Madteam > Rutas y Reseñas » Escalada en cresta » Prepirineo » Cresta del Ferran

Cresta del Ferran

Escalada en cresta

Zona: Prepirineo · Alta Garrotxa   Autor: Mont

Introducción Muchas veces consideramos que las crestas y los itinerarios de escalada solo los trobarem en las montañas más altas . La cresta del ferran, gran desconocida para los forasteros de la Garrotxa, representa una sorprenende excecpción.

Descripción Dejamos los coches en Oix .Después , pasamos por delante de la iglesia para coger la primera calle a la derecha que nos lleva a una pista para adentrarnos al valle Ormoier. Esta pista nos dejará justo debajo de la cresta, una vez debajo de ella ,seguimos hacia delante donde hay un puente de madera por el que cruzaremos , durante unos minutos seguimos el GR Talaixà- Sant Aniol de seguida abandonamos el GR-, para coger un camino a la derecha por dentro del bosque, se atraviesa un arroyo y unos minutos después llegaremos a una gran fita a la izquierda que nos indica que hay trepar un poco para el comienzo de la cresta. Al principio se sube recto siguiendo unos topos anaranjados pero cuando llegas a una piedra plana, se va hacia la izquierda mediante un pequeño franqueo Aquí, empezamos la cresta . Subimos recto por unas placas de IIIº con muy buenos agarres hasta llegar a una especie de túnel o cueva por donde podemos tirar por dos sitios, después se pasar la primera cavidad se puede ir por la izquierda
mas fácil y recomendable(-IIIº) o bien nos adentramos en la segunda cavidad y subimos por una chimenea tumbada muy resbaladiza y muy mala de asegurar . Los dos itinerarios nos llevan a la izquierda de la salida de la chimenea, seguimos cresteando IIº con algun paso de IIIº hasta llegar a un pequeño tramo de bosque que al final encontramos un rapel de 25m equipado con un descuelgue, seguidamente tenemos que hacer un franqueo(- IVº)a la derecha de 2 o 3 metros , seguimos recto(- IVº) a buscar la cresta.( este tramo está equipado con 3 pitones y cuando seguimos recto , a la derecha hay un árbol donde se puede poner otro seguro). Después de aquí un tramo de IIIº hacia la derecha y el resto prácticamente caminar entre bloques con algun paso de IIº hasta llegar a la cima.
El descenso por el N , está marcado por topos anaranjados , hasta llegar a una masia para volver a enganchar con el GR-11 dirección Beget que más tarde abandonaremos en un cruze de caminos para coger el que lleva unas marcas azules que nos devolverán al puente de madera para retomar la pista dirección a Oix.

TIEMPOS ESTIMADOS:
· Oix a inicio cresta ? 1h
· Cresta ? 4 a 6 h
· Descenso a Oix ? 2 h 30 min
· Tiempo total ? 7 a 9 h. aprox .

MATERIAL NECESARIO:
· Friens
· Tascones
· Cuerda 50m
· Cintas largas
· Casco

Recomendaciones:
Tener cuidado al final del rápel , la piedra se desmorona
Llevar bastante agua .

Enviado por Sirturms el Sunday 4 de May de 2008

“Hola. Volia fer un comentari sobre el temps i les descripcions. Per començar el cotxe es pot deixar molt aprop de la paret. Aprox a 30 min del peu on es creua el pontet de fusta. Segon des del riu fins arribar a l'inici propiament dit hi ha una altra mitja hora incloent la grimpada. El temps fins al rapel/escapatoria fent reunions cada quan toqui és d'aproximadament 8-9 hores trobant una mica de tràfic. El ràpel de nit es xungo de trobar. Des d'aquí magradaria demanar que per un futur, i parlo per un grup de 9 persones, que s'especifiqui si lescrestes es fan en ensamble ja que el temps d'activitat varia moltíssim. A nosaltres se'ns va fer de nit per culpa d'una mala ressenya i no volem que li passi a ningú ja que trobar el ràpel de nit és gairebé impossible. Aveure si es pot refer la ressenya o si voleu us la enviem detallada per gent més lenta (suposo) que els que l'han fet. Fins una altra.”
Enviado por Madveras el Wednesday 8 de July de 2009

“Una recomendación para esta cresta... EN VERANO NI SE OS OCURRA!!!.. si no quereis desidrataros o padecer un xoc hipertermico... es un verdadero horno!!”

“Aps... y llevad mucha agua... sea la epoca que sea... nosotros llevabamso 3 litros por coradada, en primavera, dia soleado... y nos quedamos cortos... muy cortos”
Enviado por Ricard el Wednesday 8 de July de 2009

“sirtums
sense anim d' ofendre, per un grup de 9 persones, no hi ha ressenya que valgui...
per a aquesta cresta jo vaig passar piada (aqui) fa anys i vaig posar que era facil, pero llarga (llarguissima) i no apta per a principiants.
pero fer una cresta amb 9, ralentitza molt el tema. nomes recordo anar encordat al principi, no al ensamble, i es clar... cada tirada i rapel...

Enviado por Roger el Wednesday 16 de September de 2009

“l'altre dia vaig estar per la zona, i si es va amb furgo o cotxe alt, es pot arribar fins l'encreuament de rieres que hi ha aproximadament a uns 20 o 30 minuts de l'inici de la grimpada. la cresta la vaig fer fa tres anys amb dos companys i ens va costar entre 4 i 5 hores (exclusivament el tram de cresta sense contar aproximació i retorn)i contant que només ens vem encordar per el rapel i el llarg de IV grau que hi ha just despres. el recorregut es massa llarg per grups més nombrosos”
Enviado por Raimon el Monday 21 de September de 2009

“El 19 de setembre vem fer la cresta (una parella). Gairabé tothom diu que son 3.30 h de cresta. Ja us dic jo, que es molt llarga i sense anar encordat i fent la cabra, és molt dificil adaptar aquest temps fins el cim.Sortiem a les 9 de Oix (creuament carretera amb Cal Pei, turisme rural). No vem voler entrar amb la furgo pel camí per no tenir problemes (i els haguèsim tingut pq ens va ploure a la tornada i hi ha molta roca mullada un tram de riera. Pista Apte per 4x4). A les 10 estem ja equipats per pujar la la cresta (peu de via). El ràpel el trobem per allà a les 15h i a les 19h estem dalt del cim. Per baixar fins a Oix, conteu 2.20h de tornada, seguint GR11 i altre cop la pista.Com podeu veure, agafeu frontal si no voleu "pringar".Nota:hi ha una escapada fent ràpel entre el túnel i el ràpel de la cresta. Només hi ha una corda blanca (us en podeu enfiar, o no). Ara bé, no se si després del bosc és una bona escapatoria....”
Enviado por Macjohn el Monday 21 de September de 2009

“No se ben bé d'on treus aquest temps de 3h30. La majoria de ressenyes donen un temps una mica més llarg, tirant cap a les 5 hores. I entenc jo, que són per a una cordada entrenada de 2 persones. A més, en una cresta els temps són molt orientatius. Aquesta cresta sol estar classificada com AD. Per a una cordada que no estigui rodada en aquestes dificultats, la cosa es pot anar allargant...En conec uns que varen intentar fer-la en ensamble i a llargs, i se'ls va fer de nit arribant al ràppel...He portat diversos grups, de diferent nivell, a fer aquesta cresta en cinc ocasions. Excepte les plaques del principi, el rappel, i el pas de després, sempre les hem fet sense cap tipus d'encordament. La roca és molt bona. I, fins i tot, un cop, l'he fet plovinejant, amb la roca molla, sense cap problema. Sense pressa, conenguent el recorregut, arribes a les 5 hores. Això si, per a traspassar la bretxa del ràppel pots afegir tranquilament de 20 a 30 minuts per a cada persona addicional.L'escapatòria que hi ha, es troba al fons de la bretxa. És una anella clavada a la paret que et queda a l'esquena. Es baixa del costat d'Hortmoier, i vas a parar a una lleixa de la que després pots baixar al camí del bac del Vaquer (no ho he fet, i no se si cal un altre ràppel per arribar al camí).”
Enviado por Pacoman el Monday 30 de November de 2009

“Yo la he hecho tres veces,encordandonos solo en un largo antes de la cueva y en el largo despues del rapel,siempre en cordada de tres y hemos tardado 5 horas,pero como te entretengas a fumarte un cigarrito cada dos por tres rapido se va a 7 horas.en youtube tengo un video de la ruta,espero le sirva a alguien .”
Enviado por Pladelbou el Wednesday 16 de December de 2009

“Yo la hice siguiendo la recomendacion de Madveras este pasado verano jeje (no lei el foro a tiempo) y llegue cocido a abajo, lanzandome al rio. Solo llevaba 2 litros agua. Nos costo 4:40h. Ir mentalizados que se hara durilla...”
Enviado por Jordi Casas el Saturday 30 de May de 2015

“Anant sol, amb bambes i només utilitzant la corda al ràpel, he tardat 2h des del pont de fusta (palanca de Samsó)”