Madteam > Rutas y Reseas Escalada en roca Dolomites VIA SPIGOLO SUD IV+, SASS DE STRIA (2477m). DOLOMITES

Aadir resea | Subir track

VIA SPIGOLO SUD IV+, SASS DE STRIA (2477m). DOLOMITES

Zona: Dolomites Gruppo di Fànis   Autor: Vickynga

Enviar a tus amigos      Versin para impresin

Introduccin Conegut també amb el nom de Hexenstein, el Sass de Stria és un modest cim de la zona molt freqüentat, però des d'on es pot gaudir d'una magnífica vista....... Cinque Torri, Pico Lagazuoi.... això sí, si els núvols i la boira ens ho permeten.
La via és una de les clàssiques de nivell assequible i molt transitada, fe d'això és que ens trobem amb trams força polits.
Bona opció per pendre un primer contacte amb l'exigent escalada en Dolomites.

Vista del Sass de Stria)
Vista del Sass de Stria
En un dels primers llargs)
En un dels primers llargs
Reunió chiodo cimentato)
Reunió chiodo cimentato
Lux i Pere en el L7)
Lux i Pere en el L7
en la creu)
en la creu

Descripcin

Primera ascensió: A. Cobertaldo i Lorenzo Pezzoti, 1939
Accés: Hem d'arribar a Passo Falzarego. Des de l'encreuament s'agafa la carretera en direcció a Passo di Valparola (St. Kassian) i a uns 600 m a l'esquerra trobem un gran bloc de boulder i l'aparcament.
Dificultat: IV+
Desnivell: 200 m
Equipament: A quasi totes les R's trobem un “pitó cimentat”, lo que ells en diuen "chiodo cimentato", amb dues anelles.
També vàrem trobar algun pitó, un friend i un tascó abandonats.
Temps: 3-4 hores
Material: 10 cintes exprés; 2 cordes; joc de friends i tascons; cordinos i bagues per a ponts de roca i merlets.
Aproximació: Agafar el camí ben marcat que surt des de     l'aparcament i que ens condueix a la cara sud-est del Sass de Stria. Justament enfront de l'aparcament hi ha una "falesia"(escola d’esportiva)
 Continuem pel camí que es dirigeix cap a l'esquerra i que puja fins al peu de l'Spigolo. Un pitó a 2 m del terra ens indica l'inici de la via. (30 min.)
Una altre opció és arribar a la via per la Galeria Golginger, que es pren de la vessant est. Hi ha dues entrades situades sobre dues tarteres; s'agafa l'entrada de l'esquerra i es continua pel sender. Es necessari frontal.

La via:
L1: Inici de la via amb un pitó ben visible; la resta del llarg està net. Recte amunt fins trobar una repisa on trobem R1. II,III. 25m
L2: Sortint d'R1 recte per un diedre on trobem 1 pitó a la dreta. A la sortida del diedre també trobem un altre pitó.
Continuar recte fins la següent repisa on trobem R2. IV, IV-. 30 m
L3: Sortint recte trobem un pitó i a uns 15 m trobem un "pitó cimentat" amb anella. Nosaltres muntem R aquí pensant que era la següent reunió, a més el croquis que portàvem no estava molt ben ressenyat.... però es pot continuar perfectament cap amunt amb tendència cap l'esquerra per fer R3 sobre una repisa. IV-, IV. 25m
L4: Es surt cap a la dreta i es continua per dintre d’una xemeneia a on trobem una anella. Es surt d’aquesta cap a l’esquerra fins trobar R4. IV, IV-. 25 m
L5: Sortim cap a la dreta per continuar pujant pel mig de dos gendarmes a on trobem un friend abandonat. Fem R5 en dos "pitons cimentats" que trobem a la dreta. Malgrat el croquis de la via que portàvem no marcava reunió en aquest punt es recomana fer-la per evitar que les cordes freguin massa després. IV. 30 m
L6: Sortim cap a la dreta i ens trobem un tascó abandonat. Es continua progressant per sota d’un gran bloc encastat. Trobem R6 a la dreta, tot just sortint d’aquest passatge. IV-, 6 m
L7: Flanquegem cap a la dreta per l’evident camí, per continuar pujant per la dreta d’un gran bloc. Tram bastant humit i polit. Llarg net però en el que podem muntar algun que altre pont de roca. Trobem R7 al darrera del gran bloc. I, IV, 25 m
L8: Tenim dues possibilitats:
1. o anar per una fissura que surt cap a l’esquerra. Una anella ens indica l’inici del llarg fent R8 abans d’arribar a la creu. IV+, 20 m
Si optem per aquesta ens queda un llarg més que es fa per placa i fem R9 a la creu. III, 20 m
2. o bé continuar a la dreta per un camí molt descompost per després continuar cap a l’esquerra i fer R8 a la creu. III, 40 m

Descens: Es baixa per la via normal en direcció nord seguint fites i marques vermelles. Es en aquesta banda de la muntanya on el passat històric es fa present degut a les nombroses trinxeres i foscos passadisos que encara es conserven de la 1ª Guerra Mundial.
Baixant veiem el Frote Tre Sassi convertit en museu; s’agafa camí cap a la dreta fins l’aparcament. 1 hora aprox.

Escalada realitzada l'agost 2006, amb Lux i Pere ..... als dos mil gràcies per l'ajuda  ;-)))))))))

Bibliografia:
*Arrampicare a Cortina d’Ampezzo e dintorni Dolomiti. Mauro Bernardi, Ed. Athesia Spectrum (molt ben ressenyat)