Madteam > Rutas y Reseas Excursionismo Montserrat Montserrat , 14 ermites (i mitja?)- variant del relat de David Mira

Aadir resea | Subir track

Tipus: Circular
Alçada mínima - màxima: 720m -1200m
Desnivell acumulat: 480m
Temps aproximat: 6, 30 hores (es pot fer en 5,30)
Distancia total: 15km Aprox.
Dificultat: Mitjana (Mitjana per la llargada i perdedor al descens)
Itinerari: Monestir- Sant Miquel- Sant Jaume- Santa Caterina- Sant Joan i Sant Onofre- Santa Magdalena –Coll Gorra Frígia ( Sant Marti)- Sant Jeroni- Sant Antoni- San Salvador- Sant Benet- Santa Creu i Sant Dimas- Santa Anna- Monestir
Nota: L’objectiu era fer les 15 ermites de Montserrat amb un itinerari adaptat del que va fer David Mira en 2011. Vaig localitzar la ermita de Sant Marti, però no vaig passar per el tram de cadenes, per això la considero mitja ermita (Queda pendent de completar).

Sant Miquel)
Sant Miquel
Sant Jaume- Sant Joan - sant Onofre)
Sant Jaume- Sant Joan - sant Onofre
Santa Ana)
Santa Ana

Descripcin

Calculo que vaig perdre mes d’una hora , em vaig equivocar de canal una vegada i vaig perdre força temps en conversacions amb gent que em vaig trobar per el camí i amb el temps que vaig prendre per esmorzar i recuperar la moral desprès de no aconseguir l’ermita de San Marti , a mes de petites parades a cada ermita per fer fotos veure aigua etc..

-00.00  (7.00 hores) Sortida del Pàrking del Monestir de Montserrat. Cal agafar el camí de Sant Miquel que està passada l’estació del funicular i que hi passa per dalt fent un gir de 360º davant de la comissaria dels Mossos . Pista de ciment ben senyalitzat. Desprès de deixar a l’esquerra el camí del Viacrucis (pista en cimentada) i el camí a la miranda de Fra Garí ,passem el càmping a la esquerra. 4 columnes que marquen la porta de Sant Miquel.

-00.20 ( 07,20 hores). A l’esquerra hi un el camí que va al mirador de  la creu de Sant Miquel. Segueixo per el camí principal , ja es veu  l’ermita de Sant Miquel.

-00.25 (07,25 hores) Arribo a l’ermita de Sant Miquel (1).

-00.35 (07,35hores)  Desprès d’haver vist una petita bassa a l’esquerra i fora de la pista , arribem a una bassa d’aigua mes gran a la dreta del camí, es la Bassa de Sant Miquel. Just passada la bassa i tocant a aquesta, hi ha un caminet que agafen, ja que es una drecera que puja recte i ens estalvia el gran revolt que fa la pista al pla de Sant Miquel.

-00.40 (07,40 hores) La drecera arriba un altre cop al la pista en cimentada, que prenc cap la dreta de pujada cap el pla de les Taràntules

-00.55 (07,55 hores) Arribo al pla de les Taràntules. El camí principal va cap a la esquerra  a Sant Joan. Es té que anar per el camí que continua recte, es el camí nou de Sant Jeroni que esta per darrere de l’estació del funicular. Hi ha una tanca de fusta per impedir el pas de bicicletes. De seguida a dreta deixo un caminet que fa baixada cap el pas del Trencabarrals. Mes endavant, a la dreta surt un caminet que ve , també, del camí del Trencabarrals, l’ignoro.

-01.00(08.00hores)Deixo el Sami principal i pujo a la dreta per la canal, per anar a Sant Jaume, es te que passar per sobre un banc de pedra. De la mateixa canal, però al costat dret fent forta baixada, ve un altre enllaç amb el camí del Trencabarrals. El camí de Sant Jeroni segueix voltant la Gorra Marinera amb un passamans metàl·lic a dreta.

Aquesta canal, que he agafada a esquerra es molt dreta i no sembla pas un camí, però es curta i de seguida arribem al coll de Sant Jaume. Un cop al coll hi ha una bona vista de la capella i ermita de Sant Jaume i Sant Onofre. De moment, en lloc de baixar el coll, girem a dreta per anar a l’ermita de  Sant Jaume

-01.10 (08.10 hores)  Arribo a Sant Jaume (2), s’hi puja amb una curta grimpada però s’ha de fer atenció , sobre tot a la baixada.

Torno al collet i prenc el camí que baixa  a la dreta direcció Sant Joan , per el cantó contrari per on he pujat.

-01.25 (08.25 hores) El caminet va a parar al camí de Sant Joan que ve del pla de les Taràntules, ben ample i en cimentat. El prenc cap a la dreta. Tenim a la vista i ben a prop la capella de Sant Joan i les restes de les ermites encastades a la roca, però abans  vull  anar a l’ermita de Santa Caterina.

-01.30 (08.30 hores)Arribo a un creuament senyalitzat. A la dreta unes escales pugen directes a les ermites encastades a la roca. Recte continua la pista en direcció a la capella de Sant Joan i a les ermites però per l’altre costat. En diagonal a l’esquerra, baixa suament el camí cap a Collbató, es que tinc que agafar.

Seguint unes senyals grogues s’arriba a un terreny de roca, un caminet va cap a esquerra però jo segueixo a la dreta. Un cop passada la zona de roca el camí baixa mes fort , aquí cal fer atenció, dons es te que deixar aquest camí i agafar un corriolet a  la dreta, mig amagat per la vegetació

-01.35 (08.55 hores) Agafo el corriolet cap a la  dreta, en tinc que posar de genolls per passar de la vegetació que hi ha, però nomes es un moment.

De seguida arribo a una zona de pedres i roques que fa forta baixada. A dalt es veu la capella i les ermites a les que anirem desprès per un altre camí. Baixem aquesta petita tartera per el costa sense travessar-la, fins arriba a un caminet que ve de la esquerra (penso que ve del camí que he deixat abans) . Ara si que travesso la tartereta i el camí es fa mes evident del l’altre costat. Trobo unes escales fetes en troncs i unes cordes que fan de passamans, les pujo

-01.45 (08.45 hores)Arribo a l’ermita de Santa Caterina (3) que esta en bon estat, encastada a la roca i ben amagada per els arbres.

Continuo per el camí que a frec de roca passant per davant de l’ermita. Al poc deixo el camí (que  esta ben fresat però no porta a enlloc en concret), i pujo per la dreta amb unes escales com les anteriors.

Surto del bosc i travesso una zona de roca planejat direcció Sant Joan que es a la vista,  torno a entrar al bosc ja fent pujada,  amb trocs que dificulten una mica ,el pas, hi han  marques blaves.

-01.55 (08.55 hores)  Aquest corriol va a parar a el camí que ve  Collbató per el Clot de la Monica, l’agafo a la dreta, sempre en direcció a la capella Sant Joan a on arribo tot seguit.

Arribo al creuament , a la dreta estic a tocar la capella de Sant Joan, a l’esquerra pujo a les ermites de Sant Joan(4) i Sant Onofre (5), que estan juntes i encastades a la roca.

-02.00 ( 09.00 hores) passo per les ermites còmodament i a tocar la roca. Es una mica aeri però  no hi ha cap perill dons hi ha baranes, un pas s’ha de passar ajupit. Amen a para a les escales que pugen a Santa Magdalena, les agafem

-02.10 (09.10 hores) Arribo a un collet, agafo un camí  a l’esquerra o pujo directament per la roca i  a poca estona estic a l’ermita de Santa Magdalena(6) també nomes en queden  quatre pedres però hi ha una esplèndida vista a sobre del Monestir.

Torno a baixar al collet i agafo les escales de Jacob que baixen a l’esquerra , al costat contrari per el que he pujat abans.

-02.30 (09.30 hores) Arribo al camí nou de sant Jeroni, cap a l’esquerra, direcció Sant Jeroni, per anar a Sant Marti que es l’ermita mes amagada i inaccessible.

(per error, pujo per la 1ª canal a l’esquerra del camí fins que no es pot pujar mes, pèrdua de temps i d’esforç ja que la canal es molt dreta)

Per anar a Sant Marti es te que  pujar per la segona canal a esquerra del camí, entre  la Magdalena superior i la Gorra Frígia.  Esta marcada amb una senyera estelada de color vermell i es te que pujar per un esglaó o mes aviat es un banc de pedra.

Aquesta canal també es força dreta i començo a pujar-la.

-03.00 (10.00 hores)  Arribo casi al  coll de la canal(San Marti½) , però hi ha un pas amb cadenes que en les circumstancies , sol, cansat i desmoralitzat per la equivocació anterior,no em veig amb cor de passar-hi de nada ni de tornada , com tenia previst. Miro si hi ha un altre pas i no el trobo, decideixo tornar al camí de Sant Jeroni.

Segons la narració de David Mira, l’ermita de Sant Marti es troba passat el collet i baixant un tros, i es pot tronar al camí de Sant Jeroni  seguint baixant i envoltant la gorra Frígia per darrera, però es un camí dur i perdedor, que jo deixo per un altre ocasió.

De tornada al camí nou, l’agafo a l’esquerra per tal d’anar a l’ermita de Sant Jeroni i pensant en abandonar l’objectiu marcat a la sortida.

Tot just desprès de la Gorra Frígia, camí a l’esquerra que va cap al pas equipat de l’Artiga Baixa, Jo segueixo per el camí principal

-03.15 (10.15 hores)  Arribo al Mirador de l’ICONA. Esta a l’esquerra del camí i es puja per unes poques escales. Pla en cimentat amb baranes i molt bona vista cap el sud. Aturada per esmorzar i plorar per  el meu fracàs a Sant Marti.

Amb l’autoestima “machacada” torno al camí seguint en direcció Sant Jeroni. Mes endavant dos corriols a la dreta que van cap el Pla dels Ocells. No deixo el camí principal.

Camí secundari a l’esquerra que va al Coll dels Pollegons, que no agafo. Tampoc agafo el que mes endavant i també a l’esquerra, va cap el camí del Pont, també trobem altres corriols a la dreta que va a parar al camí Vell de Sant Jeroni.

Tots aquets camins secundaris , es fàcil de no veure’ls si no es hi fixem.

El que si veurem de pujada  el camí en cimentat a trossos, es que  per la nostra dreta s’ajunta unes escales que baixen, es el camí Vell de Sant Jeroni que s’uneix a  el Camí Nou de on  venim.

Seguim pujant per dins el bosc

-04.00 (11.00 ) A la meva esquerra puja un caminet (senyalitzat) que va a les Pinasses (coll de l’Albarda i el camí dels Francesos, Bruc, Collbató). Normalment tindria que seguir dret i anar cap a la capella de Sant Jeroni, però penso que ja hi passaré de tornada i decideixo pujar aquest corriol fins el coll de l’albarda per  variar i fer una mica de drecera.

-04.03 (11.03 hores)  Arribat al Coll giro a la dreta  fent cap a una fita de pedres ens marca el camí.

Arriben un altre cop al camí principal aquí es de ciment, cap a la dreta baixa cap a la Capella de SJ, prenc l’esquerra de pujada.

-04.07 ( 11.07 hores) Desprès d’un revolt arribo a les restes de l’ermita Sant Jeroni (7), i restaurant de Sant Jeroni. El terra de les ruïnes està completament cobert de fites de pedra.

Miro a munt i veig el cim de Sant de Jeroni que esta a 5 minuts. Penso en no fer mes ermites i pujar al cim per tal de fer alguna cosa, però el dia no es clar i no tindria la vista completa, a mes estic cansat i de mal humor i penso en tornar ja a casa.

Baixo seguint el camí principal, veig a la dreta el camí  de les Pinasses, per on he vingut y de seguida estic a la capella de Sant Jeroni.

Segueixo baixant a la dreta per unes escales de fusta  per dins el bosc. Troba a la dreta el camí que hi he agafat abans ( 04.00)

Aviat arribo al punt on s’ajunta el Camí Vell de SJ   ala esquerra baixant. L’agafo baixant fen un parell de ziga zagas

-04.30 (11.30 hores) Dins el bosc hi ha un tronc indicador del camí al Monestir. Recte torno al Monestir, a l’esquerra puja un caminet per entre els arbres que va cap l’ermita de Sant Antoni, Cavall Bernat etc...

Tinc que decidir que faig: ho torno a casa de mal humor i desmoralitzat o faig la les ermites que em queden. Decideixo anar a les ermites.

Pujo, dons per el camí de l’esquerra amb marques grogues,  cap Sant Antoni, passant per sota del Cap de Mort

-04.35 ( 11.35 hores) Arribo al peu d’una roca, les marques grogues indiquen girar a la dreta, però cal pujar la canal de l’esquerra seguin alguna marca blava, per anar a Sant Antoni.

Pujo dons per la canal en forta pujada, seguin la mica de camí i les poques marques blaves.

-04.40 (11.40 hores) Ermita de Sant Antoni (8). Ermita molt maca amb esplèndides vistes i amb el Cavall Bernat al davant.

Desprès d’uns minuts de repòs gaudint de la vista, torno a baixar la canal per trobar el camí  que havia deixat al marca groga que indicava girar.

-05.00 ( 12.00 hores) Ja torno a ser al camí i segueixo les marques grogues cap a la serra de les Lluernes, Flautats i Sant Salvador (la moral comença a pujar)

A l’esquerra, el Cavall Bernat. Al davant els Flautats i l’Elefant. Camino per la serra de les Lluernes planejant, petites pujades i baixades, entre bosc i roca,  grans vistes del Bagues.

-05.25 ( 12.25 hores) Pujo dret per camí de roca , a dalt hi un petit mur de pedra, es cap aquest coll que tinc que anar. Segueixo les marques grogues. Paso  per sota de l’Elefant i entre aquet i la Mòmia el camí de roca  baixa una mica cap el bosc  , però  tenim que pujar  a l’esquerra, entre els arbres, per anar a Sant Salvador que esta a tocar.

-05.35 ( 12.35 hores) Ermita de Sant Salvador (9). Torno al camí i baixo per dins el bosc fen ziga zagas .

-06.00 ( 13.00 hores) Arribo a un  camí una mica mes fresat. En una roca indica Sant Salvador, que es camí per on vinc . Ala dreta es va  a l’ermita de Sant Benet, a l’esquerra es va a La Trinitat, giro a la dreta per anar a Sant Benet (10) que si arriba en un minut.

Torno sobre les meves passes per anar a La Trinitat, en deu minuts caminat planejant per dins el bosc arribo a la capella de la Trinitat i al costat les ruïnes de l’ermita La Trinitat (11)

Davant l’ermita hi ha el Pla de Trinitat que baixaré en direcció EST

-06.20 ( 13.20 hores) Anem a parar al  Camí de l’Arrel (GR172-GR4)  , mes ample i fresat.

Travessant el camí de l’Arrel(GR172-GR4)  i prenent un camí ben marcat  direcció SUD –EST es va directe ales ermites de Sant Dimas i Santa Creu. Aquest camí aviat deixa de ser tant evident i  trobo gent que tornava que em diu que el camí es inaccessible. Torno cap el Camí de l’Arrel el prenc direcció SUD-OEST

-06.30 ( 13.30 hores) A ma esquerra hi ha un petit camí no gaire evident , que es portarà cap Sant Dimas i la Santa Creu per el camí dels Totxos

-06.35 ( 13.35 hores)Arribo a Sant Dimas (12), ermita encastada entre dues roques,  no s’hi pot entrar, el pas esta barrat amb una porta. Unes passes al darrere, a la nostra esquerra , baixen unes escales que van al monestir , però hi ha uns cartes que prohibeixen d’utilitzar-les, ja que porten a la part privada dels monjos de Montserrat. Dues passes mes i trobeu una gran creu  a un mirador sobre el monestir i seguint la ermita de la Santa Creu (13).

Torno a agafar el camí dels totxos en part per a on he vingut, però no segueixo el desviament a la dreta que em tornaria a portar a la trinitat si no que segueixo recte, al poc uns ferros clavats a la roca  son les restes d’alguna barana. El camí es torna a emboscar, passo per una canal,  sota una balma i de seguida  trobo un camí amb indicacions del camí que va Sant Benet

-06.55 ( 13.55 hores) Les indicacions son el final del camí dels Totxos, a la dreta senyala a Can Massana, prenc cap a l’esquerra que indica Monestir.

Unes passes, a la meva esquerra hi el mirador dels ermitans amb una barana de ferro.

Desprès d’unes passes per sobre la roca , a l’esquerra hi ha el camí amb escales(escales dels Pobres) que baixen  al monestir , davant el  camí vell  que puja a Sant Jeroni per el pla dels ocells, i a la seva esquerra l’ermita de Santa Anna. Es la placeta de Santa Anna. Aquest petit desviament de Santa Anna, si el seguíssim arribaríem al camí del pas del Trencabarrals

-07.00 ( 14.00 hores) Arribo a  Santa Anna (14)

Torno a la placeta de Santa Anna i agafo les escales que he trobat abans que van el Monestir, passaré per el pas dels francesos, escales encastades entre les roques.