La web original de MadTeam, online desde 1997
Entrar | Registrate
MadTeam > Foros de Montaña y Grupos > Rutas, Ascensiones y Condiciones de la montaña >Via PUNSOLA-RENIU al Cavall Bernat (6b+ o V+ amb A...

Rutas, Ascensiones y Condiciones de la montaña

volver al indice del foro.

Wednesday 18 october 2006 - 01:09:29

Via PUNSOLA-RENIU al Cavall Bernat (6b+ o V+ amb Ae o Aa....?)

Hola a tots!

El dilluns, dia 16 d’octubre, la Martina i jo ens vam acostar al Cavall Bernat, per escalar-lo per la via Punsola-Reniu.

La via és superguapa i molt espectacular.

Com existeixen vàries piades ja penjades, us donaré la meva particular versió de “cutrescalador” de 1.70 m d’alçada....

Els 5 primers llargs es fan força bé .... i el “sarao” es centra, sobretot en el 6è i 7è llargs (6b+ i 6b ó Ae...)

Com a bon “cutrescalador” que sóc, fer un 6b+ en lliure... “como que no” ... i per tant cal treure la fi-fi i els estreps i anar al Ae o millor Aa (artificial-allunyat).

Sempre hem sentit parlar sobre algunes xapes que “allunyen” i,  per tant., nosaltres anàvem preparats amb la nostra......”cutre-antena-xapadora” (*).

Sortint de la R5, el primers metres (fins a la 3era-4arta xapa) es poden forçar bé fer en lliure (V+), però després, cal pasar al Aa.

És, precisament  en aquesta primera zona de l’artificial, on les xapes queden lluny i on cal fer servir la “cutre-antena-xapadora”(*).

L’ultim terç d’aquest 6è llarg té els parabolts més propers, i es poden xapar “millor” pujant a l’últim esglaó dels estreps.

Aquest llarg també té dues sorpreses: trobarem un parabolt amb un maillon i un altre amb la xapa que es mou més que un tio-vivo.....

Això farà que el “pesca-xapa” sigui força “entretingut” i recordereu la vostra infància, anant a la fira a pescar aneguets, amb la “petita” diferència dels 300 metres que us separen del peu de via.... “peaso patioooooooo!”.

 L’arribada a la R6 (últimes tres xapes) torna a ser asequible, i es pot fer en lliure (V+).

El 7è llarg, és similar al 6è (però més curt).

Es pot forçar en lliure (V+/6a) els primers metres, fins a la 2ona xapa, i aquí tornem a pasar al Aa.

També trobarem dues sorpreses: una de bona i una de dolenta.

La bona; hi ha una corda que permet xapar millor un dels pasos.

La dolenta; trobarem una altre “xapa-mòbil”.... i apa... un altre vegada a “recordar els aneguets” i a renegar una estona....

La sortida de la R7, és un petit flanqueig amb un parell de pasos de 6a que es poden forçar bé en lliure o  en A0 i després IV+ fins al cim.

Dos consells:

Quan el segon de cordada té una alçada = o < 1.70, en els pasos d’Aa, caldrà que li deixem les cintes “a l’abast”, allargant-li (per exemple posan-t’hi dues) ... per evitar que “s’enrecordi” de la nostra família quan li toqui “arribar” i no pugui....

Millor muntar la R8 (darrera reunió) a l’avant-cim (on trobem l’instal.lació) i no fer-ho al cim (on trobem la Mare de Déu).
El cim és sovint força ventat, estarem més protegits a la sota la petita verruga de l’avant-cim i alhora, podrem mantenir la comunicació amb el nostre company (des de la Verge és impossible).

PERE

  

expandir todo contraer todo 32 Respuestas Última respuesta Thursday 19 october 2006 - 22:57

 
Wednesday 18 october 2006 - 01:13

(*)

Com vam fabricar la “cutre-antena-xapadora”..?

Simple: amb un pal de recullidor.

Té una mida perfecte, sobre el 1.10 metres.
 
Porta incorporat, en un dels extrems, un sistema per ser penjat i tant sols cal afegir-li un mosquetó per dur-lo en els nostre arnés.

Prenem un rotllo d’esparadrap de roba (fàcil de tallar amb les mans) i encintem l’extrrem del mosquetó superior de la nostra exprés al extrem de la “cutre-antena-xapadora” (amb un parell de voltes serà suficient).

Després pasem la corda pel mosquetó inferior de l’exprés i, apa, a fer el “pesca-xapa”!

És útil afegir un cordino per fixar lar “cutre-antena-xapadora”  al nostre arnés, evitarem una accidental caiguda mentres l’utilitzem

El rotllo d’’esparadrap, el podem dur dins el mosquetó “porta- cutre-antena-xapadora”... uff

Apa! ... qui tingui ganes de riure, encara puc penjar una foto de “l’aparell”.


   Ocultar todas las respuestas      
Wednesday 18 october 2006 - 01:25
Aprofito per enviar-li un fort petonàs  i una gran abraçada  a la Martina, que ha tingut la mala sort de trencar-se els lligaments del genoll aquest matí (caiguda de bicicleta) i té per uns quans mesos...

Recupera’t ben aviat guapetona !!!!!!!


   Ocultar todas las respuestas      
Wednesday 18 october 2006 - 09:37

Holes!! Jo sóc la Martina!!

 volia afegir alguns comentaris pesonals a la piada  

1- És la via més xunga i amb més compromís que he fet fins ara, i volia donar MOLTES GRÀCIES al Pere per fer-me aquesta proposta tant indecent
2- Que el descens de després va ser una agonia, però alhora una lliçó de com curtir-se a la muntanya brutal (mmm... vam baixar la canal del cavall, de nit, sense frontals, i rapelant de 30m en 30 m). La vista del cavall bernat, de nit, amb el cel estrellat, tant imponent, m´acompanyarà tots aquests mesos
3- Ha estat un "breu comiat" súper guapo, ja que ahir al matí em vaig fotre de cap amb la bici i tinc els lligaments creuats de vacances una bona temporada...
Si algun escalador/a d´aqui té algun comentari, consell etc etc per anar fent, dons s´agraïrà molt...!!!
4- Que totes les que pugueu escalar ho aprofiteu. Jo fa només sis mesos que m´he començat a penjar per les parets, i no dubteu que hi tornaré amb ganes. Escalar ha estat com trobar la llibertat, i la millor manera de netejar-me l´esperit!!!
5- Que prepareu-vos, perquè ara estaré dos mesos amb la pota tiesa com un pal, entre la operació i tot plegat. Però quan comenci recuperació, em penso posar  més forta que el vinagre, i a l´agost 6b i la punsola en lliure si fa falta!!!!!
Un petonàs, Pere, ja ens veiem, i moltes gràcies, ha estat una de les experiències més guapes de la meva vida!!!


   Ocultar todas las respuestas      
Wednesday 18 october 2006 - 10:51
A mí en libre más que 6b+ me parece 6c+... pero bueno, eso del grado es relativo.

Alguien de por aquí la ha sacado en libre?

   Ocultar todas las respuestas      
Wednesday 18 october 2006 - 11:21
Aqui el menda va treure en lliure el llarg de 6b+, repossant en alguna xapa. Per algun purista aixo no sera en lliure, pero com diu la canço "que diguin el que vulguin que jo ja estic content".
Es perfectament factible, sobretot fent algun repos, doncs si no recordo malament estaba molt ben assegurat i es mes aviat de continuitat, sense cap pas particularment dur. Crec que el grau de 6b+es correcte, doncs si no no ho hagues fet.
El llarg seguent, de 6b, té passos mes raros, i esta menys assegurat. El vaig fer de segon, amb algun A0. No vam fer servir els pedals en tota la via.
El franqueig de sortida de 6a es fàcil, curt i ben assegurat. Pitjor son el munt de metres de IV que venen a continuació sense veure cap xapa i amb un ambient total!!!!

   Ocultar todas las respuestas      
Wednesday 18 october 2006 - 11:43
A mi entender es diferente hacer todos los pasos colgándote a descansar que encadenar el largo o liberarlo. 

En deportiva hay vías de 7a que no tienen ningún paso especialmente duro, pero debes tener la resistencia suficiente para enlazarlos.  Si te cuelgas a descansar, le estás quitando ese ingrediente al cocido.

A mí el segundo largo "xungo" también me pareció más complicado que el primero.

Saludos

   Ocultar todas las respuestas      
Wednesday 18 october 2006 - 11:50

A mi entender Wasma sí la ha sacado en libre, lo que no ha hecho es encadenar el largo simplemente. ¿Qué chorradas, eh?


   Ocultar todas las respuestas      
Wednesday 18 october 2006 - 11:57
Molts molt ànims Martina!!! aviam si et recuperes aviat!! kina putada lessionar-se!!! bueno... pensa que al menys tindràs temps per agafar-ho amb més ganes i mirar molts DVD´s i llibres de ressenyes. S´ha de ser positiu!!!
M´ha agradat llegir-vos. Ji, ji, ji... kuan vaig fer la Punsola amb l´Atori també vam sortir de nit... això sí... amb frontals.
També m´ha agradat moltíssim el que comentes de la troballa que has fet amb l´escalada... jo la vaig descobrir fa un any... i bufff!!! ara ja no podria viure sense ella!
Una abraçada ben forta i ànims!!! des d´aquí t´envio molta energia!!!

   Ocultar todas las respuestas      
Wednesday 18 october 2006 - 12:06
hola bonica,
El Pere m´ha explicat la vostra experiència i crec que m´estan entrant unes ganes boges,boges de fer-la amb tu estaria bé quan et recuperis.
Collons!!! Hem tingut mala-pata (mai millor dit) les dues: tu ahir en bici els lligaments, jo el dia 1 amb el pedrusco a la Olga Froneta, això t´ensenya moltes coses i penses que la vida et dona moltes oportunitats.
Desitjo que t´ho prenguis amb calma i aprofitis el temps que tindràs per fer coses que mai fas...
Tinc moltes ganes de tornar a enfilar-me amb tu, perquè ets una noia molt valenta!!!!
T´envio una forta abraçada, guapa.
Fins aviat
Nurieta

   Ocultar todas las respuestas      
Wednesday 18 october 2006 - 12:14

El largo al q se refiere es un largo de continuidad... si se va descansando en los seguros pues como q la cosa pierde un poco de gracia no? No se... yo pienso como txomo. 

Lis


   Ocultar todas las respuestas      
Wednesday 18 october 2006 - 12:20
ja sabia jo que hi hauria "polemica". Crec que no es pot valorar igual si estas en una via d´ esportiva que en tapia, encara que estigui equipat. Pensa que vas amb doble corda (una conya per a xapar, sobretot si vas al limit), el pes de tota la ferralla, l´ aigua, etc.... Jo no havia fet mai la punsola i crec que en aquests llocs val mes anar de conservador, sense apurar les piles, per si s´ acaben les xapes, no se sap mai quines sorpreses et prepara la via. Segurament si hi tornes hi aniria en plan friqui, amb corda simple, amb menys ferralla i estic gairebé segur que surt en lliure "autèntic", es a dir sense repos.
Per altra banda en lliure vol dir progressar sense mitjans artificials, entenc que un repos no es progressar. Si que es ben cert que no vaig encadenar el llarg, pero com ja he dit estic més que content d´ aquella escalada.
finalment subscric el que ha dit en tendinitus: una xorrada de discussio.
apa, a disfrutar escalant ( encara que sigui penjant-se)

   Ocultar todas las respuestas      
Wednesday 18 october 2006 - 12:22
per cert: he dit que em vaig penjar a alguna xapa (una o dues), no ha totes les del llarg. Un encara te una mica d´ amor propi.
   Ocultar todas las respuestas      
Wednesday 18 october 2006 - 12:35
No te quito mérito por lo q hiciste. Simplemente no estaba de acuerdo con el comentario, yo tengo otro concepto sobre lo q es subir en libre. Yo hace un tiempo q subí esa vía y lo hice con estribos y aun así me costó bastante, por lo que me parece genial como lo hiciste.

Lis

   Ocultar todas las respuestas      
Wednesday 18 october 2006 - 12:59
nah, només es que quan la vaig fer em va semblar que calia una pila inhumana per encadenar el llarg i no em quadrava massa amb 6b.  Potser era jo que anava massa fluix.

Salutacions

   Ocultar todas las respuestas      
Wednesday 18 october 2006 - 13:41
Pero es que wasma ha dicho lo correcto. Él ha subido en libre, que no en artificial, lo que no ha hecho es encadenar el largo. La división es clara, o libre o artificial, luego ya puedes subdividir en encadenar o no, y si encadenas, en si es a vista, ensayado flash, etc.
   Ocultar todas las respuestas      
Wednesday 18 october 2006 - 14:10
Entonces, según tu... cuando leo en las revistas que los hermanos Pou han liberado una vía, tengo q entender q lo han hecho descansando y colgandose de los seguros? , que decepción!!!! . Bien que dicen "tal escalador ha liberado tal vía" y no dicen "tal escalador ha encadenado tal vía".

Que te salgan todos los pasos en libre es una cosa, pero a mi entender, liberar una vía es hacerla del tirón. Si te cuelgas de los seguros te estás ayudando de medios externos y creo q eso no es escalada libre, sinó artificial.

Lis 

   Ocultar todas las respuestas      
Wednesday 18 october 2006 - 15:42

En ese caso se sobreentiende que la han liberado y encadenado.

Pero te voy a dar vueltas al argumento. ¿Cuando en una revista se dice que los Pou han liberado una vía en el Picu tengo que entender que no se han colgado ni en las reuniones?
Lo que yo creo es que en general se sobreentienden las cosas y por eso no suelen matizarse en las revistas salvo casos especiales.
Cuando se habla de liberar se entiende que los pasos que se subían en artificial ahora los han sacado en libre y además los han encadenado. Un reposo no es una ayuda externa para subir, es una ayuda para reposar, simplemente.


   Ocultar todas las respuestas      
Wednesday 18 october 2006 - 16:28
gràcies Tendinitus pel teu suport, veig que entenem les coses mes o menys de la mateixa manera.
Per altra banda voldria fer-li notar a la lis que quan els lolos del free, que no deixen de ser humans (també passen por, encara que sigui a un altre nivell), alliberen una via, els llargs durs (8a+ en amunt) es treballen previament, penjant-se, posant cintes, rapelant, etc.. i despres l´ encadenen. Aixi doncs Lis, d´ acord amb la teva idea, aixo es fer trampa...(osti tu, els pou fan trampa!!!!)
Dins el meu nivell prefereixo anar a vista, si conve i no ho veig clar, em penjo i reposo, i si no puc doncs trec els pedals, que per aixo els porto sempre, o be em curro un acero de poca madre. El que no faré es depenjar-me el llarg i tornar-lo a provar amb les cintes possades, per a poder dir que he encadenat el llarg de marres, jo no haig de fer cap record ni sortir a cap revista ni justificar un rendiment professional. Jo escalo el que puc, mirant de millorar sempre: primer sense pedals, despres sense A0, despres sense magnesi, despres sense gats i finalment sense corda...El casc sempre possat per a preservar el sentit comú.

Llegeix si tens ocasio un article del Jesus Galvez al desnivel, de como se parten de risa los monos quando hablamos de escalada en libre.

   Ocultar todas las respuestas      
Wednesday 18 october 2006 - 16:42
Un altra cosa que he vist i escoltat que la gent fa... és una vía dura, doncs tira un de 1r, es treu el llarg com bonament pugui... i el que va de 2n... "l´allibera"... això diuen, clar... tot i que amb la corda per dalt... nusé...
   Ocultar todas las respuestas      
Wednesday 18 october 2006 - 16:52
ei martina espero que et milloris .... despres et dic alguna cosa  (estic al cole)

   Ocultar todas las respuestas      
Wednesday 18 october 2006 - 16:56
me parece que estais confundiendo las cosas:

wasma no creo que lis se esté metiendo contigo ni con tu nivel ni con tu forma de escalar.  Al contrario: arriba te decía que debías estar fuerte para subir el largo sin estribos, colgándote sólo un par de veces.

Por otra parte no sé por qué dices que ensayar una vía y liberarla o ensayar un largo y liberarlo es "hacer trampas".  Lis no ha comentado en ningún momento que considerara eso "hacer trampa".  Yo almenos no lo encuentro entre lo que ha escrito. 

Sólo estamos debatiendo qué es liberar un largo, no cuestionando a nadie.

Tendinitus: cuando se habla de liberar una vía es que se han hecho todos los largos en libre.  que la lías

Las reuniones están porque, entre otras cosas, subir una vía de 300 m al ensamble no es demasiado seguro.   Aparte de inviable...

Y eso de que unas veces se sobreentiendan unas cosas, y otras veces no se sobreentiendan... pues no sé, pero no lo sobreentiendo xD

En el momento en que estás colgando de una cuerda o anclado a un seguro es que no te estás manteniendo en la pared por tus propios medios, sino que lo estás haciendo mediante medios "artificiales".

Saludos.





   Ocultar todas las respuestas      
Wednesday 18 october 2006 - 17:13
Lamento si algu pot pensar que estic mosca per els comentaris. No es aixi, el que passa es que em mola la discussio i tocar una mica els beloms, pero sense faltar, eh?
La lis diu, textualment, que liberar un via es hacerla del tiron. Ja he explicat abastament que aixo no es aixi. Llegiu les croniques de les alliberacions extremes del personal (pou, huber and cia).
Pero, en fi, repeteixo, jo no em sento questionat, nomes discuteixo respecte al tema del lliure. Cadascu ho veu segons el seu criteri o manera de fer habitual. Un que nomes faci esportiva, assajant vies fins a l´ aburriment, ho veura diferent d´ un que, com jo, nomes fa clàssica o vies llargues, i ocasionalment esportiva. Em sembla que en tota la meva vida no li he fotut mes d´ un pegue a una via d´ esportiva. Ho trobo aburrit. prefereixo anar fent metres, disfrutant dels companys, del paissatge i de l´ escalada, procurant no apurar, que si em xafo un peu, un dit o el que sigui no podre escalar.

Apa salutacions a tots i totes

   Ocultar todas las respuestas      
Wednesday 18 october 2006 - 17:25
Creo que se refería a ir del principio de un largo al final de un largo sin colgarse.  No creo que se refiriera a ensayarla o no.

Yo hago más deportiva que tapia.  En deportiva si un paso no me sale, lo pruebo, vuelo y lo vuelvo a probar.  En tapia trato de salir por arriba en un horario digno que me permita volver al bar a tiempo para tomarme una cerveza y un bocata.  No está el tema para probar un paso 5 veces con sus 5 vuelos del buril oxidado de turno.  Estribo y para arriba xD

Saludos y a trepar (que hoy la lluvia me ha jodido el día)

   Ocultar todas las respuestas      
Wednesday 18 october 2006 - 18:10
Para rizar el rizo...

Y si hago reunión en medio de un largo, simplemente porque el largo es de 60m y al llevar cuerdas de 50m decido hacerlo en 2 de 30m. Se ha liberado la vía? (Se supone que solo he reposado en la reunión)

   Ocultar todas las respuestas      
Wednesday 18 october 2006 - 18:17
claro, y en un largo de 60 metros puedes hacer reuniones cada dos metros y así te quedarían 30 largos de V+ si quieres.

Es lógico

   Ocultar todas las respuestas      
Wednesday 18 october 2006 - 18:25
Wasma, quan deia liberar un via es hacerla del tiron evidentment em referia a fer del tiron el llarg  . Ja t´ho he dit abans, en cap moment he intentat treure´t merit del q vas fer, si t´he ofés et demano disculpes .

No voy a opinar más sobre el tema pq no nos pondremos nunca de acuerdo... y creo q ya se le están buscando 3 pies al gato .

Lis

   Ocultar todas las respuestas      
Wednesday 18 october 2006 - 18:26
Aunque la situación parece poco lógica, a cuantos no os ha pasado el empalmar más de un largo y encontrarse tener que hacer reunión en un seguro intermedio? Tal como comentáis, hay porfesionales de la liberación en pared de máxima dificultad. La considerarían como liberada?

   Ocultar todas las respuestas      
Wednesday 18 october 2006 - 18:57
Lis:
No hi ha res a disculpar, al contrari. No tinc la pell tan fina (sobretot la del palmell de les mans)
Aqui cadascu te les seves opinions, aixi com cadascu te el seu cul, faltaria més!!!
Si vols veure lo enfadat que estic et remeto al forum de Vocabulario del escalador.

Salutacions

   Ocultar todas las respuestas      
Wednesday 18 october 2006 - 21:28
Me voy a repetir, imagino, pero a ver si me hago entender, que me molesta no conseguirlo.
Hay dos tipos de escalada, o libre o artificial. Por tanto liberar es hacer en libre algo que se hacía en artificial.
¿Que cuando se habla de liberar una vía se sobreentiende que se encadenan los movimientos del largo? Por supuesto, porque ahora se trata de encadenar los largos, es lo que tiene validez actualmente, no sacar pasos aislados, que quizá era lo que importaba antes.
Cuando una noticia dice que tal se ha bajado la Norte de la Midi, por ejemplo, se sobreentiende que se la ha bajado esquiando. Pero Bajar no es lo mismo que Esquiar.Igual se engloba, pero no es lo mismo.
Lo que he dicho al principio, son chorradas, pero en casos como abrir/equipar sí me parece importante. O abrir/subir de primero.
Así me lo aprendí yo.

   Ocultar todas las respuestas      
Thursday 19 october 2006 - 15:05
tendinitus, em sembla que t´ has explicat prou bé. Qui no ho enten es per que no vol.
Ara bé, només us vull fer notar que, seguint la logica dels altres companys, quan algu, fent una via d´ esportiva, estigui a punt de caure, o simplement pari a reposar d´ una xapa (qui estigui lliure de pecat que tiri la primera pedra), i li preguntin quin tipus d´ escalada practica, que dirà? Lliure o artificial?

   Ocultar todas las respuestas      
Thursday 19 october 2006 - 16:05
Bueno, que aunque yo no suelo entrar normalmente en este tipo de discusiones que creo que no conducen a nada, sólo quería decir:
Esto para Tendi, porque creo que desde un principio esto está siendo una discusión por desacuerdo en los "conceptos" y Tendi los ha explicado claramente. Vamos, que la escalada libre es aquella en la que se progresa con pies y manos por la roca, sin medios artificiales para "progresar" (que no "reposar"). No creo que a estas alturas de la vida nos venga nadie con el cuento de que cada vez que no encadeno una vía porque reposo en un seguro la he hecho en artificial.  Y también creo que hay un pequeño matiz de diferencia entre "liberar" una vía y hacer una vía "en libre". Lo de liberar una vía yo lo entiendo como 1ª repetición de una vía que siempre se ha hecho haciendo uso del artificial y que por fin alguien ha conseguido escalar en libre. Y escalar en libre es, pues lo que he explicado más arriba, escalar sin progresas por medios artificiales. O sease, yo puedo escalar en libre todas las vías que pueda, y todas las veces que me plazca, pero sólo podré "liberar" una vía que no esté liberada por nadie antes. O algo así...
Y lo último y más importante: ¿ qué os importa más cuando hacéis una vía, lo que sentís escalándola y lo que la vía supone para vosotros o lo que los demás piensen de vuestra escalada? anda que...
todo esto nos debería importar una mierda, conceptos....

   Ocultar todas las respuestas      
Thursday 19 october 2006 - 22:57
Para Wasma, tendinitus e irán y para cerrar el tema (por mi parte):

Por mucho que lo expliqueis, con las mismas palabras o con otras distintas, no os voy a dar la razón.  No porque no os entienda, sino porque no comparto vuestra opinión.  Entiendo perfectamente lo que quereis decir pero no estoy de acuerdo, así de sencillo. 

Iba a seguir con una retahila de explicaciones y argumentos, pero paso, ya me he cansado del tema y no me apetece escribir.

Quedamos en que el largo es 6b+ fácil y ya está, que era lo que yo preguntaba al principio.  Adeu



   Ocultar todas las respuestas      

 


 
  Si quieres abrir una conversación nueva entra  aqui 


 
  volver al indice del foro.
 
 
 

Estas en la Versión web | cambiar a versión para dispositivos móviles


Contactar con Administrador Madteam.net (David Oliveras) (este NO es el contacto del club exc. madteam)


© David Oliveras 1997 -2025 Licencia de Creative Commons | Nota Legal | Política de cookies | BLOG
 
Este sitio web utiliza cookies propias y de terceros para asegurarte una mejor experiencia. Al usar nuestro servicio, aceptas el uso de las mismas. Pulsa para ver más información sobre las cookies