas on haurem de fer servir les mans, una canaleta on cal anar alerta de no relliscar perquè barreja terra i roca. Però tampoc és difícil.

Superada aquesta canaleta cal estar alerta amb les fites, perquè hi ha trossos on no en sobren. De seguida entrarem a l’últim tram abans d’arribar al coll, bastant dret i amb pedra solta. Cal anar alerta, i més si hi ha gent que puja al darrera.

Arribats al coll (Bretxa del Quayrat 2.780 m), se’ns obra a l’altra banda tot l’espectacle de la Vall de Lys i, si el dia és clar, es pot gaudir d’unes vistes espectaculars. Ara hem d’encarar l’aresta cap a la dreta i de seguida veurem el cim. Fins dalt hi ha pedra solta i blocs. Seguint les fites, no ens complicarem la vida. Hi ha un parell de passos on caldrà fer servir les mans, però la major dificultat és assegurar-se que posem els peus i mans en pedres fermes, perquè abunda la pedra trencada.

Quan ens sembla que ja som al cim.....no! és el cim nord (3.030 m). El primer cop d’ull al cim del darrera ens farà la impressió que és impossible arribar-hi. Però s’hi arriba en menys de deu minuts i sense masses dificultats si no et desvies de les fites. Cal baixar per un pas a l’esquerra, continuar per la banda del darrera rodejant els blocs gegantints que conformen el cim principal i de seguida serem als peus del bloc cimer. Un petit pas de III ens deixarà dalt. Pujar-hi no és difícil. Al baixar s’ha d’anar alerta perquè està una mica llis de tants que hi volem pujar. Les vistes espectaculars.

Descansem, bevem i mengem, perquè ens queden 2.000 m. de desnivell fins al cotxe!

Si voleu veure més fotografies, les trobareu a ;