Madteam > Rutas y Reseñas » Senderismo » Pirineo » Puigpedrós, Circ d’ Engorgs i Bony del Manyer

Puigpedrós, Circ d’ Engorgs i Bony del Manyer

Senderismo

Zona: Pirineo · Cerdanya Malniu   Autor: Laieta

Introducción 22/09/2013. Circular força interessant i recomanable que des del refugi de Malniu ens porta al límit nord de la Cerdanya a tocar de França i Andorra fent-nos gaudir d’una petita zona lacustre abundosa en petits estanys: els Engorgs. S’assoleixen el Pic de les Mulleres de Puigpedrós, el Puigpedrós, els Pics d’ Engorgs, la Tosseta de l’ Esquella i el Bony del Manyer.
Des de la carena bona visibilitat sobre les primeres serralades pirenaiques franceses i andorranes i al sud la plana Ceretana tancada pel Cadí-Moixeró; al fons de vall la Portella Blanca d’Andorra o de Joan Antoni (ICC) per on passa el camí dels Bons Homes punt on coincideixen Catalunya, França i Andorra. Aprofitant el bon dia es distingeixen amb facilitat els cims de l’àrea de Cap del Rec: la Muga , la Tossa Plana i el Setut.
Distància amb Alçades: 16,7 km; Temps Total: 7:30 h; Altitud Acumulada: 1333 m; Desnivell: 2647 m (paràmetres del GPS); horari aproximat incloent parades.
Imatges a Galeria
Track a Wikiloc amb la mateixa entrada (laiet)

00:00h. Es surt de l’àrea del Refugi de Malniu (2130m) seguint el GR11 en direcció al refugi de Folch i Girona; trobem pal indicador que fa girar cap al nord i  sense trobar camí evident però amb alguna fita es puja pel Serrat de les Perdius Blanques; des de el seu extrem més oriental es veuen els estanys de Malniu i de Mal. S’ arriba a un cúmul rocós: el Pic de les Mulleres de Puigpedrós (2752m) des don es pot contemplar l’extens Planell de Campcardós i el Puigpedrós que des d’ aquí mostra la seva cara més amable.
2h. Puigpedrós (2914m). Cim pedregós i solitari a aquestes hores del matí;  baixada cap a la Portella de Meranges (2633m) seguint fites i començant a tenir una amplia la visió del circ; des de la Portella es contempla l’esvelta agulla del Roc Colom.
3h. Pic d’ Engorgs més oriental (2818m). Sense sender evident i intentant seguir la carena del circ s’ascendeix al cim rocós amb grans blocs granítics que en algun punt obliga a ajudar-nos de les mans però sense cap dificultat.
3:30h. Pics d’ Engorgs més occidental (2827m). En 30 minuts es baixa a un petit collet i després s’assoleix al segon d’aquests pics.
3:55h. Tosseta de l’ Esquella (2871m). Es torna a baixar al següent collet i amb calma es puja en forta pendent a la plana cimera de la Tosseta comprenent l’ encertat del seu topònim. Seguint la direcció de la seva carena nord es veu la Portella Blanca d’Andorra; més amunt es veuen l’estany d’ Engaït (Andorra) i l’estany Negre o de les Passaderes (França) i els pics d’ Envalira i de la Manera i mirant al sud es veuen quasi tots els estanys d’ Engorgs. Des de la Tosseta es baixa al Collet de St. Vicenç seguint la cresta de la serra de  l’ Esquella dominant la vall del riu Engaït que al ajuntar-se amb el de Vallcivera formaran el riu de la Llosa.
4:35h. Portella d’ Engorgs (2696m). Des d’aquí es pot iniciar el descens cap el refugi de Folch i Girona seguint les marques del GR11. Per l’altra banda aniríem a la part més alta del Vall de la Llosa.
4:55h. Bony del Manyer (2808m). A
scens intuitiu sense fites ni sender. Des del cim  es veu el camí recorregut fins ara i just al davant el Puigpedrós. Al sud-oest i al fons d’un clot es veu el blau estany de Calm Colomer rodejat d’un petit circ format pel Roc de Lliçà i el Bony mateix.
5:15h. Bony del Manyer Sud (2801m). Després de Baixar a un petit collet seguint un sender més evident es continua cap aquest cim, el darrer. Última mirada del Circ i de l’àrea lacustre dels Engorgs i de la Muga. Baixo directa per terreny de pedra solta buscant les més petites per facilitar el descens seguint com a referència un petit estany fins tornar a trobar les senyals del GR que sense pèrdua porta al refugi Folch i Girona.
5:50h. Refugi Folch i Girona (2380m). Després de l’esforç fet fins ara la tornada pel GR es fa feixuga. Mirant cap el poble de Meranges i el verd Pla de Campllong i més enllà el Cadí-Moixeró sembla que el camí sigui més suau.