Madteam > Rutas y Reseñas » Excursionismo » Pirineo » Pic de Subenuix (2.949) des de Sallente

Pic de Subenuix (2.949) des de Sallente

Zona: Pirineo · Aigüestortes   Autor: Pedret

Introducción El Subenuix, poc concorregut, és un dels cims més alts de la zona i amb unes vistes esplèndides en un dia de bon temps, que abasten tot el parc natural i que cap a l'oest permeten veure amb claredat els Besiberris, la Punta Alta, i fins i tot els massissos de l'Aneto i el Posets. S'hi pot pujar des de diverses bandes: hi ha dues rutes possibles, la del Refugi de Mallafré i la de l'estany de Sallente. Aquí proposem aquesta segona. L'excursió és llarga (unes 9 hores) però es pot fer en un dia. També hi ha l'opció de fer-la en dos dies dormint al refugi lliure (en no gaire bon estat) que hi ha passat l'estany Tort

pas elevat per una de les preses laterals de l'estany Tort)
pas elevat per una de les preses laterals de l'estany Tort
refudi lliure dins una roca passat l'estany Tort)
refudi lliure dins una roca passat l'estany Tort
pic de Subenuix (2.949))
pic de Subenuix (2.949)
vistes als Besiberris, ál massís de l'Aneto al fons, i al Posets al fons a l'esquerra)
vista dels estanys per on hem passat de pujada)
vista dels estanys per on hem passat de pujada

Descripción temps: 09:00h.
desnivell: 1.200m. (1.700-2.900)
dificultat: fàcil
època: setembre

00:00 - el punt de sortida (1.700) és a l'extrem dret de la presa de Sallente, on es pot estacionar el cotxe

00:05 - el camí puja fent zig-zags, guanyant alçada, i aviat trobem graons fets de fusta que permeten pujar amb més velocitat

00:20 - bifurcació, hi ha dues possibilitats: tirar cap a la dreta o seguir recte amunt. Hem de pujar recte sense tenir en compte el camí de la dreta

00:40 - una altra bifurcació, en aquest cas ben indicada, a la dreta porta cap a la Cambra d'Aigües de Capdella, a l'esquerra cap a l'estany Gento. Aquesta segona opció és la que hem d'escollir

00:50 - passem per una zona de túnels que podem travessar sense haver d'usar llum perquè no són massa llargs

01:00 - estany Gento (1.900m.) ham de creuar la presa per sota, ja que el camí que va per sobre està tancat i està prohibit entrar-hi

01:05 - estació de telefèric; creuem el cable del telefèric per sota i trobem el camí que puja cap als estanys Tort i Colomina; és el GR 11-20, marcat amb senyals vermells i blancs

01:40 - estany Tort (2.300m.); just abans d'arribar-hi hem trobat una bifurcació que indica a la dreta l'estany de Colomin; a l'esquerra el Coll dels Gavatxos. Prenem el camí de l'esquerra, deixant d'aquesta manera el GR 11-20. Voregem l'estany Tort per la banda esquerra seguint un camí marcat amb fites, i passant pel costat d'uns rails que haurien servit per portar vagons, però que ara estan en desús

01:55 - creuem la presa lateral de l'estany Tort per sobre (imatge 1)

02:10 - al final de l'estany Tort trobem un curiós refugi lliure fet a l'abric d'una roca foradada per dins. Es tracta d'un refugi no massa ben conservat ni net, però útil en cas de mal temps o si escollim fer la ruta en dos dies

02:15 - passem per sota la petita presa de l'estany de Mariolo, que voregem per la banda dreta. A la dreta veurem també la presa, ja més gran de l'estany de Cubieso, que està nuit amb el d'Eixerola

02:45 - arribem a l'estany d'Eixerola que voregem per la banda esquerra

02:50 - bifurcació, el camí de l'esquerra porta al coll i cim de Delluí, el de la dreta porta cap al coll dels Gavatxos i el pic de Subenuix. Escollim aquest darrer

03:00 - a la dreta podem veure ara amb millor perspectiva l'estany de Cubieso

03:15 -a l'esquerra ens queda el de Castieso, que voregem per la banda dreta

03:20 - al final de l'estany de Castieso hi ha un rierol que creuem girant d'aquesta manera cap a l'esquerra i passant per darrera d'un enorme bloc de roca (2.421m.). Seguim el camí marcat amb fites i ben fressat

03:30 - enfilem el tram final de pujada al coll dels Gavatxos, el camí segueix ben marcat amb fites

04:00 - arribem al coll dels Gavatxos (2.700m.) i seguim el camí cap a la dreta que puja fins el pic de Subenuix. Seguim les fites per evitar enfilar-no per cap tram de cresta exposat

04:45 - cim de Subenuix (2.949m.) des d'aquí tenim vistes excepcionals cap a l'oest: Besiberri, Aneto, Posets; cap al Nord: entorn de Sant Maurici; cap a l'est: Peguera; i cap al sud: els estanys per on hem anat pujant. Convida a passar-hi una bona estona si fa bon dia

- el camí de tornada el farem per la mateixa via i hem de calcular unes 4 hores de baixada