Madteam > Rutas y Reseñas » Excursionismo » Pirineo » Ulldeter – Pic de la Dona (2.704 m), Pic de Bastiments (2.881 m), Pic de Freser (2.835 m) i Pic de l’Infern (2.860 m)

Zona: Pirineo · Ulldeter   Autor: Solde

Introducción La ruta consisteix en resseguir part de la carena que conforma el ´´circ`` d´Ulldeter, des de la portella de Mentet fins al Pic de l´Infern, ascendint 4 cims per sobre els 2700 metres (i 2 pics secundaris més). Bons miradors des de la vall d´Ulldeter fins als cims de Núria, i bona vista sobre la Catalunya del Nord.

Bastiments i Bacivers des del Pic de la Dona)
Bastiments i Bacivers des del Pic de la Dona
Camí cap als Bastiments, abans d'arribar al coll de la Geganta)
Camí cap als Bastiments, abans d'arribar al coll de la Geganta
Pics de Freser i Infern des dels Bastiments)
Pics de Freser i Infern des dels Bastiments
Des del Pic de l'Infern: Freser, Bastiments i Gra de Fajol)
Des del Pic de l'Infern: Freser, Bastiments i Gra de Fajol

Descripción temps: 05:15h.
dificultat: fàcil (algun pas menys senzill a la pujada al Pic de l’Infern).
època: agost

00:00 – el punt de sortida és el pàrquing superior de l’estació d’esquí de Vallter 2000, on trobarem abundant estacionament, menys en l’època hivernal.
Per arribar-hi, anar fins a Camprodon, i des d’allà seguir la carretera direcció Setcases, i en pocs kilòmetres més, s’arriba a l’estació.
Des d’allà, ens hem de dirigir cap al coll del Mentet, per un camí que parteix de forma evident darrera de la cafeteria.

00:30 – Portella del Mentet (2.415m.): en aquest punt, cal dirigir-se cap a l’esquerra, seguint la carena, en direcció al Pic de la Dona. S’esquiven dos munts de pedres (un per la dreta i l’altre per l’esquerra), i seguint una ampla pujada, s’arriba al primer cim de la jornada.

01:00 – Pic de la Dona (2.704 m.): el cim és molt ampli, ja amb excel•lents vistes, com al llarg de tot el dia. Restes d’alguns vivacs al cim.
D’aquí, seguirem en direcció als Bastiments, que en tot moment queden visibles ja davant nostre, a través d’amplies pales.

01:20 – Pic de l’Ombriaga (2.634 m.): aquest cim ens quedarà, no molt evident, al costat del camí marcat que ens porta cap als Bastiments, i no es tarda més de dos minuts en fer-lo.

01:30 – Coll de la Geganta: just abans de començar la pujada cap al Bastiments, creuem el coll de la Geganta, per on passa també un intinerari que prové de Vallter2000.
A partir d’aquí, ja enfilem l’anomenada Esquena d’Ase, que amb un no molt llarg però fort pendent ens acostarà fins al tercer cim del dia, i el més alt dels que pujarem.

02:10 – Pic de Bastiments (2.881 m.): cim més alt d’Ulldeter, format per dues puntes: en una d’elles hi ha un vèrtex, i en l’altra hi ha un piolet d’alumini. En aquest punt tenim una vista àmplissima, amb vistes sobre tota la vall d’Ulldeter, cap a la zona de Núria i també cap a la Catalunya del Nord.
En aquest punt, ens podriem dirigir seguint l’evident camí tota l’ampla carena del Bastiments fins al coll de la Marrana, però ens dirigirem cap a l’oest, baixant fins al coll de Fresers per encaminar-nos cap als cims restants.
La baixada fins el coll és dreta però no presenta cap problema i el camí està perfectament marcat.

02:50 – Pic de Freser (2.835 m.): la pujada al pic de Freser és força dreta, però no té pèrdua si es va seguint el camí marcat. Des de dalt estant, seguim tenint una molt bona vista, i ja tenim molt a prop els dos cims que ens resten fer, i també ja es pot veure (direcció S) tota la vall per on passa el GR que va de Núria fins a Ulldeter, i que és per on tornarem cap al cotxe.
Des del cim, continuem per la carena, descendint primer, i parant atenció al camí ja que creuarem per unes grans llosses que poden relliscar força, i finalment ascendint fins al pic de l’Infern.

03:20 – Pic de l’Infern (2.860 m.): des del cim estant, bones visió cap a la Catalunya del Nord, així com cap a la zona de Núria. Des d’aquí, i enfilant ja la tornada aprofitem per a fer l’últim cim de la jornada, el Pic dels Gorgs (2.786 m.), cim (podriem dir-ne secundari), que es troba davant per davant del pic de l’Infern (direc. S). Des d’allà, per no desfer el camí realitzat, baixarem fins anar a buscar el GR-11 que prové de Núria i ens dirigirem cap al coll de la Marrana.

04:40 – Coll de la Marrana: un cop arribats al coll, per on es passa per a fer el Bastiments des del refugi d’Ulldeter, seguirem el camí per a baixar la primera part més pendent, però llavors ja ens separarem cap a l’esquerra per a dirigir-nos directament cap a l’estació i no cap al refugi.

05:15 – Vallter2000: arribem de nou al punt de sortida.