Madteam > Rutas y Reseñas » Excursionismo » Montseny » Matagalls (1.696) des de Sant Bernat

Matagalls (1.696) des de Sant Bernat

Zona: Montseny   Autor: Pedret

Introducción Ascensió senzilla, curta, ben indicada (amb marques de colors) i molt menys frqüentada que d'altres (Collformic, Sant Marçal) per pujar al Matagalls. El desnivell acumulat permet veure canvis significatius en la vegetació. En diversos moments de l'excursió tenim bones vistes cap als veïns Turó de l'home i Agudes

ermita de Sant Bernat, del cantó dret surt el camí cap al Matagalls)
ermita de Sant Bernat, del cantó dret surt el camí cap al Matagalls
camí pel bosc de fulla perenne)
camí pel bosc de fulla perenne
camí pel bosc de fulla caduca)
camí pel bosc de fulla caduca
Turó de l'Home i Agudes, i collet de l'Home Mort des del Matagalls)
Turó de l'Home i Agudes, i collet de l'Home Mort des del Matagalls
cim del Matagalls des del turonet de la Bandera)
cim del Matagalls des del turonet de la Bandera

Descripción temps: 03:30h
desnivell: 800m. (900-1.700)
dificultat: fàcil època: gener
cartografia: Montseny, ed.Alpina

ANADA

00:00 - hotel i ermita de Sant Bernat (900m.). Compta amb zona d'estacionament de vehicles. La sortida de l'excursió és des de l'ermita de Sant Bernat que es troba incrustada en el complex hoteler (d'HUSA) de Sant Bernat. El sender, marcat des del començament amb línies vermelles i punts grocs, és al costat dret de l'ermita. Aviat veurem un cartell que indica 03:30h per pujar (i baixar) al Matagalls
00:10 - el camí passa per entre dues pistes forestals i va a trobar la que queda per sobre. La seguim cap a l'esquerra, aviat esdevé sender que puja en zig-zag. A més de les marques de colors trobem fites de roca que indiquen el camí
00:20 - trobem una pista, que resseguim durant 50 metres cap a l'esquerra (seguint marques), fins a trobar un sender a la dreta de la pista, marcat amb fites i marques de colors. Seguim el sender, al cap d'un minut creuem novament la pista
00:30 - trobem pista, que seguim durant uns 10 metres cap a l'esquerra; bifurcació de pistes, a l'esquerra en baixa una, a la dreta en puja una altra, prenem la de la dreta, marcada amb fites. Al cap d'un minut trobem una altra bifurcació; prenem novament l'opció de la dreta, que puja. La pista esdevé aviat un sender estret. Dos minuts més i el sender creua una altra pista. Seguim les marques de colors vermell i groc, als quals ara se suma també el color blau
00:50 - el Collell (1.275m.), o el collell de l'Aguilar, segons veiem escrit en una inscripció amb pintura sobre una roca. el camí segueix, ben indicat a l'esquerra, i passa aviat per un tram d'esllavissada de roques. El pas pel Collell marca la transició a la cota 1.300. Aquest canvi suposa també la variació en la vegetació, passem del bosc de fulla perenne amb alzines i sotabosc de falgueres, a un bosc de fulla caduca amb menys sotabosc
01:10 - Pla de soliva de Baix (1.400m.)
01:30 - Pla de Soliva de dalt (1.500m.), és un replà amb gespa, que compta amb un bon mirador natural cap al Turó de l'Home i les Agudes. Des d'aquí podem prendre un camí a la dreta que va cap al coll Pregon, o seguir per carena en direcció al Puig Sacreu, per arribar carenejant fins al Matagalls. Prenem aquesta segona opció, que ofereix més bones vistes.
01:40 - Puig Sacreu (1.650m.). Seguim per la carena, el camí des del Collell i fins al Matagalls està ben indicat amb fites de pedra
01:55 - Turó de la Bandera (1.650m.). Marcat amb una fita gran. Ofereix bones vistes
02:00 - collet de l'Home mort (1.640m.). Aquí trobem el GR 5.2, força més transitat. El seguim a l'esquerra fins a la creu del Matagalls
02:15 - Matagalls (1.696m.)

TORNADA
La tornada es pot fer per diversos itineraris, però el més fàcil i ràpid en aquesta ocasió és desfer el camí que amb 01:15h ens deixarà un altre cop al punt de sortida, a l'ermita i hotel de Sant Bernat

03:00 - el Collell (1.275m.)
03:30 - Sant Bernat (900m.)