Madteam > Rutas y Reseñas » Excursionismo » Prepirineo » Puig de Bassegoda

Puig de Bassegoda

Zona: Prepirineo · Alta Garrotxa   Autor: Jordi C

Introducción Ascensió al cim més emblemàtic de l'Alta Garrotxa (Girona), que encara que no és el cim més alt de la comarca, amb els seus 1373 mts. gaudeix d'una vista excel·lent i permet assolir-lo per diferents valls i realitzar itineraris circulars com el proposat en aquesta ruta. A més, el desnivell acumulat i la grimpada final, li donen un atractiu afegit.
És una excursió molt recomanable de realitzar a la tardor, ja que les fulles dels castanyers, faigs i roures tenen les coloracions típiques d'aquestes dates, i els cims que es divisen des de dalt solen estar nevats amb les primeres neus de la temporada.

Cim del Puig de Bassegoda)
Cim del Puig de Bassegoda
Grimpada final)
Grimpada final
Can Agustí, coll de Riu i Puig de Bassegoda)
Can Agustí, coll de Riu i Puig de Bassegoda

Descripción CIM: Puig de Bassegoda (1.373 m)
DESNIVELL:  1020 metres.
HORARI: Ascensió: 3h - 3:30h.
                 Retorn: 2h.
APROXIMACIÓ: N-260 o A-26 i entre St. Jaume de LLierca i
                             Castellfollit de la Roca ens hem de desviar cap a
                             Montagut i Sadernes.

Podem deixar el vehicle a Sadernes o apropar-nos per pista fins el pont d'en Valentí, on trobem una pista en baixada tancada amb una cadena i una pista amb un petit aparcament a la dreta (a peu son uns 30-40 minuts). Seguim per la pista tancada amb la cadena, que baixa fins trobar el torrent i més endavant passem per la resclosa del Gomarell. Aquí la pista es converteix en sender que discorre paral·lel al riu per la vall de St. Aniol d'Aguja. Creuem el torrent dues vegades i arribarem a una separació de camins: el de l'esquerra ens conduirà a l'ermita de St. Aniol. Anirem pel de la dreta,  seguint marques del GR11. El camí baixa fins creuar el torrent i després s'enfila fortament fent ziza-zagues per l'obaga del Martanyà. Arribem al coll roig (829 m), on canviem de vesant i veiem per primer cop l'obaga del Bassegoda. Seguim el GR, per un alzinar i en lleugera pujada, passem per les runes de Mas Principi, creuem una torrentada i arribem al corral de Principi. Aquí tornem a pujar fortament, seguint el GR i alternant amb senyals de color taronja. Sortim a una pista, que seguirem cap a la dreta. (a l'esquerra aniriem a l'ermita de St. Julià de Ribelles). Passem pel coll de Principi (1127 m) i als pocs passos deixem el GR que ens duria a St. Miquel de Bassegoda i Albanyà i trobem una pista més desfeta a la dreta, marcada amb senyals verds i amb pal indicador. Ens arribem al pla de Bateria, que és un balcó obert a la vall que hem pujat.  Bon lloc per fer un repòs abans de fer el darrer tram de pujada. El camí surt del mig del plà,  molt costerut i arriba a la base cimera. Comencem la grimpada, d'uns 10-15 metres, molt ben acondicionada amb cadenes i agafadors. És aèria però actualment no comporta cap dificultat.
Dalt del cim es gaudeix d' una gran vista, divisem el Comanegra, Puigsacalm, el Mont, l'estany de Banyoles i Rocacorba, golf de Roses, Canigó....
Per fer l'itinerari de retorn, desgrimpem fins la base i quan el camí que hem pujat fa un gir brusc cap a l'esquerra, hem de cercar un petit corriol a la dreta, marcat amb fites, que va vorejant la cinglera. Als 5 minuts hi ha una cruilla: el camí que seguirem serà el de l'esquerra, que baixa fortament per la tartera, seguint fites i ens conduirà ràpidament al coll de riu (993 m). Retrobem la pista (PR) i la seguim fins arribar a les masies de Can Agustí i la Plana, per la vall de riu. (Si volem evitar fer tota la pista, ens podem desviar cap a l'ermita de la mare de deu de les Agulles, i per sender davallar fins Can Agustí). Passarem per uns boscos de castanyers i faigs, i anirem baixant la pista. Deixem a cinc minuts l'ermita de St. Feliu de Riu, dels segle XII i als pocs minuts arribarem al punt de partida, al pont de Valentí.

Novembre 2004

Enviado por Luscofusco el Monday 14 de January de 2008

“He hecho el recorrido. Esta muy chulo. Aunque me parece q los tiempos, tanto de ida como de regreso, son cortos para todo ese recorrido.

Saludos”
Enviado por Sergio el Sunday 27 de January de 2008

“Ayer hice esta ruta y me ha parecido FASTASTICA. Sobre todo desde el tramo de GR11 aunque algun tramo poco señalizado.

Los tiempos para variar seran sin mochila y con el turbo.
A un ritmo normal, parando para hacer alguna foto y disfrutar de las vistas..... 7 Horitas.

Enviado por Ferran el Thursday 18 de December de 2008

“Avui he fet la ruta, molt recomanable per gaudir del paisatge. Podria estar més ben marcada. Neu el últims 200 m. d'asenció que la feta encara millor. Temps desde Sadrernes 5 h. 15' sense distreurem gaire. Amb alguna parada 6-7 h. seria més normal”
Enviado por Nat101 el Saturday 4 de April de 2009

“Hola,
Tinc intenció de pujar aquesta setmana santa, però algu sabria dir-me si hi ha neu al pujar al cim??
o millor dit, si cal cap material tècnic o addicional a les botes i motxilla, o si hi ha dificultat en aquesta època d'aquest any ??
Gràcies.

Enviado por Juan el Thursday 23 de April de 2009

“Te adjunto”
Enviado por Miquel Mota el Friday 26 de February de 2010

“amb 4 x 4 hem pujat fins al coll, alla al cim poc temps, la pujada esta equipada molt be, cap problema, la tornada al coll, la varem fer per el pla de les bateries i des de alla al coll a peu per la pista, per tornar varem baixar per l´altre costat seguint pistes, quin follon, pistesw que es creuen cap senyal, al final es va seguir unes roderes i varem arribar a baix, millor retornar per on es puja.- ”
Enviado por Jochi el Sunday 28 de February de 2010

“Just ahir vaig fer el cim, tot i que nosaltres vam començar des del vessant empordanès.
Desconec la ruta aquí descrita, però la que vam fer nosaltres es preciosa. Es comença al collet del teia(GR11), i es segueix la pista fins a la cruilla que porta a Sant Martí de Corsavell. Tot seguit es torna al GR11 per un camí no molt complicat y s'arriba al refugi, on comença una ascensió per un camí ple de ressalts de roca i ziga-zages, que personalment m'ha encantat. Així s'arriba fins el coll de Principi, que s'agafa el camí que porta al pla de Bateria(ara estan talant pins roigs per la zona y el camí queda desdibuixat, tot i que amb una mica de sentit no hi ha pèrdua), i des d'aquí cap a dalt. Alguna traça de neu. Per tornar agafem un caminet per la Serra de Corsavell, pel Puig Escalerò, passant per Sant Joan de Bòssols i arribant finalment al camí que ens porta al principi. Aquest últim tram, però, no està molt marcat, s'ha d'anar amb compte.

La ruta la hem tret d'un molt recomanable llibre que es diu ALT EMPORDÀ: 17 Excursions a peu de Sergi Lara.

La veritat es que el Bassegoda és un cim magnífic; es vagi per on es vagi val molt la pena. De moment (porto molt pocs) ha estat la millor ascensió que he realitzat. Segurament aquesta primavera farem la ruta que es recomana aquí.

Salut!!”
Enviado por Lalaw Junk el Thursday 24 de March de 2011

“Tota una experiència... d'Albanyà a Sadernes i tornar... tot això coronant el Puig del Bassegoda, Aah! porteu força aigua! =)”