Madteam > Rutas y Reseñas » Excursionismo » Atlas » Ouanoukrim 4.089 (Ras i Timesguida), i Bou Ouzzal (3.850)

Ouanoukrim 4.089 (Ras i Timesguida), i Bou Ouzzal (3.850)

Zona: Atlas   Autor: Pedret

Introducción Ouanoukrim és el segon cim del Marroc en alçada. Tant atractiu per l'ascensió com el Toubkal, i amb unes vistes tant o més espectaculars. És un complement perfecte per allargar l'estada al refugi, si no volem limitar-nos al cim més concorregut. L'ascensió és tranquil·la, llevat d'una grimpadeta accessible per a qualsevol persona amb una mica d'experiència en grimpades i sense vertigen. Un complement ideal d'aquesta ruta és el cim del Bou Ouzzal, l´'unic mirador del llac d'Ifni que hi ha a la zona.

temps: 06:15
desnivell: 900m.
dificultat: mitjana

REFUGI-OUANOUKRIM

00:00 - sortim del refugi del Toubkal resseguint-ne el sentit de la vall cap al sud
00:15 - la vall s'obre i el camí esdevé planer
00:30 - trobem un replà agradable per a fer-hi un petit descans
00:45 - bifurcació: a la dreta hi ha el camí cap als Ouanoukrims, i a l'esquerra cap a Ounanoums. Tirem pel de la dreta
00:55 - trobem un bivac a la dreta del camí
01:15 - pujada forta cap al coll  que porta fins els Ouanoukrims
01:45 - arribem al coll de Ouanoukrim. És un indret on pot arribar a fer molt de vent. Si és excessiu, cal replantejar-se la grimpadeta cap al cim. En cas favorable, pugem a la dreta flanquejant una aresta per la dreta. hi ha fites que no hauríem de perdre per anar més tranquils
01:50 - enfilem l'aresta i seguim les fites que ens hi guien
02:00 - acaba la grimpadeta, però seguim caminant per carena sense problemes tècnics
02:15 - sense arribar al coll que separa els dos Ouanoukrim (Ras i Timezguida) enfilem el camí en diagonal directe cap al Timezguida
02:45 - Timezguida Ouanoukrim (4.089). Les vistes són sensacionals, malgrat la calitja. Per anar cap al Ras el camí que hi porta és recte i prou planer
03:10 - fals Ras
03:15 - Ras Ouanoukrim (4.083). Vistes esplèndides cap al massís del Toubkal. Podem identificar-ne els diversos cims (Ounanoums, Toubkal Oest, Toubkal, Tibheirine...). Per camí fressat baixarem novament fins el coll per on hem pujat. La dificultat ara és desgrimpar el que hem grimpat, posant atenció a no perdre les fites
04:00 - arribem al coll

Des d'aquest punt podem desfer el camí cap ael refugi, o allargar la ruta una hora per pujar al cim del Bou Ouzzal, un miracor excel·lent cap al vessant sud del Toubkal i, sobretot, cap al llac d'Ifni

CAP AL BOU OUZZAL

04:00 - enfilem el camí oposat al de Ouanoukrim. És una tartera, al mapa no està indicada. Sembla molt dreta, però amb el terreny sec es pot pujar sense problemes.
04:30 - arribem a un collet, i seguim el camí cap a la dreta
04:35 - cim del Bou Ouzzal (3.850). Vistes cap als Ouanoukrim, Toubkal, i llac d'Ifni. Per baixar novament fins al coll d'on venim desfem el camí

CAP AL REFUGI

05:00 - tornem a ser el coll i desfem el camí que hem fet servir per pujar. Pel que sembla, és un camí de transhumància