Madteam > Rutas y Reseñas » Escalada en roca » Montserrat » Bessona Superior - Atardeceres

Bessona Superior - Atardeceres

Zona: Montserrat · Agulles   Autor: Fili

Introducción Via abierta por Miguel y Fili en noviembre del 1992. Reequipada en agosto del 2010 con parabolts M10x95 de doble expansión inoxidables, incluyendo dos argollas en cada reunión.

Reseña de la via y aproximación)
Reseña de la via y aproximación
Aproximación)
Aproximación

Si tienes algun comentario sobre la ruta por favor escribeme a fili8848@hotmail.com.

Gracias y a disfrutar!

Route first climbed by Miguel and Fili during November 1992. Original bolts replaced with stainless steel double expansion bolts M10x95 during August 2010, including two rings at each belay point.

If you have any comments about this route please drop me a line at fili8848@hotmail.com.

Thanks and enjoy!

Enviado por Santvirock el Saturday 21 de October de 2006

“La hicimos el otro dia, y esta muy bien, via recomendada, aunque se tendria que limpiar alguna parte un poco suelta, quizas repitiendola un poco mas se quede limpia del todo.

1er Largo: bien equipado con chapas cada 6 mts +/-. (Sera cuarto o cuarto mas).

2o Largo: al Salir un bombito, con buenas regletas, que le dara un poco mas de grado a este tramos, sobre el anterior, aqui hay una chapa antes de atacar el bombito y otra al salir, OJO, luego se llega debajo de un techito, ir por la Izquierda, esta algo roto, pero es una rampa, y al lado de un arbolito hay 2 chapas para hacer una Reunion.(Este será quinto)

3er largo: sale por una fisura, con una primera chapa al acabar esta fisura de unos 5 metros, luego otra chapa a unos 4 metros, y se enrampa la via hasta no encontrar chapa a unos 10 o 15 metros, al lado de un arbol, para llegar a una repisa, donde podremos hacer una comodiiiiisima Reunion.

4o y ultimo largo, Hay unas 10 chapas a 1 metro, (Chapa en buen estado, 2 buriles oxidados, Chapa en buen estado, 2 buriles oxidados,...), para hacerlo en A1, se puede forzar el A0, y en libre, aunque creo que sale algo duro, se intento y por la 4a chapa ya podria ya hubo una pillada y podria ser 6a+/b y venia algun que otro paso de bidedos y tridedos romos, en total sube algo mas del 6c (y me quedo corto), Aunque hay que encadenarla para poder gradurarla bien. Tendremos que volver otro dia.
En este ultimo largo es aconsejable llegar hasta arriba del todo, donde hay varias chapas, e incluso descuelges muy nuevos, por la cara contraria a la via.

El retorno, es por estos descuelges de INOX y nuevos, hasta meterse en una chimenea, con una repisa buena, se va rapelando y al llegar teniendo la rapelada de cara coger la repisa en direccion a la Derecha, Y rapelar desde los arboles que hay unos 6 metros más.
No lo hemos probado de una sola vez, pero por si acaso rapelar en 2 veces.

Enviado por Joan Coll Cuñat el Wednesday 25 de April de 2007

“Avui hem fet aquesta via. D'acord amb la ressenya sembla una via asequible per a gent amb un nivell mitg/baix com es el nostre. Tot i així cal dir que l'inici de la 4ª tirada, la del artifo, es força exposat. La primera xapa es a uns sis metros de terra i tenint en compte que tal com dieu es V+ i mantingut, et jugues una bona galeta. Jo, després d'intentar-ho un parell de vegades i petar-me els avantbraços, no he pogut pasar. Finalment he fet trampa i amb un ganxo he pogunt arribar a aquesta maleida primera xapa. En general la via m'ha agradat, pero per a futurs passarells o iaios com nosaltres paga la pena aquest aclariment.”
Enviado por Fili el Wednesday 25 de April de 2007

“Gracies pel teu comentari, Joan. La primera xapa del quart llarg recordo que la vaig col.locar jo, i et puc dir que soc un escalador novatillo que mai ha passat del 6a, i em costa pensar que aquesta primera xapa estigui a 6 metres de la gran repisa com tu dius. Fa molts anys que no faig la via, de fet la unica via que he obert mai, pero haure d'anar a veure com esta. Es possible que hagin tret alguna xapa? Ho dubto pero es que 6 metres em semblen molts.

Un salut.
fili

Enviado por Koki el Friday 20 de March de 2009

“ATRDECERES! La vaig fer el passat dimecres 18/3/09 i m'ha semblat una via magnífica, lògica i oberta seguint la línia natural de la roca. L'equipament és molt encertat, no sobre ni falta cap expansió! Arribar a la primera xapa de l'artifo costa un "huevo" però no deixa de ser un pas de boulder, es pot saltar a la lleixa en qualsevol moment, i si no queda el recurs de l'antena ("la mano de Dios").Felicitats als opeturistes. Un sol comentari: han passat uns quants triennis i els dos spits de les reunions han quedat una mica obsolets, un parabolet de reforç seria una bona opció. Pel demés: SI US PLAU, NO TOQUEU RES D'AQUESTA PETITA OBRA D'ART!”
Enviado por Fili el Friday 20 de March de 2009

“Moltes gracies pel comentari, Koki. Celebro molt que disfrutesiu de la via, que per algun motiu que mai he entes no ha sigut inclosa en cap guia, o al menys que jo conegui.D'aquest any no passa que li fem un upgrade a les reunions. Tens tota la rao.”
Enviado por Miguel el Friday 3 de April de 2009

“Saludos Fili después de leer el comentario de Koki me comprometo a repetirla una vez más contigo, y reforzar las reuniones, me complace los comentarios de Koki. Todavía hay gente con buen gusto, personalmente aún habiendo abierto otras vias esta en concreto la considero de las mas bellas. Un abrazo compañero.”
Enviado por Mimika el Friday 10 de April de 2009

“si el ae esta cosidisimo..Ay que apretarle un poco pero se llega bien..Encara que el equipamanet esta una mica deteriorat no cal oblidar que els spits no deixen de ser expansions..Per l´amor de déu no requipeu montserrat..i molt menys agulles o frares.Les vies estan rovellades mer mantindre la essencia historica intrinseca de les vies d´aquesta meravellosa zona.Si la reunió fa por es reforça amb pitons o friends..és una opinió,bones escalades companys”
Enviado por Francis el Sunday 31 de May de 2009

“Avui em fet aquesta via, es força maca, amb equipament just i rovellat als dos primers llargs, costa veure els seguros, al quart llarg el primer seguro esta a quatre metres V+ (no a sis) i la repisa es com si fos un primer llarg (molt amplia), l'artificial es facil fent "aceros" i descansant als spits es fa de "conya":
M'ha sorpres veure spits força nous al quart llarg,intercalats amb burins molt mes vells, semblen dels anys 70, ja era obert?”
Enviado por Fili el Sunday 31 de May de 2009

“Gracies per comentar, Francis, me'n alegro que l'hagis trobat maca.A l'ultim llarg per que no es veies tot tant cosit varem intercalar txapes de spit amb txapes fetes per un col.lega que es mecanic/torner, pero son tot casquillos d'espit.Em costa veure els comentaris sobre la equipacio rovellada i no tenir temps per anar a solventar-ho. M'estic (be, m'estan) fent una casa i desde fa molts mesos no faig mes que currar, mirar coses de la casa, menjar i dormir. Per fortuna estem en la recta final i tot apunta que estara enllestida al Juliol i podre tornar a sortir a escalar, que jo tambe m'estic rovellant!”
Enviado por Fili el Wednesday 11 de August de 2010

“Per fi he pogut posar-me mans a l'obra. Fa dues setmanes vaig anar amb la meva companya i varem arreglar el cami per arribar a peu de via. Dissabte passat varem tornar i varem fer la via, que es pot fer perfectament. Nosaltres no varem fer servir mes assegurances que les de la via. El primer spit de la cuarta tirada, a uns cuatre metres del terra, si que te un passet, pero jo no faig gaire mes que V+ i vaig arribar.Estic preparant un croquis mes detallat per arribar a peu de via, i amb el Miguel estem estudiant el re-equiparla, tot i que com dic es pot fer perfectament. Tindreu noticies, pero si mentrestant algu s'anima... Agafar la canal del Cirerer tal i com diu la ressenya. Als 10 minuts de pujada ens trobem una canaleta a la dreta, la part esquerra de la qual es la Filigrana. Pujar aquesta canaleta, uns 2 minuts, i una vegada a dalt reseguiu cap a la dreta, uns 40 segons, la paret que us queda devant, ja que es el contrafort de la Bessona Superior y a la seva base comença la via. Pels comentaris que he vist crec que algu ha deixat la canal del Cirerer per una altra canal que hi ha una mica mes abaix, per la qual tambe s'hi podria arribar, pero que es molt mes herbosa y penosa de pujar.”
Enviado por Fili el Friday 8 de October de 2010

“He incluido el nuevo croquis de aproximación a la via. Lo he creado a partir de una imagen aerea, por lo que ahora si que se ve cada aguja y es bastante preciso.La via esta ahora reequipada tal y como indico en la introduccion.Cualquier comentario/sugerencia sera gratamente recibido.pd La reseña la actualizare proximamente para que simplemente imprimiendo una imagen podais tener toda la informacion.”
Enviado por Jaumegrimp el Saturday 23 de October de 2010

“Hola Fili, avui mateix hem fet l'Atardeceres, d'entrada felicitats per la via! un itinerari molt ben trobat. Personalment m'ha agradat força però amb els companys hem trobat alguns "peros" t'explico i sense ànim de polemitzar, tan sosl és la nostra opinió. D'entrada la via és exposada, ja ho sabíem, res a dir al primer i segon llargs, però al tercer després del segon parabolt hi ha molts metres per terreny amb roca una mica trencada sense cap assegurança, fins a llaçar una sabina... una caiguda podria ser-hi perillosa, a més no hem trobat que si pogués col.locar res amb cara i ulls...d'acord el grau és IV.Respecte a la ja famosa sortida de la darrera reunió...deu ni dó el que cal tibar per xapar la primera assegurança...ho he probat dues vegades i finalment he optat per fer servir la "tramposa":... realment el pas és molt finot, per mi més de V+, 6a o més mínim...i llavors contrasta amb l'artificial amb els bolts molt propers que no cal ni treure l'estrep. La sortida per dalt molt maca i amb unmerlet per a porucs abans de fer el flanqueig.Res que felicitats per la via i el reequipament, globalment ens ha agradat, però aquesta xapa tan alta li augmenta molt el grau i et fa fer trampes si no et vols jugar una bona galeta caient a la repisa...potser és que era més per l'esquerra de la xapa? ”
Enviado por Fili el Saturday 23 de October de 2010

“Exactament, Jaumegrimp, tothom que he vist, jo inclos, s'ha col.locat una mica a l'esquerra de la vertical de la primera xapa i al final t'estires cap a la dreta per 'caçar-la'.M'ha fet molta ilu rebre un primer comentari despres del re-equipament. Gracies per la felicitacio, i per haver-te press el temps d'escriure. Me'n alegro de sentir que heu gaudit. Tinc curiositat, pero, per saber si heu trobat el peu de via facilment i si heu fet servir el croquis que vaig penjar nomes fa uns dies.”
Enviado por Jaumegrimp el Saturday 23 de October de 2010

“Hola Fili, sí no ens ha costat trobar el peu de via, però ja coneixíem la zona, hem identificat la Filigrana i llavors hem remuntat la canal, un cop hem sobrepassat el Pinguï hem baixat a buscar la paret del davant i ja hem vist el replà de peu de via...portàvem el teu esquema però! molt bona feina que ajudarà a qui no conegui la zona. Per fer el pas del 4art llarg he entrat per l'esquerra per a sota la xapa posarme de mans en una pedra blanca amb ma D i l'esquerra en unes rugositats , d'allà m'ha faltat trobar una presa de peus i de mans que em permetés acabar d'arribar a la xapa, escassament un metre...”