Madteam > Rutas y Reseñas » Excursionismo » Prepirineo » Puig de la Canal Baridana o Vulturó (2648mtrs) per Canal del Cristall. (20/11/04).

Zona: Prepirineo · Cadí   Autor: Peluo

Introducción Excursió recomanable al sostre de la Serra del Cadi. Tot i que és una ascensió una mica dura, no pas llarga( 1200mtrs de desnivell en poc recorregut). Es recomana fer-ho amb molta neu( neu dura ) o sense neu ( a l'epoca estival). Amb poca neu o neu pols es pot perillosa la pujada per la canal. Cal proveïr-se d'aigua a Prat del Cadi( hi ha una font). I tenir en compte que gairebe no toca el sol en tota la canal , lo que fa que la temperatura sigui bastant baixa tot el dia. A l'hivern, piolet, grampons i corda indispensables. Poden haver-hi cornises de neu a la sortida de la canal.

Descripción Deixem el cotxe a un gran aparcament acondicional que trobem a la sortida del petit poble d'Estana( 1480mtrs d'alçada). La vista de la muralla Nord del Cadi ja és ben visible. Ens trobem al coll de Pallers i des d'aqui agafem un cami molt fresat amb marques blanques i grogues que ens condueix en 1 hora a Prat de Cadi (1830mtrs). La impressió d'ambient d'Alta muntanya és total. Seguim les marques en tot moment que travessen el prat i passen per davant la font( important agafar aigua) i ens dirigim cap a la canal de l'Ordiguer per mig del bosc. Arribem a un punt que el cami inicia un flanqueig per sota la roca de l'Ordiguer per anar a buscar l'entrada de la canal. Salvem un petit estimball i iniciem la pujada per la dreta de la canal primer grimpant i després retornem al mig de la mateixa, sempre amb marques grogues i blanques.Aqui ja trobem neu acumulada pero de molt mala qualitat( toba i crosta) que ens fa avançar penosament i pel seu poc gruix no ens deixa calçar grampons( ja que trobem les roques del fons)la canal s'obre cap al final pero tambe s'inclina una mica més( 45º/50º). En tot moment avancem amb piolet i com podem sortim pel costat esquerre( sempre ben marcat). Arribem dalt la canal,hem esmerçat gaire-be 3 hores desde Prat de Cadi. La pujada ha estat molt dura, obrint traça en neu recient. Veiem davan el Puig de la Canal del Cristall molt punxegut i un caminet que el volteja. H i ha marques del GR ( vermelles i blanques) . Passem el cim i veiem tot el cordal de la Serra del Cadi amb el cim del Vultoró al fons. Seguim sense dificultats l'ample cresta , passant les sortides de les canals de l'Ordiguer, Quer,etc. Fins una pujada suau que ens porta a un avantcim( piolet en memoria d'un muntanyenc) , ja veiem el vertex dalt d'una petita cresta de roques. Busquem una petita canaleta i ja som dalt. Cim del Vulturo( 2648mts) . Vista immensa, veiem el Pedraforca pel canto del Verdet, a sota la Canal Baridana. El poble de Querforadat. Son les 13:30h. Hem trigat 5:30h des de el cotxe. Ara toca baixar amb molta cura per la canal que es troba en males condicions i els despreniments de roques son frecuents i perillosos. Per seguretat piolet i grampons. Travessem el prat del Cadi a les 16:00h , s'està fent fosc i no ha tocat el sol a la canal... A les 17:00h ja tornem a estar el cotxe.
Encara ens falta el pitjor , la baixada pel tunel del Cadi i les mes que probables cues de tornada....