Madteam > Rutas y Reseñas » Excursionismo » Pirineo » ULLDETER-CARANÇA-COMA DE BACIVERS-ULLDETER

ULLDETER-CARANÇA-COMA DE BACIVERS-ULLDETER

Zona: Pirineo   Autor: Piber

Introducción Aquesta és una sortida imprescindible per tal de conèixer com són les valls pirinenques, unes valls sovint feréstegues i salvatges, però d'una bellesa impressionant. Avui us proposo conèixer la vall de Carançà, una vall mítica del pirineu oriental, amb els seus estanys que són reclam d'excursionistes durant tot l'any, però també us proposo tornar per Coma de bacivers, potser no tan coneguda però que ens descobreix també un dels indrets més bells d'aquest sector del Pirineu. La sortida és llarga, amb un desnivell acumulat d'uns 1500 metres aproximadament; i potser és per això que cal estar un xic avesat a fer travesses pirinenques. Això sí, de dificultats tècniques no n'hi han,, sempre que es faci en temporada d'estiu.

Tartera)
Tartera
Estany Negre)
Estany Negre
Refugi de Ras de Carançà)
Refugi de Ras de Carançà
Cabana de plàstic)
Cabana de plàstic
Coma de Bacivers)
Coma de Bacivers

Descripción Aproximació.- Cal anar fins l'estació d'esquí de Vallter 2000, si bé haurem de deixar el cotxe a la corba número 8 ( abans d'arribar a l'estació pròpiament dita) A partir d'aquí ja enfilem cap el refugi d'Ulldeter.
00h00m.- Sortim de la corba número 8 i enfilem el camí del refugi.
00h18m. Refugi d'Ulldeter
. El refugi convenientment guardat ens ofereix els serveis més bàsics que es puguin necessitar. D'aquí prendrem la ruta que mena cap a Núria, en direcció al Coll de la Marrana. L'itinerari es va enfilant poc a poc per la zona on neix el Ter, fins arribar dalt del coll.
00h 55m.- Coll de la Marrana. Aquest és un dels colls mítics de la zona, i des d'aquest punt se'ns obren un munt d'itineraris. Nosaltres anirem seguint les marques del GR qu e ens portaran primer a les fonts del Freser per enfilar després cap a la cabana de Tirapits. En aquest tram d'itinerari, si estem alerta, és relativament senzill de veure-hi marmotes. Anirem pujant de manera continuada.
01h. 50m.- Cabana de Tirapits. Aquest lloc és un bon refugi en cas de maltemps. Ara compte!!! Ens cal deixar el GR que s'enfila, a l'esquerra, cap al coll de Tirapits i agafar cap a la dreta de la cabana, fins un petit collet ( molt estret) que queda entre el pic superior de la vaca i el camí que porta al Pic de l'Infern.
02h 5m.- Collet. Ara ens caldrà cercar el millor pas per tal de baixar la tartera que ens queda davant nostre i que baixa i s'endinsa cap a la vall de Carançà. El millor pas es troba a l'esquerra del collet, i que encara que es vegi molt dret no presenta cap dificultat, sinó és un escaló d'aproximadament un metre d'alçada a mitja tartera. Tot plegat és passa sense problemes. Cal seguir tartera avall, seguint la vall i de cop ja veurem l'estany Negre davant nostre, Caldrà anar seguint el camí ( amb algunes fites) fins arribar-hi.
 02h 30m.- Estany Negre. És preciós, amb unes aigües molt nítides que conviden a fer-hi parada i fonda. És un lloc idil.lic per esmorzar i posar els peus en remull. Hi ha molt bones vistes sobre el Pic de l'Infern i lel pic de la Fossa del Gegant. L'estany blau quedaria per damunt nostre.. A partir d'aquest punt el camí va baixant torrent avall enmig d'un paisatge esplèndid d'alta muntanya. Anem seguint un camí força fressat - de fet no hi ha pèrdua ja que només es tracta d'anar seguint la vall-. Passarem per davant d'una cabana d'emergència ( semblant a la de tirapits) que ens pot servir d'aixopluc si així calgués. Amb poca estona arribarem a l'estany de les truites ( el més gran de la vall).
03h 05m.- Estany de les truites. Molt bones vistes sobre la vall i lloc de repòs ideal. És temps de fer fotos i de posar-se a badar. L'indret s'ho val.. D'aquí el camí continua baixant , tot travessant diverses vegades el torrent i passant per diversos salts d'aigua espectaculars. No cal tenir pressa, tenim temps per arribar al refugi de Ras de Carançà.
05h 05m.-Ras de Carançà. Refugi guardat amb sevei de bar, allotjament...itot allò que es pugui necessitar d'urgència. Cal una parada obligatòria i gaudir de l'indret. Ara caldrà anar en compte; ja no ens cal anar més avall ( aniríem a Toès, per cert una ruta magnífica). Ens caldrà prendre el GR 10 francès que porta cap a Mantet. ( està molt ben indicat). Just a la sortida del refugi travessem un pont de fusta i per un camí molt ample enfilem un contradfort realment dur ( però no massa llarg). Ens cal seguir-lo, però ara sí que s'ha d'anar en compte, ja que en el lloc on el camí ( GR) fa un gir brusc a l'esquerra, ens cal deixar-lo i entrar al pla que se'ns obre al davant ( està marcat amb alguna fita) Aquí iniciaríem la Coma de Bacivers, per bé que encara som molt avall. El camí de pujada a la coma de Bacivers està fitat, per bé que no excessivament. Però no cal patir ja que no té pèrdua possible. En poca estona arribarem a l'anomenada Cabana de Plàstic.
05h 30m. Cabana de Plàstic.- En aquesta cabana ( de fusta i plàstic de color blau) hi trobem un bon refugi per si ens cal. Tés dues plantes, llar de foc...Va ser construïda per una família per tal de passar-hi tot un hivern ( no fa massa anys) Ara cal seguir amunt per l'esquerra del riu. Compte que hi ha un trencant que ens pot despistar ( s'enfila per la dreta). de fet nosaltres no hem de perdre mai el torrent de vista. Hem d'anar paral.lels al riu gairebé tota l'estona, travessant-lo diverses vegades. Tot es pujada continuada fins arribar al circ de Bacivers. És un itinerari preciós, tocat amb diversos salts d'aigua i un munt de racons per fer-hi fotos de postal. 07h00m.- Circ de Bacivers.- Lloc magnífic per entendre el que és un circ glacial. Ara ens haurem d'enfilar en diagonal per tal d'assolir la carena que se'ns mostra davant mateix. Amb diverses diagonals arribarem al Coll de la Geganta ( damunt de Vallter).
07h 25m.- Coll de la Geganta.- Ja només ens queda baixar fins Vallter pel Pla de Regalèssia ( ben fitat des del coll). Ja veiem Vallter al fons. El camí va a parar al capdemunt de la pista de xemeneies. Baixem la pista d'esquí i arribem a l'estació.

08h 10m.- Estació de Vallter. Cinc minuts més per carretera asfaltada i arribarem de nou on havíem deixat el cotxe.l