La web original de MadTeam, online desde 1997
Entrar | Registrate
MadTeam > Foros de Montaña y Grupos > Montaña General >Muntanya: autorealització o papanatisme, eh?

Montaña General

volver al indice del foro.

Sunday 8 january 2006 - 17:41:38

Muntanya: autorealització o papanatisme, eh?

Em sembla un bon moment per obrir un debat que ja fa temps que tenia de cap. Ho faig seguint el fil de les bromes/debat obert entorn al post de Zodiaco, a rutes i ascensions, sobre la anada a Montserrat i la seva cancelació per pluja . També prenent i ampliant en la idea del post "Asombrado!", de Pekas , un xic més avall que aquest, i lligat també amb els 48 post que van seguir al d´aquella noia de Madrid que es quexava perquè una agencia d´excursionisme d´alterne l´havia deixat sense menjar-se un torrat per cap d´any .

Començo per demanar excuses per utilitzar un titular tant cridaner , però ho he fet perquè realment sintetitza bé la idea que vull expressar.

Voldria criticar l´exessiva frivolització  que s´està fent de l´excursionisme en general i de la muntanya en particular.
Què n´estem fent dels valors afegits de l´excursionisme i el muntanyisme?
És constatable que valors com: l´esforç i el reconeixement del límit propi, certa frugalitat, la solitud positiva, el coneixement del medi natural, el coneixement del país, el respecte mutu amb els/les altres, el respecte pel medi, etc. estan en clara regresió  front a d´altres valors molt més propis de l´oci urbà que del medi natural , com ara: el lluiment de modelets, l´esport d´aventura, l´ostentació de tecnologies avançades, l´addicció patològica, etc.
Què està passant?
eh?

expandir todo contraer todo 19 Respuestas Última respuesta Tuesday 10 january 2006 - 08:35

Sunday 8 january 2006 - 18:10
Doncs mira, el que passa és que això és l´ideal que s´està venent per televisió i similars.
Aleshores aquesta gent arriba als centres excursionistes i resulta que en lloc d´ensenyar-los tots aquests valors els clubs estan més preocupats per omplir autocars que per formar...
En fi, ho deixo perque és un tema que em fa mal des de fa força temps i acabo perdent els nervis

Ocultar todas las respuestas      
Sunday 8 january 2006 - 20:15

M´agrada el tema que has proposat i estic plenament d´acord amb el Waldo...

Diuen que hom és més intel·ligent com més capacitat d´adaptació té. Està clar que és més fàcil adaptar-se i acomodar-se en situacions òptimes, que no pas quan les condicions són adverses....

Hem nascut  i hem sigut educats en un estat del benestar, on es prioritza la comoditat i l´esforç mínim, i la gran majoria de la gent ja hi està bé. Perquè empitjorar el terreny si s´hi pot arribar sense patir? Per què exposar-nos a coses quan podem estar bé sense preocupacions?

Per mi, però,  hi ha moltes maneres d´estar bé i d´estar bé, de gaudir, i de gaudir... (ni pitjors ni millors, senzillament diferents).

Personalment em produeix un sentiment de tristor el fet de veure que la majoria de gent es conforma amb el primer que li ofereixen...No els culpo pas, perquè no tots hem tingut la sort de caure en aquest món; no tots hem tingut la sort  de tenir una mà amiga que ens hi ha endinsat:  el món de la muntanya, on a vegades la comoditat es fa patent per la seva inexistència. 

Jo mateixa a vegades, quan em trobo en circumstàncies que no desitjaria a ningú, em pregunto qui m´empeny a posar-m´hi...ara bé, un cop passades, i quan la calma ha tornat, la satisfacció que em produeix l´haver sigut capaç de superar-me a mi mateixa i a les condicions que m´han fet patir...això, no m´ho treu ningú. És quelcom que em fa sentir viva, i que m´ajuda a créixer.

Ells s´ho perden. Jo, per la meva banda, intento transmetre  aquesta manera de viure i veure les coses a la gent que tinc a la vora perquè penso que val molt la pena.

Marieta

PD: Antropologant... 

Sunday 8 january 2006 - 21:50
Hola, encara que fa temps que llegeixo coses pel foro, aquesta és la primera vegada que escric, m´ha semblat prou interesant el tema que proposes.
Lo primer que ha de quedar clar és el respecte per totes les maneres d´anar a la muntanya, que la gent hi vagi quan i com vulgui, sempre respectant el medi Natural, clar.
La muntanya està de moda, cada cop hi va més gent. Allà on abans hi havia refugis, ara s´ha obert una ruta d´atletisme que s´anomena "Carros de foc", on alguns hi van corrent a veure qui la pot fer en menys de 24 hores. Potser de tan depressa que van no s´han adonat que en aquell coll que acaben de passar hi creix la flor de neu o que aquest matí els Encantats es reflexen a les aigues de l´estany de Sant Maurici. A la nit estàn tan fets pols que ni han sortit a fora del refu a contemplar la nit d´estels....tan se val....ells s´ho perden....
O aquella colla que algú els ha dit que l´Aneto és el pic més alt dels Pirineus i contracten els serveis d´un guia expert que els encorda fins les orelles per passar el pas de Mahoma. Tots els heu vist per allà dalt.....han pujat a penjar-se la medalla, o no?
Potser si que hi ha un cert PAPANATISME entre alguna gent que va a la muntanya, ells s´ho perden....Salut!!!!

Sunday 8 january 2006 - 22:37

Em sento identificada, més q res pq jo vaig ser de les primeres en cancel·lar la sortida a Montserrat per la pluja, i potser la meva actuació provoqués aquest post. Ni comptava amb material pq la pluja no em cal·li, ni comptava amb la suficient força com per mantenir l´excursió malgrat les circumstàncies adverses (sóna a excusa, però és així).

Cert és que molta gent no té el valor de la muntanya necessari per disfrutar passi lo que passi, sigui on sigui... No porto més d´un any endinsant-me a la muntanya, però he tingut un gran mestre que m´ha ensenyat molts valors, i del que encara he d´aprendre molt... ni tan sols he fet un vivac en la meva vida, i caminates en solitari, amb l´única companyia del bastó, només he fet 1 que no durava més d´1 hora (la Vall de Gerber al Pallars), digue´m cobard o digue´m prudent per no sotmetre´m a riscos desconeguts...

Potser jo, com molta gent de la que segurament llegirà aquest post, sí tinc papanatisme al cos, sóc conscient. Però sóc la primera que intento arrastrar als meus amics més propers a la muntanya, intentar que els caps de setmana no estiguin perdent el temps en un centre comercial comprant la millor ropa per ser els ´més guais´ a les discos.... intento transmetre que és més profitós sortir, encara q només sigui un diumenge pel matí per Montserrat o pel Montseny o per on sigui, en comptes d´estar dormint a casa recuperant-se del ´fiestón´ de la nit anterior...

Potser sí sóc excursionista de pacotilla (oi Felix?), però porto el valor de la muntanya ben a prop del cor... suficient per seguir endavant intentant que aquesta gent q només gaudeix de l´oci comercial de la Gran Ciutat aconsegueixi gaudir d´una altra manera: veient una nit d´desde Llavorsí, descansant pel Sender dels Caçadors amb els peus remullats o, simplement, intentant posar nom a les ´magdalenes´ de Montserrat...

(Vale, sé que estic susceptible amb aquest tema.... però són lluites constants amb els més propers, que costa fer veure lo q significa tot això per a una persona...)

Un petó i..... fins la propera!
Núria

Sunday 8 january 2006 - 23:11
nurimosa, creo que te confundes. Cuando se habla de papanatas y eso... no se refieren a los prudentes o los que estan empezando en la montaña y no han hecho vivacs, etc... En absoluto te sientas aludida.

por lo que dices, a ti te gusta mucho la montaña, asi que no tienes por qué sentirte susceptible con el tema que ha abierto narhinan.

no eres de pacotilla ni nada de eso. creo que te has liado un poco. Repito: no se critica a los noveles ni a los prudentes, simplemente a los que se preocupan mas de que su chaqueta vaya a juego con los pantalones, o que su gps nuevecito les guie sin salirse ni 4cm del camino y no saben ni por dónde van.

relee y veras.

Sunday 8 january 2006 - 23:20

Núria,

jo estic d´acord amb el Gabi. En cap moment he pensat en gent que s´iniciava en la muntanya quan he fet els comentaris que he fet, partint del debat que ha obert el Narhinant.

Un petó 

Marieta 

Monday 9 january 2006 - 10:09

Saludos a todos.

Nuria, como bien dicen Gabi e Intineta, Félix no inició esta conversación con el afán de achacarnos nada, él ya hizo sus bromas y comentarios jocosos al respecto de nuestra "hazaña", en esta ocasión está denunciando otras cosas, o al menos así entiendo yo.

Que los valores de la montaña se están perdiendo es algo evidente, el motivo supongo que debe ser la suma de todos lo referidos en los anteriores post y alguno más que aun no se ha puesto, pero el "montañismo romántico", como varias veces a comentado Zodiaco en nuestras excursiones se está evaporando de las cimas.

La gente cada vez va a la montaña más a la suya, se marcan su objetivo, y no quieren saber nada más de los otros montañeros. Cada uno va a la montaña y disfruta a su manera, pero hay cosas que no se sostienen.

Un ejemplo muy claro está en la excursión que hicimos con Félix a la Pica d´Estats en septiembre. Haciendo la grimpada desde el Port del Sotllo al Verdaguer, nos encontremos con un trio, que a media grimpada les entró miedo y querían darse la vuelta y desgrimpar lo subido. Tras hablar con ellos y convencerlos de que lo más sensato era seguir grimpando se unieron a nosotros. Debido a su poca experiencia, la marcha se relentizó y nos fueron alcanzando otros grupos, hasta que llegó un campeón, que supongo tenía que llegar a la cima sin parar sino incumplía un juramento o algo por el estilo, que en lugar de esperarse o pedir si era posible pasar, empezó a grimpar por las piedras unos cinco metros por encima de nuestras cabezas, hasta que nos tiró un pedrusco que golpeó a uno de los que iba detrás nuestro. El "montañero" en cuestión, por llamarlo así, no tuvo la decencia ni de disculparse ni de preguntar a la persona a la que había golpeado con la piedra si estaba bien. Simplemente agachó la cabeza y se fue lo más rápido que pudo.

Esas actitudes hacen que lo enriquecedor de salir a la montaña, sean algo cada vez más dificil de encontrar.

Nos vemos.

Monday 9 january 2006 - 12:14
Creo q juzgamos con cierta facilidadaz lo q hacen los demas...

Hablamos de frivolidad al hecho de q gente se gaste 600 ? en una chaqueta para subir a montserrat... pero tambien es una frivolidad q Los de Alfilo se gasten una millonada para q podamos ver en nuestra kasita las aventuras de unos cracs.

Hablamos de valores de la montaña,,, yo creia q eso es de las personas,,,no se pq el hecho d estar en la montaña te va a dar mas o menos valores,,,no creo q nos haga mejores personas, ni creo q las personas con menos valores no puedan estar en la montaña...

Hablamos de lucir modelos, alarde tecnologico,,,pues q kada uno vaya como kiera i que lleve lo q kiera...no enkuentro donde esta el problema q una persona llebe gps o no,  o llebe GoreTex o Climatex,,,ami no me afecta en nada,,,si esta persona es feliz asi pues q lo haga,,, ami personalmente no me jode cruzarme con una persona q lleve gps.

Hablamos de q la gente corre por la montaña o que lleban guia...pues esta = de bien correr como no correr i llevar guia como q no...Creo q eso es lo bueno de la montaña,  cada uno puede encontrar su espacio,,,l q alucina encontrandose una flor en un collado   como el q rializa un itinerario en 2 h menos,como el q llega a una cima por la via mas directa,,,

Ah!! y me consiero un PAPANATAS pq gastarme 150? en unas botas kuando hay gente q no tiene para komer...en esta vida es muy dificil ser consecuente...por lo q no entiendo como nos atrevemos a juzgar a los demas...
Q os vaya Bonito.

Monday 9 january 2006 - 12:18
mmm.... auqne es una preciación tremendamente personal.... pero para autorealizarme, etc,... creo yo que las montañas a subir estan dentro de mi.. y no fuera...

ale...ta lueg, que ya cansa tanto post para liarla

Monday 9 january 2006 - 13:30

Montañismo romántico??? Que es eso??? No sé, que yo sepa la historia del alpinismo empieza con 4 ricos nobles que pagan a los del pueblo pa que les suba a un pico...

Que cada uno suba la montaña como quiera, simplemente vivimos en la edad del Ocio y de la Información, y es fácil comprender que mi madre, que se pudo comprar sus primeros zapatos con 12 años, estuviera más preocupada de comer al día siguiente que de verse realizada como persona...

Ahora hay más personas en la montaña porque se vende salud, aparece en la tele, tenemos héroes de imágenes imposibles... ayer casi se muere un chico de 24 años en Madrid por querer subir a Navacerrada en zapatillas deportivas, sin ropa ni brújula, en un día de niebla persistente... y por cierto era romántico y se veía realizado.

En fin, cada uno haga lo que quiera, y todos nos respetemos.

Monday 9 january 2006 - 13:50

sin animo de liarla, pero cada vez entiendo menos....

hablamos de si montañismo, o escursionismo o alpinismo.....  de si libertades, de si tecnologias, modas, que si valores, que si se pierde lo de antes, que si esta masificado, que si refugios, que si hoteles de montaña..., que si guardas cerdos o majos,  que si ya no nos gusta, que si ya no encontramos lo que buscamos, si nos realizamos o vamos simplemente como zombies al monte, o montaña...,

¿de que nos quejamos y a quien nos quejamos?

la verdad que juzgar estos sentimientos a modo personal y hacia otras personas, osease, prejuzgar unos valores y motivaciones personales, creo que es lo mas injusto que alguien que defiende el hacer montaña como cumulo de unos valores a punto de extinguirse y entre ellos ninguno malo, no creo que se diferencie mucho de esto.

el que quiera vivir la montaña que lo haga, el que no, que no lo haga, el quiere ayuda la pide, y el que la quiere dar la da, sin mas, siempre a sido asi.  El que goza de una piedra lo hace y lo hara siempre, el que no seguira buscando ... el que quiere sitios romanticos y solitarios los encuentra, incluso entre la multitud. el que consigue ser feliz puede ser visto con recelo por el que no...

en fin, que quizas nos deberiamos centrar mas en encontrarnos a uno mismo, y no preguntarnos ¿que está pasando?, sino ¿que nos pasa?

que seais felices gente

que ida de tarro, me debe de faltar nicotina...

Monday 9 january 2006 - 16:02
Hola a tothom,
Ahir per la nit volia contestar Nurimosa i altres posts, però vaig teclejar malament la contrasenya, se me´n va anar tot a fer punyetes i ja era massat tard per tornar-hi.

Deia que la meva proposta de debat no anava per ningú en particular i encara menys per a qui comença i vol fer-ho de forma prudent

Afegeixo ara, que encara menys vol ser una crítica cap a ningú en particular, i així veig que ho han entés la majoria de post que segueixen, mentre que d´altres deduieixen coses que no s´han dit o, simplement, es queden amb el titular.

El post de Pratenc recull molt bé una part del que pretenc expresar, la del respecte, i no em penso que ell es consideri modèlic a la muntanya. Jo no en soc, segur!
Hi ha una altra part tant o més significativa, és la que tindria similitud amb aquella corrent uniformitzadora, allò similar al "pensament únic" que ens porta a afirmar categoricament que tothom pot fer el que vulgui i allà on vulgui. Que ens fa veure com a normal que traslladar a la muntanya allò que és més propi del medi urbà.

El meu plantejament més aviat vol ser una mena de resistència personal a aquest mercantilisme que ho amara tot i que, com ja s´ha dit, sembla només preocupat a vendre forfaits, omplir autocars i/o barrancs, en nom de l´excursionisme i el muntanyisme. Sense que aquests arguments vulguin desmeréixer gens els avenços en seguretat que, sens dubte, aporta la tecnològia. Justament per això vaig anar amb cura a no citar els gps, per a no liar-la, doncs hauria estat facilment mal interpretat.

Vinga, salud i cames!

Monday 9 january 2006 - 17:20
Lo siento mucho...pero de todos...me quedo con el post de Sarrio....   Tanto preguntarnos cosas de "afuera"...  El "camino" lo escojo y lo elijo YO... nadie más... nadie de fuera... con todas las consecuencias... con mis responsabilidades...

Una frase que suelo utilizar y citar hasta la saciedad en debates de este tipo...
"Las montañas que hay que mover están en nuestra conciencia".... (R. Messner)

Y otra de regalo....   " Y saber que estoy viajando hacia ningún sitio en concreto me da valor para abandonar cualquier pretensión de que sigo un rumbo" (James Cowan)

Salud y montañas....!!!!  Pekas

Monday 9 january 2006 - 17:24
buaaaaaaaaa.... ya no m´estimes.... snif snif... es lo mismo que he dicho yo....
Monday 9 january 2006 - 19:17
[...] La naturaleza es algo más que un laboratorio, es un espectaculo y una escuela. Por otra parte, las cosas que menos se entienden son las que más nos gustan. ¿Que es la melodia, la armonía y el amor? ¿Que es lo bello? E incluso en el orden puramente físico, ¿se sabe o se sabrá jamas que es exactamente un fluido? ¿Que son la afinidad quimica, el ozono y el sueño? ¿Lo sabremos dentro de diez mil años? Es probable que no y no perderemos nada. No necesitamos saber descomponer los rayos del sol para contemplar el atardecer, y cuando vemos brillar en la mirada del hombre las chispas de la pasión, del dolor y del ingenio, poco nos importa saber que es la cornea, la esclerótica y el humor ácuneo. Las cosas verdaderamente sublimes, las sentimos pero no las aprendemos y todavia menos las comprendemos. Nuestra alma es ante todo mística, los hechos y las realidades no le bastan jamás. Ella esta enamorada del infinito y del misterio, y le gusta saltar libremente, como las estrellas y, los pajaros y el viento. [...]

Henry Russell

La respuesta esta en tu interior y solo tu puedes responderte

PD: Creo que este fragmento responde mas o menos a lo que cuentas pero no me entero bien en catalan, si por lo menos lo hubieras puesto en aleman

Monday 9 january 2006 - 21:23

Hola de nou.... igual va semblar que m´ho prengués massa en sèrio, però ja m´imagino que Felix no ho feia per atacar (faltaria méssss...).

Aprofito per confirmar lo que deieu de "creo yo que las montañas a subir estan dentro de mi.. y no fuera..." (MadVeras, no em censuris per plagi, eh? )... Hi ha qui diu que "mi peor enemigo soy yo mismo"... però tornem al tema!!!

Realment, no importa si tu portes una marca al vestuari i jo una altra, sempre i quan no intentis demostrar que tu ets millor excursionista només per això, aquí és on ens equivoquem.

Companyerisme, solidaritat, comprensió, paciència, humor... són molts dels factors que hauríem d´assolir a aquesta vida i a la muntanya especialment.  Només podràs respetar a la resta quan et respetis a tu mateix (apreciació de Gerard Quintana).

De totes formes, no hem de barallar-nos intentant diferenciar-nos d´aquests que no ens agradin per unes coses o per altres. Tots i totes, en definitiva, som amants de la muntanya i cadascú viu el seu amor com pot o com vol.

(Felix, si no dic el teu nom al comentari, trencaria la dinàmica d´aquests dies... així, que... FELIIIIIX... que ja hem fet les paussss!)

Jjejejejejeje,
adew

Monday 9 january 2006 - 22:00
¿De verdad hemos leído lo que apuntaba Narhinan al principio o hemos empezado a escribir sin más?
Lo siento, pero no entiendo como, por ejemplo, puede confundirse la crítica a la ostentación tecnológica con una crítica al gps. ¿Ninguno ha visto nunca un indivíduo de esos que no sabe leer el mapa pero va por ahí luciendo el último modelo de GPS o reloj-altímetro-brújula-diseñado por la NASA?
¿No es banalización de la montaña lo que hace Aramon? ¿O es que ahora empezaremos a apoyarlos en aras de los retos interiores de los esquiadores?
Nada, que me parece que no iba por ahí la cosa .....o no??

Monday 9 january 2006 - 22:35

Torno a estar d´acord amb el Waldo!!

Maria

Tuesday 10 january 2006 - 08:35
 para la cita del conde Russell que nos ha traído aquí Manolito. ¡No es necesario comprender todo racionalmente para poder sentir!

Si quieres abrir una conversación nueva entra  aqui 

volver al indice del foro.

Estas en la Versión web | cambiar a versión para dispositivos móviles

Contactar con Administrador Madteam.net (David Oliveras) (este NO es el contacto del club exc. madteam)

© David Oliveras 1997 -2026 Licencia de Creative Commons | Nota Legal | Política de cookies | BLOG

Este sitio web utiliza cookies propias y de terceros para asegurarte una mejor experiencia. Al usar nuestro servicio, aceptas el uso de las mismas. Pulsa para ver más información sobre las cookies