Madteam > Fotografía de montaña > SERRA DE MONTGRONY : PLANOLES - COSTA PUBILLA – EMPERADORA – PEDRA PICADA – NEVÀ – PLANOLES

Autor: Laieta 18 January 2015 43 497    Envia a tus amigos

11/01/2015.Ascensió a la Serra de Montgrony per la seva boscosa cara nord. Marcat desnivell des de Planoles fins el cim del Costa Pubilla (2060 m). Per la seva posició geogràfica la panoràmica en 360º avarca els cims i serralades més emblemàtiques d’aquesta part del país. Deixant de banda la Covil es ressegueix el cordal de la serra des del Coll de la Coma Ermada cap a l’oest fins el Collet de les Fontetes de Castellar per on es retorna a Planoles passant per Nevà.
Punt de sortida i arribada: pàrquing de la Casa de Colònies dels Maristes. Just per sobre de la piscina de la casa es passa a l’altra banda del Torrent Cornet accedint a un prat destinat a l’acampada. Per trobar el sender es busca a la seva part alta algun pi amb pintura blanca que ja no es deixarà fins el Coll Roig o del Cogulló.
Després d’un primer tram planer per dins de la pineda l’ascens es fa palès amb una forta pendent. Es creuen varies pistes d’explotació forestal; arribats a la més evident la seguim uns metres per la nostre dreta en direcció a Can Baldric de Dalt; aviat, just en un canvi de rasant i a l’esquerre es torna a veure la pintura blanca. Després del Coll Garroter entrem en un prat amb el Cogulló al nostre davant; cap al nord ja es tenen vistes del Puigmal i del Puig de Dòrria. A la part més superior del prat retrobem la senyals i una mica després s’afegeixen unes altres de color groc. A sota del Cogulló el sender es bifurca i les marques també: les grogues cap a l’esquerre per sender més fresat i les blanques cap a la dreta. Al mapa Alpina que disposo es marca el de la dreta i per tant són les que segueixo. De fet els dos porten al mateix lloc: el Coll Roig. La pintura groga passa per la banda oest del Cogulló i la blanca per la est. A l’inici el camí continua pujant amb força; poc a poc la pendent es va suavitzant fins arribar al Coll Roig a sota de la Costa Pubilla. Des d’aquí ja es té una panoràmica de la part més alta de la Serra de Montgrony.
A sota del coll es veu la pista que porta al refugi de la Covil pel Coll de Prat de Jou. Pujo cap el Coll de la Coma Ermada en direcció sud-oest sense trobar senyals o sender evident (o no el trobo) però amb fort desnivell. Un cop al coll ja es tenen vistes al sud de la serra cap a Gombrèn, Ripoll i més a l’est les serralades Bergadanes. En direcció est s’arriba al cim del Pla de Pujalts o Costa Pubilla punt de més alçada de la Serra de Montgrony (2060 m). Comença a bufar la Tramuntana amb força (tal com deien les previsions). Continuo cap a l’est seguint el cordal de la serra passant pel Roc dels Llamps o Tossal de Meians, Coll de la Bona (des d’aquí ja es pot baixar a Nevà), l’ Emperadora, Coll del Remoló i el Pedra Picada a sobre de Castellar de n’Hug. Des d’aquest, vistes de l’àrea de la Molina, la Tossa i al sud la vall del Llobregat.
Es continua en direcció est (pintura vermella); baixo al Coll de les Fontetes de Castellar; pal indicador cap a Nevà i Planoles seguint marques de pintura groga per la Costa Borda (pal indicador) i els Plans de la Muntanya de Nevà; passat Nevà es continua seguint la pintura groga fins la Casa de Colònies dels Maristes. Un altre opció (segons l’ ICGC) que evita uns metres afegits de pujada és: quant les senyals ens obliguen a fer un gir brusc a la dreta (riu de Can Vinyes), continuar recta fins la carretera de Nevà a Planoles; seguint-la en direcció a aquesta població trobarem la desviació cap a la Casa dels Maristes.
Temps Total: 6:36h; Distància amb Alçades: 15’48 Km; Ascens Acumulat : 1359 m

Collada de Tosses i Cerdanya

Roc dels Llamps i l'Emperadora

Coll del Remoló i Pedra Picada

l' Emperadora (a l'esquerre el Taga i Puigsestela)