Madteam > Rutas y Reseñas » Excursionismo » Prepirineo » SANTA BÀRBARA DE PRUNERES DES DE MONTAGUT(PONT DEL LLIERCA)

SANTA BÀRBARA DE PRUNERES DES DE MONTAGUT(PONT DEL LLIERCA)

Zona: Prepirineo   Autor: Piber

Introducción Santa Bárbara de Pruneres es una petita esglesiola enclavada al bell mig de l'Alta Garrotxa, amb una panoràmica excepcional sobre la Vall d'Oix, el Bassegoda, el Ferran... Una excursió d'allò més edificant i on no cal ser cap expert en muntanya; només fan falta ganes de caminar unes quatre horetes i voler gaudir d'un itinerari per aquestes contrades de "mala petja" en què és luna de les comarques més excepcionals de Catalunya: " la Garrotxa"

Oratori de Sant Roc)
Oratori de Sant Roc
Panoràmica sobre el Pic de les Bruixes)
Panoràmica sobre el Pic de les Bruixes
L'Albert a l'església)
L'Albert a l'església
Santa Bárbara)
Santa Bárbara
Nosaltres i les Arcades)
Nosaltres i les Arcades

Descripción Aproximació. en cotxe Després de Besalu i en direcció Olot trencarem cap al municipi de Montagut, per des d'allí agafar la carretera de Sadernes. Al cap de poc veurem un càmping a la nostra esquerra. A la dreta ja veurem el Pont del Llierca. Un parell de cents metres més enllà ja trobarem indicat un ampli pàrquing on podrem deixar el cotxe. 00h 00m.- Sortim ( a peu) per una pista en mal estat i que s'enfila de seguida, tot seguint les marques vermeles i blanques del GR1. Arribarem a una explanada on hi trobarem bucs ( compte amb les abelles!). 00h 05m. La pista s'ha convertit en un corriol. Només cal seguir les marques d'abans. Se'ns presenten magnífiques vistes sobre Montagut, Sant Eudald de Jou... Anirem pujant de manera sostinguda durant més o menys uns vint-i-cinc minuts. 00h 30m. Oratori de Sant Roc (o de Plansalloses). En aquest oratori hom hi pot veure la imatge de la Verge, de Sant Roc, l'església de Montagut i el Pont del Llierca. Diu la tradició que un cop a l'Oratori, cal posar un brot de romaní com a ofrena floral al sant i a la Verge. Al cap de pocs minuts, seguint el corriol arribarem a una pista forestal. Ens caldrà seguir-la cap a l'esquerra, amb les marques del GR. 00h 40m. Casa Vella de Plansalloses. Ara el camí planeja, el paisatge és magnífic, i a la nostra dreta podem veure les runes de la casa vella de Plansalloses. Anem seguint les marques GR per la pista. Arribarem a una cruïlla de pistes, tombarem cap a la dreta ( sempre amb les marques al davant) i de seguida ja veurem el Mas Plujà ( avui abandonat però encara manté dreta una bona part de l'estructura). Cal dir que abans d'arribar al Mas Plujà passarem per la font de Gatallepes ( més que una font sembla una mina d'aigua). 01h. 05m. Mas Plujà. Una trentena de metres abans d'arribar al mas i sempre seguint el GR trencarem a l'esquerra per un corriol que s'enfila dreturer cap a Coll de Polí ( sobre el Mas). 01h 15m. Coll de Polí. Sortirem en una mena d'explanada amb pendent. Anirem seguint les marques vermelles i blanques. 01h 30m Coll de Palomeres. Aquí cal anar en compte!!!. Hem arribat a una pista amb molt bon estat ( per vehicles) i ara ens cal deixar les marques GR i tombar cap a la dreta. Passarem ran d'un Mas ( Palomeres), i així que la pista es bifurca ( en un lloc on hi ha un 4l abandonat) nosaltres seguirem per l'esquerra ( per una pista) fins arribar a un tancat. Atenció perquè no hi ha cap senyal que indiqui Santa Bárbara. ( el pròxim dia ho marco jo). Som davant del tancat. Hi ha un pas per una sola persona,. Santa Bárbara queda just dalt del turó de davant nostre, tapat per les alzines. El camí per pujar-hi surt just davant del pas, i s'enfila fortament fins arribar al cim. 01h 55m. Santa Bárbara de Pruneres.. És una església romànica d'una sola nau i absis. Tot el conjunt es troba en procés de restauració. Cal destacar-ne les cinc arcades a migdia amb arcs de mig punt. La panoràmica és preciosa, la Vall d'Oix tancada pel Montpetit i el Montmajor i el Talló ( a ponent), Al nord veiem el Bassegoda i el Comanegra, i en primer terme el Ferran i les seves crestes. A la zona de llevant, per la qual hem pujat es pot veure el Montgri i el mar al fons. Els camins de baixada poden ser variats, poden passar per Oix, sadernes... nosaltres però hem desfet el camí de pujada. 03h 50m. Arribada al Cotxe Abril de 2005